چه خبر؟

قرار نیست هرکس رییس‌جمهور شد، عزیز شود/کسی را که قبول نداریم نکوبیم/خوب‌ترها بیایند

به همت سازمان اوقاف و امور خیریه همایش “اخلاق انتخاباتی حماسه سیاسی” با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، صاحب‌نظران، محققان، پژوهشگران و مسوولان و مدیران فرهنگی و سیاسی کشور در سالن همایش‌های صداوسیما در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این همایش تا این لحظه رییس سازمان اوقاف، رییس ستاد اقامه نماز، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، رییس دانشگاه قرآن و حدیث، حجت‌الاسلام والمسلمین عالی و … به ایراد سخن پرداختند.

مشروح اظهارات سخنرانان به شرح زیر است:

محمدی با تاکید بر مقوله اخلاق: امیدواریم انتخابات را با سربلندی برگزار کنیم

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «انتخابات ریاست جمهوری آبروی نظام اسلامی و مظهر اقتدار کشور است» گفت: دین اسلام دینی کامل و نجات‌دهنده بشریت است، یکی از ارکان مهم آن اخلاق بوده که عامل خوشبختی و سعادت جامعه است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌ محمدی در همایش “اخلاق انتخاباتی،‌ حماسه سیاسی” خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم نظام جمهوری اسلامی انتخابات ریاست جمهوری است که به فرموده مقام معظم رهبری آبروی نظام اسلامی،‌ مظهر اقتدار و حافظ امنیت و مصالح ملی است.

وی افزود: بر این اساس دبیرخانه گسترش اخلاق اسلامی تدارک برگزاری این همایش را در آستانه انتخابات و تبلیغات دید تا اخلاق اسلامی را در مباحث انتخاباتی نهادینه کند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «مهمترین هدف این همایش ایجاد گفتمان و فضای اخلاقی فراگیر برای کاندیداها، هواداران آنها و رسانه‌ها و عموم مردم است» افزود: تبیین اصول و موازین اخلاق اسلامی در تبلیغات،‌ حمایت‌ها و انتخاب کاندیدای اصلح و پذیرش نتیجه براساس مردم‌سالاری دینی و تبیین اندیشه‌های امام و رهبری در زمینه ملاک‌های انتخاباتی و ایجاد فضای سالم رقابت از دیگر اهداف این همایش به شمار می‌رود.

محمدی تصریح کرد: مجموعه ‌انتخاباتی که در ۳۴ دوره گذشته در کشور برگزار شده است در مقایسه با انتخابات سایر کشورها بهترین و سالم‌ترین انتخابات بوده است و ما باید الگوی جهان اسلام و بشریت باشیم.

وی افزود: دین ما دینی کامل و نجات‌دهنده بشریت است که یکی از مباحث مهم آن اخلاق اسلامی است که عامل خوشبختی و سعادت افراد و جامعه است.

وی در پایان ابزار امیدواری کرد با برگزاری چنین همایشی و تاکید بر مقوله اخلاق اسلامی و رعایت موازین الهی این انتخابات مهم را با برکت،‌ سرافزاری و سربلندی برگزار کنیم.

قرار نیست هرکسی رییس‌جمهور می‌شود، عزیز شود

رییس ستاد اقامه نماز گفت: چیزی که در انتخابات باید گفته شود، این است که حجت داشته باشی و حجت حال حاضر ما رهبری است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی نیز در این همایش با بیان این‌که «سیاست ما اگر از قرآن باشد، همیشگی است و اگر از قرآن نباشد بی‌اثر است» اظهار کرد: تمام حرف‌ها و گفته‌های ما باید ریشه قرآنی داشته باشد. اصل شورا در اسلام آمده است و جایگاه آن در کنار نماز قرار می‌گیرد. هیچ کس از مشورت بی‌نیاز نیست. حتی امامان و ائمه معصوم (ع) به شاگردان خود می‌گفتند که ما را موعظه کنید.

وی ادامه داد: در صحیفه سجادیه اشاره شده است که هرچیزی، زیادی آن آفت دارد. اگر عزت هم زیاد باشد، باعث تکبر می‌شود و این آفت است. حکومت انسان‌ها را بی‌دین می‌کند جز برای اولیای خداوند که از این بی‌دینی مستثنی هستند.

قرائتی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام جواد (ع) گفت: امام جواد همواره دعا می‌کرد که مرا از بخل دور کن و بالاترین بخیل جهان امروز آمریکاست. آمریکا کدام یک از فرمول‌های علمی و صنعتی خود را به جهان‌های دیگر صادر می‌کند، ولی در کارهایی که بخواهد تاثیر منفی بگذارد، آنها را صادر می‌کند.

این استاد اخلاق تاکید کرد: مملکت ما بیشترین ضربه را از کسانی می‌خورد که ادعای سواد دارند. مشخص می‌شود که سواد آنها، سواد نیست. فرد عالم و باسواد باید از خداوند بترسد. این آیه واضح قرآن است که اگر علم‌مان زیاد شد، باید اشک، اخلاق و دین‌مان افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تقوا و اخلاق نباشد، هیچ کاری درست نیست. مشکل کارهای ما این است که یا برای خداوند کار نمی‌کنیم یا وسط کار خداوند را فراموش می‌کنیم و یا در انتها گناهی می‌کنیم که باعث می‌شود کارهای خوبمان به هدر برود.

قرائتی تاکید کرد: در عمل اخلاص داشته باشید. فرد مخلص چه رای بیاورد چه نیاورد، مخلص است، همانند امام حسین (ع) که همواره برای رضای خداوند کار می‌کرد. فرد مخلص هر مسوولیت و کار اجرایی در هرجایی که به او بدهند، انجام می‌دهد.

قرائتی تاکید کرد: در تبلیغات انتخاباتی ما گناه کبیره زیاد صورت می‌گیرد، چراکه در اکثر تبلیغات اسراف است و اسراف گناه کبیره است و گناه کبیره، انسان را از مرز عدالت به فسق می‌رساند.

رییس ستاد اقامه نماز تاکید کرد: عزت به دست خداوند است نه بنده او. قرار نیست هرکسی که رییس جمهور می‌شود، عزیز شود و به عزت برسد. همانند بنی‌صدر. او ابتدا رای آورد ولی بعد ذلیل شد. پس عزت فقط دست خداوند است نه پوسترهای رنگی.

وی ادامه داد: مشکل اخلاق ما کمبود توحید است. ما باید بدانیم رزق، عزت، تدبیر و موفقیت همگی دست خداوند است.

قرائتی در ادامه با بیان این‌که «در انتخابات باید نکته اساسی را مدنظر داشته باشیم» گفت: چیزی که در انتخابات باید بگوییم این است که حجت داشته باشیم. اخیرا در یکسری از رسانه‌های بیگانه تبلیغاتی می‌کنند و می‌گویند رهبر و فقها و مراجع تقلید معصوم هستند. در صورتی که نه خود رهبری این را قبول دارد و نه کس دیگری، ولی رهبر برای ما حجت است مثل پزشکی که به او مراجعه می‌کنیم. رهبر فقیهی عادل و بی‌هوس است و حجت او است. نه رییس‌جمهور و نه رییس مجلس و نه سایر افراد.

قرائتی خاطرنشان کرد: اگر اخلاق جامعه ما درست شود، همه چیز جامعه درست می‌شود. ما در جامعه مشکل دانشمند نداریم. هر کشوری دانشگاه بیشتری داشته باشد، فساد آن کشور، بیشتر است، پس این نشان می‌دهد علم، انسان را نجات نمی‌دهد، اخلاق است که برای نجات انسان مهم است.

قرائتی در پایان با بیان این‌که «ملاک‌های فرد اصلح در قرآن ذکر شده است» گفت: فرد اصلح از نظر قرآن فردی است که دارای ایمان، تقوا، سابقه، علم، سلامت جسمی و علمی و قدرت باشد. تمام این‌ها ملاک‌هایی است که در قرآن ذکر شده است. بهتر است تبلیغات، سمینارها، کنفرانس‌ها، تیترهای روزنامه‌ای را رها کرده و به اصل قرآن عمل کنیم.

با تقویت رابطه مسجد و انتخابات از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با تاکید بر تقویت رابطه مساجد و انتخابات گفت: مساجد می‌توانند رفتارهای آسیب‌زا را به کاندیداها، ستادهای انتخاباتی آنها و هوادارانشان یادآوری کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری نیز در این همایش با اشاره به نقش مسجد در اخلاق انتخاباتی خاطرنشان کرد: انتخابات دائما در کشور ما برقرار است و ما باید برای مساله مهم اخلاق انتخاباتی هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی کنیم و نگاه عالمانه و دقیق به این عرصه مهم داشته باشیم.

وی گفت: در نگاه زیبای دین به مسجد ماموریت و رسالت آن توزیع نگاه توحیدی و رنگ الهی به همه صحنه‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان‌هاست که هم نقش قدسی و معنوی و هم نقش تربیتی، معرفتی و آموزشی و همچنین نقش اجتماعی و سیاسی برای مسجد تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمان‌هایی اندیشه خطرناک سکولاریسم به این عرصه راه پیدا کرده بود و مسجد را در حد معبد تنزل داده بود، در حالی که مسجد در فرهنگ اسلامی متفاوت و متمایز با معبد است و یک نهاد اجتماعی فعال، موثر و حاضر در وسط صحنه است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با اشاره به این‌که «با پیروزی انقلاب اسلامی در همه بخش‌ها به نگاه ناب اسلام برگشتیم و در مورد مسجد نیز یک بازگشت به آن نگاه ناب اتفاق افتاد» گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مساجد دوباره به میدان آمدند و در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کردند و امروز در استمرار این احیاگری، آثار مسجد را در بیداری اسلامی با محوریت علمای دین، می‌بینیم.

حاج‌علی‌اکبری با اشاره به این‌که «انتخابات نقطه حساس و برجسته‌ای است که تجلی اراده عمومی در ساختار حاکمیتی کشور است» تصریح کرد: طراحی دل‌پذیر و خردپسند حاکمیت نبوی و علوی با مدل حضور فعال موثر و تعریف شده مردم در همه عرصه‌های حاکمیت اسلامی از ویژگی‌های برجسته انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است. و در این نگاه انتخابات، نقطه حساس و برجسته تجلی اراده عمومی در ساختار حاکمیتی کشور است. انتخابات عامل کلیدی در افزایش و حفظ سرمایه اجتماعی، تامین آبرو و عزت ملی، رشد اعتماد عمومی و نشاط اجتماعی و همچنین تامین کرامت ملی است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران گفت: در جامعه امروزی انتخابات نشانه‌ای از جامعه مدرن و پیشرفته است که امام راحل (ره) از این ظرفیت شناخته شده در دنیای معاصر برای شکل دادن به نظام الهی استفاده کردند و انتخابات جزء سیره سیاسی – اجتماعی ما شد.

حاج‌علی‌اکبری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در انتخابات و در مدل مردم‌سالاری دینی رکورد دارد و از سایر کشورها که مبدع انتخابات بوده‌اند، پیش است و البته انتخابات ما دارای نکات امتیاز بسیار زیادی در مقایسه با کشورهایی است که این ابتکار را داشته‌اند.

وی یادآور شد: هرچند خاستگاه انتخابات در یک جامعه غیردینی بوده و ما این را از آنان گرفتیم، اما جامعه مومنین همواره چیزهای خوب را هرجا که باشد، دریافت می‌کنند، بنابراین ما نیز آن را بهسازی و با آموزه‌های خود هماهنگ می‌کردیم.

وی در ادامه افزود: باید در کنار برگزاری انتخابات، به مقوله انتخابات طراز جمهوری اسلامی و علوی فکر کنیم و شیوه‌ها، الزامات، مولفه‌ها و سبک‌های آن را استخراج کرده و در متن آن تعبیه کنیم.

وی تصریح کرد: مباحثی همچون جنگ قدرت، تخریب رقیب، خارج کردن رقیب به هر قیمت، تهمت، افترا، غیبت، دروغ و شایعات بی‌اساس ربطی به فرهنگ اسلامی ندارد، اما کم و بیش در فضای انتخابات این آسیب‌ها دیده می‌شود که به بهانه جریان انتخابات، بسیاری از اموری که از نگاه دینی بد و گناه شمرده می‌شود، به سادگی اتفاق می‌افتد.

حاج‌علی‌اکبری معتقد است علت این موضوع، یکی به خاطر وارداتی بودن مساله انتخابات است، دیگری به خاطر نقاط ضعف خود ماست که دشمن نیز سعی می‌کند با وارد کردن سبک انتخاباتی خود، نقاط قوت ما را نیز ضعف نشان دهد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران یکی از راه‌های برون رفت از این چالش‌ها را سوق دادن حرکت عظیم انتخابات به مساجد و گره زدن با این اماکن مقدس عنوان کرد و گفت: هرچه نسبت مسجد و انتخابات تقویت شود، فضایل و زیبایی‌های انتخابات افزایش یافته و جلوی آسیب‌ها گرفته خواهد شد. از سوی دیگر برگزاری انتخابات در مساجد ایجاد امنیت خاطر می‌کند و کارکرد سیاسی، اجتماعی مساجد را نیز افزایش می‌دهد.

وی با بیان این‌که «از ابتدای شکل‌گیری جریان انتخابات در کشور این حرکت مهم در مساجد اتفاق می‌افتاد» گفت: متاسفانه اخیرا جریان انتخابات از مساجد به جاهای دیگر منتقل می‌شود، در حالی که باید از برگزاری آن در مساجد استقبال شود. زیرا مرکز اصلی فعالیت‌های سرنوشت‌ساز کشور است.

حاج‌علی‌اکبری گفت: در مدت زمان باقی‌مانده تا انتخابات، کمکی که مساجد به بهسازی اخلاق انتخاباتی می‌کنند این است که این پایگاه‌ها تقویت شوند و در یک تعامل درست، یک واجب الهی به نام انتخابات، همانند نماز در مسجد انجام شود. از سوی دیگر کارگزاران و برگزار کنندگان انتخابات از مسجد باشد.

وی یادآور شد: اگر مسجدی‌ها پای کار باشند و انتخابات را برگزار کنند، مروج اخلاق انتخاباتی خواهند بود و این مهم است که برگزارکنندگان انتخابات تربیت شده مسجد و با آن در ارتباط باشند.

وی تاکید کرد: حضور فعال مساجد در ترویج گفتمان اخلاقی مورد نیاز فضای انتخاباتی کشور است که باید برای ترویج این گفتمان به صورت شبکه‌ای از مساجد و ظرفیت آنها استفاده کنیم، به طوری که امروز ۸۰ هزار مسجد در سطح کشور داریم که ۱۸۰۰ مورد آن در تهران فعالیت می‌کنند.

حاج‌علی‌اکبری ادامه داد: اگر همین مساجد پرچم فضیلت‌های اخلاقی را در ایام انتخابات به دست بگیرند و آسیب‌ها را معرفی کنند، اتفاق بزرگی رخ خواهد داد اما اکنون در این زمینه ضعیف عمل می‌کنیم و از این ظرفیت، استفاده مطلوب نمی‌بریم.

وی با تاکید بر این‌که «مساجد می‌توانند رفتارهای آسیب‌زا را به کاندیداها، ستادهای انتخاباتی آنها و هوادارانشان یادآوری کنند» گفت: اکنون ما به ویژگی اخلاقی جوانمردی که ذیل آن وفا، خوش‌خلقی، ایثار و حفظ رقیب قرار دارد، در فضای انتخابات شدیدا نیاز داریم.

وی یادآور شد: متاسفانه در فضای انتخابات دیده می‌شود که تهمت و قیمت و تخریب انسان‌ها آسان می‌شود. افشای اسرار مردم، استهزاء، اختلاف‌افکنی و سخن‌چینی رونق پیدا می‌کند و دروغ و فریب و امثال آنها به راحتی بیان می‌شود و مهم‌تر از همه تولید ناامیدی ملی و سیاه‌نمایی، ناشکری، آسیب زدن به دستاوردهای عظیم به آسانی بیان می‌شود در حالی که هیچ کدام از آنها ربطی به دین و جامعه اسلامی ما ندارد اما متاسفانه این رذایل اخلاقی در فضای انتخاباتی در کشور توسعه پیدا می‌کند.

حاج‌علی‌اکبری تصریح کرد: در چنین فضایی ائمه جماعات و مساجد باید با نگاه طبیبانه به میدان بیایند و این مسائل را تقبیح و تبیین کنند و در روزهای باقیمانده مساجد می‌توانند به سهم خود وظیفه خود را در قبال این مسائل انجام دهند.

وی در پایان گفت: در میان مدت و بلندمدت نیز مساجد باید تقویت بنیه فکری، اخلاقی و اعتقادی را در دستور کار قرار دهند و برای تربیت انسان الهی و کارگزاران و برگزارکنندگان انتخابات، تلاش کنند و فضای جامعه را به عطر ارزش‌های توحیدی معطر کنند تا در انتخابات‌های آینده شاهد این بداخلاقی‌ها نباشیم.

اگر کسی را قبول نداریم او را نکوبیم

رییس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: مطلق‌گرایی یکی از آفات مهم مسائل سیاسی، اجتماعی و اخلاقی جامعه ما است، اگر کسی را قبول نداریم نباید او را بکوبیم بلکه همواره باید اصل انصاف را رعایت کنیم.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمد ری‌شهری نیز در این همایش با اشاره به مهمترین مباحث انتخاباتی اظهار کرد: در مباحث انتخاباتی چیزی که بسیار مهم است اینکه جایگاه ارزشی اخلاقی دردنیای انتخاباتی رعایت شود.

وی ادامه داد: اخلاق هم برای مردم مهم است هم برای کاندیداها. مردم باید معیارهای ارزشی اخلاق را بشناسند هر کسی که بیشترین ارزش‌های اخلاقی را رعایت می‌کند صلاحیت بالاتری برای امانت‌داری دارد.

ری‌شهری خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین نکته در انتخابات این است که باید هدف داوطلب را شناسایی کنیم بدانیم که داوطلبی که می‌آید هدف او رسیدن به قدرت و تصدی‌گری است و یا نه هدفش خدمت به مردم و رضای خداوند است؟ این دو دواطلب دو اخلاق متفاوت دارند.

متولی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در ادامه با اشاره به خصوصیت اخلاقی فردی که به دنبال قدرت است، گفت: اگر کسی تشنه قدرت باشد ویژگی اخلاقی‌اش این است که اصولا ارزش‌های اخلاقی را رعایت نمی‌کند و ارزش‌های اخلاقی برای او هیچ معنایی ندارد.

وی ادامه داد: فرد قدرت‌طلب از هر ابزاری که سبب شود مردم رای بیشتری به او بدهند استفاده می‌کند، اگر ببیند دین‌داری رای‌ساز است، لباس مذهب خدا و پیامبر را به تن می‌کند، اگر ببیند آزادی‌خواهی رای بیاورد لباس آزادی به تن می‌کند. در کل ارزش‌های اخلاقی برای او مطرح نیست.

وی خاطرنشان کرد: در منطق سیاستمداران قدرت‌طلب، سیاست عبارت از تشخیص هدف و به دست آوردن آن از هر راه ممکن. سیاست‌مدار فطری کاری به حق و باطل ندارد فقط قدرت را می‌خواهد.

ری‌شهری تاکید کرد: سیاست‌مدار غیرواقعی همواره درصدد اثبات خودش است، اگر شکست بخورد شروع به شایعه‌سازی می‌کند و اگر به قدرت برسد دیکتاتوری را پیشه خود می‌سازد.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه با اشاره به نشانه‌های کاندیداتوری که برای خدمت به خداوند می‌آید، گفت: برجسته‌ترین ویژگی کسانی که برای خداوند به عرصه می‌آیند این است که مصالح نظام را رعایت می‌کند و دقت می‌کند ببینند مردم چه انتظاری از ریاست جمهوری دارند و مصالح کشور را رعایت می‌کند و ضد مصالح دشمن عمل می‌کند.

وی ادامه داد: یک داوطلب که برای خدمت به خداوند کار می‌کند، تمام ویژگی‌های اخلاقی را رعایت می‌کند همواره احترام رقیب را حفظ می‌کند این احترام یک اصل اخلاقی مهم است در کل هر چیزی را که برای خود دوست دارد برای رقیبش نیز دوست دارد حتی به رقیب خود سوءظن هم ندارد.

ری‌شهری در ادامه با اشاره به ویژگی سوم کاندیدایی که برای رضای خداوند و خدمت به مردم می‌آید، گفت: این فرد در نقد انصاف دارد مطلق‌گرایی یکی از آفات مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی جامعه ما است. اگر کسی را قبول نداشتیم نباید او را بکوبیم. در هر چیزی باید اصل انصاف را رعایت کنیم حتی اگر او در حق ما انصاف را رعایت نمی‌کند.

وی در پایان گفت: فردی که برای خدمت به جامعه آمده باشد از هر ابزار نامشروعی برای تبلیغات استفاده نمی‌کند، این‌ها برجسته‌ترین ویژگی‌های اخلاقی کاندیداهای مورد تایید مردم است، چنین افرادی هرگز شکست نمی‌خورند حال چه رای بیاورند و چه رای نیاورند فقط رضای خداوند و مردم برای‌ آنها مهم است.

منصب و مقام‌ها برای کسب قدرت نباشد/خوب‌ترها مناصب را قبول کنند

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت:‌ در جامعه ولایی و تراز اسلامی که تحت حاکمیت ولایت است، رفتار مردم با همدیگر رفتار اخلاقی است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عالی نیز در این همایش با اشاره به این‌که « در کشوری که صرفا احکام شریعت جاری شود مطلوب و قرآنی نیست» اظهار کرد: جاری بودن احکام شریعت در یک کشوری که ادعای اسلامی بودن دارد، جزء حداقل‌هاست. بنابراین جامعه تراز اسلامی جامعه‌ای است که ولایت در آن جریان داشته باشد و مومنین کسانی هستند که آن ولایت را پذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: اگر در جامعه‌ای ولی الهی نباشد، آن جامعه در فرهنگ قرآنی، جامعه کفر است، هر چند که مسلمین در آن زندگی کنند و احکام شریعت در آن اجرا شود. همانند برخی کشورهای اسلامی که جامعه‌ی قرآنی نیستند زیرا تحت ولایت طاغوت هستند.

این کارشناس مسائل دینی، با بیان این‌که «جامعه ولایی و تراز اسلامی تحت حاکمیت ولایت است» گفت: این جامعه مختصاتی دارد از جمله آنکه در این جامعه مردم فقط حقوقی زندگی نمی‌کنند بلکه زندگی اخلاقی با هم دارند. زیرا آن چیزی که از جامعه ولایی انتظار می‌رود این است که اخلاقی زندگی کنند و در جامعه مهدوی که اوج جامعه ولایی است مردم اخلاقی زندگی می‌کنند.

عالی با طرح این سوال که چرا ضرورت دارد در جامعه‌ی دینی مردم با همدیگر اخلاقی رفتار کنند؟ گفت: رابطه مومنین یک رابطه واقعی است و یک امر مشترک بین همه مومنین به نام ولایت برقرار است و شعبه‌ای از ولایت حق در همه وجود دارد و همه ما جلوه‌ای از امام را می‌بینیم.

وی با بیان این‌که «در جامعه تراز دینی، منصب‌ها و مقام‌ها برای به دست آوردن قدرت نیست بلکه برای راه‌انداختن کار مومنین است» گفت: اگر نگاه به مقام و منصب در جامعه‌ی دینی غیر از این باشد خیانت است.

وی تاکید کرد:‌ در جامعه ولایی اخلاق جزء ارکان است، به طوری که در روایات ذکر شده اگر کسی هر چند آدم خوبی باشد اما بداند خوب‌تر از او وجود دارد، منصبی را قبول کند به خدا، رسول و مومنین خیانت کرده است. بر این اساس است که بزرگان ما هرجا صحبت از ولایت و زعامت به میان می‌آمد دست و پایشان می‌لرزید و با احتیاط کامل عمل می‌کردند.

عالی خاطرنشان کرد:‌ اگر کسی با چنین احتیاط و توجهاتی منصبی را قبول کند و در این راه چه رای بیاورد یا نیاورد پیروز است. اما اگر غیر از این باشد برنده هم باشد شکست خورده است. چون مغلوب شیطان شده است و به درد زعامت جامعه شیعه نمی‌خورد.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تصریح کرد: در سال حماسه سیاسی و اقتصادی اگر قرار است رشدی به وجود آید در بستر اخلاق به وجود خواهد آمد، در غیر این صورت نه تنها رشد به وجود نمی‌آید بلکه احتمال شکست هم وجود دارد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن