چه خبر؟

خواص آویشن

آویشن ضد سرفه و تقویت کننده اعصاب است

آویشن طبق نظر متخصصین علوم داروهای گیاهی برای تقویت اعصاب – درمان افسردگی – خستگی و بی خوابی مفید بوده و موجب کاهش فشار خون و چربی خون می شود .

فواید آویشن

آویشن ضد اسپاسم، خلط آور، اشتها آور، قاعده آور، معرق، ضد سم، آنتی‌بیوتیک، ضد سرفه، ضد انگل، ضد نفخ، تصفیه کننده خون و خواب‌آور است. آویشن خلط‌آور، ضد سرفه، زکام، برونشیت، گلو‌درد چرکی (غرغره) مفید است و برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی (بخور) تنگی نفس نیز می‌تواند مفید باشد.
خواص گوارشی آویشن
از خواص گوارشی آویشن می‌توان به ضد اسپاسم، ضد نفخ شکم اشاره کرد همچنین برای دل‌پیچه، سوء هاضمه، به عنوان ضد انگل، تقویت کننده معده و کبد نیز مفید است. محمد صالحی سورمقی، متخصص تغذیه اظهار می‌دارد: مشکلات تنفسی خصوصاً سرفه‌های بدون خلط یا همراه با خلط، تنگی نفس، عوامل میکروبی تنفسی و گوارشی بیماری‌زا در آشفته کردن وضعیت زندگی افراد نقش مهمی دارند.  وی با بیان اینکه آویشن باغی ضد سرفه و خلط آور قوی است، می‌گوید: آویشن باغی حاوی موادی از جمله تیمول، کارواکرول، فلاون‌ها، ساپونین و تانن است که تیمول و کارواکرول که در اسانس گیاه وجود دارد از مهمترین ترکیبات گیاه است. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان می‌دارد: اثر ضدانقباضی ایلئوم و برونش‌ها، از طریق تأثیر مواد مؤثره تیمول و کارواکرول بر ترشح هیستامین و استیل کولین به اثبات رسیده است همچنین فلاون‌های موجود در آویشن باغی همین عمل را با مکانیسمی دیگر انجام می‌دهند. صالحی سورمقی می‌افزاید: خاصیت تحریک ترشحات مخاطی آویشن به وسیله اسانس آویشن به اثبات رسیده است. ساپونین‌های آن نیز این عمل را به خوبی انجام می‌دهند همچنین خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی اسانس آویشن، مربوط به ترکیبات فنولی آن (به خصوص تیمول و کارواکرول) است. وی می‌افزاید: اسانس آویشن بر روی طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها به خصوص نوع تنفسی و عوامل ایجادکننده سرماخوردگی آنها اثرات مؤثری دارد به طوری که اثر تیمول ۲۵ بار بیشتر از فنول ثبت شده و آثار سمی آن نیز بسیار ناچیز است. مرتضی صفوی، متخصص تغذیه اظهار می‌دارد: آویشن گیاهی کوهستانی و معطر است که تنوع زیادی دارد؛ این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک است و از آن معمولاً به عنوان ادویه برای طعم‌دار کردن انواع غذاها و بعضی خوراک‌ها استفاده می‌‌کنند. به گفته وی این گیاه در کشور ما معمولاً به صورت خشک شده و پودر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد ولی در کشورهای دیگر علاوه بر پودر آن، نوع تازه‌اش را نیز در غذا مصرف می‌کنند زیرا آویشن تازه عطر و بوی بیشتری نسبت به نوع خشک آن دارد. این متخصص تغذیه می‌افزاید: آویشن برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی مفید است و باعث کاهش فشارخون و چربی خون می‌شود. آویشن خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهاب، ضد احتقان، ضد زخم‌های داخلی، ضد آلزایمر و قابض دارد. صفوی می‌گوید: مصرف آویشن به صورت جوشانده برای رفع تنگی نفس، برونشیت، سرفه، نفخ شکم، سوءهاضمه، آسم، سیاه‌سرفه، سرگیجه، سردرد و زکام توصیه می‌شود، برای این منظور ۱۰ گرم آویشن را در یک لیتر آب ریخته و جوشانده آن در طول روز مصرف شود. به گفته وی آویشن سقط کننده جنین در مادران باردار محسوب می‌شود بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند.

گرداوری=پت ومت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن