چه خبر؟

وام خوداشتغالی ۲۰ میلیون شد

مدیر عامل صندوق مهر امام رضا(ع) با بیان اینکه وام خود اشتغالی ۲۰ میلیون تومان شده، ‌گفت: امسال ۹ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شده است.
به گزارش فارس صبح امروز مهدی حسین نژاد در نشست خبری با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی اداری در سال ۸۵ صندوق مهر امام رضا با ادغام سه صندوق دیگر تشکیل شد، اظهار داشت: در زمان ادغام کل اعتبارات صندوق ۶۰۰ میلیارد تومان بود که تا به امروز به دو هزار میلیارد تومان از طریق بودجه سنواتی که مجلس در اختیار قرار داده افزایش یافته است.
* پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج
وی با بیان اینکه اولین ماموریت صندوق ساماندهی وام ازدواج بود تصریح کرد: آسان سازی، پرداخت تسهیلات، انعقاد قرارداد عاملیت با بانک‌ها و افزایش سقف وام از جمله رویکردهای صندوق در سالهای پیش بود و تا سال ۸۸ تمامی تسهیلات ازدواج به روز شد و بیش از ۴ هزار میلیارد تومان به ۲ میلیون نفر متقاضی پرداخت شد.
وی افزود: بعد از سال ۸۸ بانک مرکزی با راه اندازی سایتی پرداخت تسهیلات ازدواج را از صندوق گرفت و پس از آن صندوق مهر امام رضا(ع) وارد پرداخت تسهیلات خرد و خود اشتغالی شد.
* ایجاد ۱۱۶ هزار شغل در سال گذشته
مدیر عامل صندوق مهر امام رضا با اشاره به اینکه سال ۸۵ بیش از ۲۵ هزار شغل ایجاد شد گفت: این آمار در سال‌های بعد افزایش یافت تا جایی که در سال گذشته نیز ۱۱۶ هزار شغل تومان با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان ایجاد شد.
به گفته حسین نژاد از سال ۸۵ تا ۹۱ بیش از ۶۷۰ هزار فرصت شغلی با پرداخت ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام ایجاد شده است.
وی یکی از ویژگی‌های صندوق را پرداخت تسهیلات به مناطق محروم و نیز ارائه خدمات در کل کشور دانست و عنوان کرد: سال ۸۶ و ۸۹ حدود ۲ هزار روستا محروم انتخاب شده و تسهیلات پرداخت شد که این رویکرد نیز امسال ادامه خواهد یافت.
حسین نژاد تاکید کرد: قبل از پرداخت وام به افراد، صلاحیت متقاضیان در سه سطح، قبل و حین پرداخت و بعد از آن نظارت می‌شود و تاکنون بیش از ۸۰ درصد طرح‌های ایجاد شده فعال هستند و ۵ درصد متقاضیان نیز در اول کار به دلیل مشاهده سطح نظارت صندوق از دریافت وام منصرف شدند.
حسین‌نژاد افزود: ۱۰ درصد پروژه‌های موجود به دلیل نوسانات بازار و اقتصاد با مشکل مواجه شده و شکست می‌خورد که امسال نیز برای این موضوع برنامه ویژه داریم و همچنین ۵ درصد نیز به دلایلی از طریق مسائل حقوقی پیگیری می‌شود.
مدیر عامل صندوق مهر امام رضا با بیان اینکه سه رویکرد و دیدگاه در بحث اعتبارات خرد در دنیا وجود دارد اظهار داشت: مدل پرداخت اعتبارات خرد با دیدگاه اقتصاد آزاد و رقابتی اکنون در ویرجینیای غربی آمریکا انجام می‌شود که کاری شبیه به صندوق امام رضا است و مزیت آن پرداخت تسهیلات آسان براساس اعتبارات خرد است.
وی ادامه داد: دیدگاه دوم موضوع اعتبارات دولتی است که دولت‌ها براساس شرایط به پرداخت تسهیلات خوداشتغالی اقدام می‌کند که این کار نیز در کشور انجام شد و موفق عمل نکرد.
حسین نژاد دیدگاه سوم را رویکرد مشارکت اجتماعی عنوان کرد و گفت: این مدل اکنون در بسیاری از کشورها وجود دارد و صندوق نیز به دنبال چنین رویکردی است تا بتواند با جذب سرمایه های خرد و کوچک مردمی تسهیلات پرداخت کند.
* امسال ۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌شود
مدیرعامل صندوق مهر امام رضا برنامه‌های امسال صندوق را براساس نامگذاری سال حماسه سیاسی و اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد: بودجه صندوق برای اولین بار بعد از ۸ سال در دهه اول فروردین آماده شد و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است.
وی تاکید کرد: ۹ هزار میلیارد ریال در سه بخش مشاغل خانگی، خود اشتغالی و طرح‌های دانش بنیان و کار آفرینانه مستقر در پارک‌های علم و فناوری است.
*وام خود اشتغالی ۲۰ میلیون تومان شد
وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد کل اعتبارات طرح‌های کارآفرینانه پرداخت می‌شود عنوان کرد: امسال براساس تورم در کشور مشاغل خانگی از ۳ میلیون به ۵ میلیون و خود اشتغالی در شهرهای کوچک از ۱۰ میلیون به ۱۵ میلیون و در شهرهای بزرگ به ۲۰ میلیون افزایش یافته است.
* پرداخت تسهیلات کارآفرینی تا ۱۰۰ میلیون تومان
به گفته حسین نژاد، طرح‌های دانش محور در پارک‌های علم و فناوری تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با معرفی وزارت علوم تسهیلات دریافت می‌کند و حداکثر بازپرداخت این تسهیلات ۶۰ ماهه خواهد که بستگی به نوع طرح‌ها دارد.
وی دو شرط اساسی پرداخت تسهیلات را بیکار بودن فرد و داشتن مهارت دانست و تاکید کرد: در این زمینه از بیمه‌ها استعلام گرفته می‌شود و بررسی محلی صورت خواهد گرفت و همچنین افرادی می‌توانند از تسهیلات بهرمند شوند که دارای مهارت در یک رشته باشند.
* وام ۲ هزار میلیاردی به روستا
مدیرعامل صندوق مهر امام رضا از پرداخت تسهیلات به ۱۰۰۰ روستا با همکاری دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری خبر داد و گفت: شعار هر روستایی یک بنگاه اقتصادی در دستور کار است و ۱۰۰ میلیون تومان برای هر روستا در نظر گرفته شده که تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز افزایش می‌یابد که در بخش‌های مشاغل خانگی و خود اشتغالی و ایجاد شرکت‌های تعاونی با ایجاد بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
* واگذاری ۵۲ هزار کارت خرید اعتباری کارگران
حسین نژاد از پرداخت ۵۲ هزار کارت اعتباری به کارگران خبر داد عنوان کرد: اعتبار این کارت‌ها ۱٫۵ میلیون تومان بوده و در ۹ استان براساس شرایط و ضوابط به کارگران واگذار خواهد شد.
* پرداخت تسهیلات برای تعاونی‌ها
وی از دیگر برنامه‌های صندوق مهر امام رضا(ع )را حمایت از تعاونی‌های تا ۱۰ نفر با همکاری بانک توسعه تعاون دانست و افزود: اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان در استان‌ها توزیع شده تا با سرانه هر نفر ۱۰ میلیون تومان شرکت‌های تعاونی ایجاد شوند.
وی تاکید کرد: مشاغل خانگی ۲۰ درصد کل اعتبارات را به خود اختصاص داده که ۵ درصد آن به مشاغل خانگی مستقل و ۱۵ درصد به گروه‌های پشتیبان مشاغل خانگی به دلیل افزایش پایداری مشاغل پرداخت می‌شود.
* طرح تثبیت اشتغال موجود با همکاری صنوف
مدیر عامل صندوق مهر امام رضا همچنین از طرحی برای تثبیت و حفظ اشتغال موجود در صنوف خبر داد و اظهار داشت: در این راستا طرحی ایجاد شده تا بتوان با سرمایه‌ی صنوف برای سرمایه در گردش و تهیه ابراز وام در اختیار آنها قرار داد که در مرحله اول برای مراکز استانها اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل صندوق مهر امام رضا با بیان اینکه سال گذشته ۱۹۵ هزار پرونده بررسی شد از پرداخت تسهیلات به ۹۵ هزار پرونده خبر داد و تصریح کرد: مهلت بررسی طرح‌ها ۴۵ روز بوده و همچنین به ازای هر ۱۰ میلیون یک ضامن معتبر اخذ می‌شود و در روستاها به دلیل محدودیت در صورت تغییر شورای روستا در سال تسهیلات پرداخت می‌شود.
* پرداخت تسهیلات در مقطع انتخابات، کار سیاسی نیست
حسین نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر شائبه سیاسی بودن پرداخت تسهیلات در مقطع کنونی برگزاری انتخابات اظهار داشت: این میزان تسهیلات در سال‌های گذشته نیز پرداخت شده و هیچ گونه تغییر در رفتار و رویکرد و همچنین وظایف صندوق وجود ندارد و کسی پول جدیدی به ما نداده است و اگر قرار باشد برای انتخابات کشور تعطیل شود نمی‌توان شعار حماسه سیاسی و اقتصادی را عملی کرد و همچنین کار صندوق، فعالیت فنی و اقتصادی بوده و برای عموم افراد جامعه است.
* طرح فعالیت صندوق زیر نظر بانک مرکزی برای افزایش خدمات
وی از طرح جدیدی برای فعالیت زیر نظر بانک مرکزی خبر داد و گفت: در صورت اجرای این طرح، صندوق به عنوان یک صندوق اجتماعی شناخته خواهد شد.
مدیرعامل صندوق مهر امام رضا ادامه داد: مراحل اولیه اخذ مجوز  در حال انجام است و در آینده عملیاتی خواهد شد.
* فشاری از سوی بانک مرکزی بر صندوق وجود ندارد
حسین نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر ضرورت نظارت و اخذ مجوز از بانک مرکزی بیان داشت: هیچ گونه فشاری از سوی این بانک برای صندوق وجود نداشته و تاکنون از سوی بانک مرکزی تذکری دریافت نکردیم و اما برای ارائه خدمات بیشتر و جذب سپرده‌های مردمی نیاز به این مجوز برای انجام امور داریم.
* ۱۵ هزار متقاضی فعال وجود دارد
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه در حال حاضر چه میزان متقاضی تسهیلات وجود دارد گفت: از گذشته متقاضی چندانی وجود ندارد و اکنون ۱۵ هزار نفر در حال انجام کارهای خود هستند و در ۲ استان به دلیل سفر مسئولان کشور، تقاضای بیشتری وجود دارد.
حسین نژاد تاکید کرد: بیشترین متقاضیان در بخش خدمات هستند و به همین دلیل پرداخت وام در این بخش را محدود کرده و حداکثر ۳۰ درصد اعتبارات به خدمات اختصاص خواهد یافت.
حسین نژاد افزود: افرادی که دارای مهارت هستند در ایجاد اشتغال موفق‌تر بوده و افراد فارغ التحصیل دانشگاه نیز به دلیل نداشتن مهارت سعی شده تا در قالب مشاوره شرکت‌های تعاونی تاسیس کنند.
برچسب ها

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن