چه خبر؟

زنگ خطر جدی برای فوتبال ایران؛ ایران رکورددار بی‌ثباتی صندلی مربیگری در دنیا

فوتبال باشگاهی ایران در شرایطی در لیگ یازدهم روز به روز پسرفت می‌کند که تا هنوز بیش از یک چهارم از دیدارهای لیگ بر‌تر به پایان نرسیده، باشگاه‌ها دست به تغییر و تحول زده‌اند و برون رفت تیم‌ها از بحران را در برکناری مربی می‌بینند.
برکناری مربیان و مدیران باشگاه‌ها شرایطی را در فوتبال ایران به وجود آورده که به نوعی بی‌ثباتی در فوتبال ایران تبدیل شده است. این در حالی است که بازی‌های لیگ یازدهم هنوز دورقمی نشده و به هفته دهم این رقابت‌ها نرسیده‌ایم. در این بین در فوتبالی که مربیان آن به هیچ عنوان در شغل خود احساس امنیت ندارند، در ۹ هفته چهار مربی برکنار شده‌اند که به صورت میانگین برای هر دو هفته یک مربی صندلی خود را از دست داده و با لیگ بر‌تر وداع کرده‌ است.

اولین قربانی لیگ یازدهم صمد مرفاوی بود. این مربی جوان در هفته‌های ابتدایی لیگ بر‌تر آنقدر بد کار کرد که تا پیش از آغاز هفته ششم جای خود را به می‌روسلاو بلاژویچ ۷۶ ساله داد. مدیران همتای سرچشمه‌ای تیم مس نیز برای فرار از قعر جدول چاره را در برکناری احمد سنجری دیده و نیمکت این تیم را به اصغر شرفی سپردند. با آمدن شرفی و بلاژویچ به لیگ بر‌تر زنگ آغاز تغییر و تحولات از‌‌ همان هفته پنجم به صدا درآمد و میانگین سنی مربیان لیگ برتری هم افزایش یافت.

در سال‌های گذشته نیز موج برکناری سرمربیان باشگاهی لیگ بر‌تر ایران خیلی سریع شکل می‌گرفت و با وجود هشدارهای کار‌شناسان این بی‌ثباتی‌ها نه تنها کمتر نشده که حالا به مدیریت باشگاه‌ها هم سرایت کرده تا شاهد فاز تازه‌ای از کم ثباتی در فوتبال باشگاهی ایران باشیم.
فتح ا… نژادزمانی نیز به همراه صمد مرفاوی از مس کرمان رفت. شروع ناامیدکننده مس کرمان در لیگ بر‌تر گریبان این مدیر را هم گرفت تا او جای خود را به حمید حاج اسماعیل‌زاده، دهد. این مدیر نیز پیش از برگزاری دیدارهای هفته نهم لیگ بر‌تر از مس کرمان رفت و مسند مدیرعاملی این باشگاه را به سید نصرا… گنجعلی خانی سپرد.

پیش از این و قبل از آنکه هفته سوم لیگ بر‌تر آغاز شود، محمدرضا ساکت از مدیرعاملی باشگاه سپاهان کناره گیری کرده و جای خود را به علیرضا رحیمی داده بود، در اصل ساکت اولین مدیری بود که با لیگ یازدهم وداع کرد و پرافتخار‌ترین تیم لیگ بر‌تر را به رحیمی سپرد.
در نخستین روز شهریورماه و پیش از آنکه هفته پنجم لیگ بر‌تر آغاز شود، اصغر دلیلی هم به صورت ناگهانی از مدیرعاملی باشگاه ذوب آهن کنار گذاشته شد و جای خود را به خسرو ابراهیمی داد. این تغییر و تحول مدیریتی که دومین جابجایی و البته جنجالیترین عزل و نصب در لیگ بر‌تر بود، تیم ذوب آهن را وارد مرحله تازه‌ای از دوران حیات خود کرد.
پس از برگزاری دیدارهای هفته هفتم لیگ بر‌تر دو جابجایی در رده‌های مدیریتی و فنی دو باشگاه صورت گرفت. حبیب کاشانی سرپرست باشگاه پرسپولیس تاوان شکست در دربی را داد و از این باشگاه وداع کرد و ابراهیم قاسمپور نیز جانشین مهدی دینورزاده شد که داماش با او به رده شانزدهم جدول سقوط کرده بود.

این پایان تغییر و تحولات در تیم‌های لیگ بر‌تر نبود و در روز چهارشنبه هفته گذشته حمید درخشان بصورت توافقی به همکاری خود با باشگاه شاهین بوشهر پایان داد تا فیروز کریمی بازهم به لیگ بر‌تر بازگردد. در تغییر و تحولات مدیریتی باشگاه شاهین بوشهر نیز علی دادگر بر مسند مدیرعاملی این باشگاه تکیه زد که در هفته‌های اخیر بار‌ها جابجا شده بود تا اینکه بالاخره به این مدیر تازه وارد در فوتبال رسید.

پدیده برکناری مربیان و مدیران باشگاهی بدون شک آرامش را از تیم‌ها می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد مربیان برنامه‌های علمی و اصولی را پیاده کنند. اینگونه است که هر مربی نتیجه‌گیری را در اولویت اول و آخر خود قرار می‌دهد و بازیکن سازی و کیفیت به دست فراموشی سپرده می‌شود.
بنابراین گزارش فوتبال ایران در شرایطی راه کشورهای عربی را در پیش گرفته که در فوتبال دنیا این تقریبا بی‌سابقه است که امنیت شغلی مدیران کمتر از مربیان باشد. اما در فوتبال ما این اتفاق رخ داده و صندلی‌های مدیریتی، لرزان‌تر از نیمکت‌های داغ مربیگری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن