چه خبر؟

رویترز: نشست استانبول سرنوشت مذاکرات را مشخص می‌کند

مایکل مان: دیدار اشتون و جلیلی در استانبول دوجانبه خواهد بود

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد نشست ۲۵ اردیبهشت جلیلی و اشتون در استانبول دو جانبه خواهد بود و نمایندگان ۱+۵ حضور نخواهند داشت.

«مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس خبر داد که نشست روز ۲۵ اردیبهشت «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و اشتون به صورت دوجانبه بوده و نمایندگان گروه ۱+۵ در این نشست حضور ندارند.

وی از آماده شدن پاسخ کشورهای ۱+۵ به پیشنهاد مطرح شده توسط ایران در نشست آلماتی ۲ اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت این موضوع در نشست دوجانبه جلیلی و اشتون مشخص خواهد شد.

رویترز: نشست استانبول سرنوشت مذاکرات را مشخص می‌کند

خبرگزاری رویترز عصر پنجشنبه طی خبری اعلام کرد که نشست جلیلی و اشتون قرار است که روز ۱۵ ماه می در استانبول ترکیه برگزار شود.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد که مذاکرات میان اشتون و جلیلی برای تصمیم‌گیری درباره امکان ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ و زمان و مکان مذاکرات جدید بسیار مهم خواهد بود.

مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ایران برای حل آنچه کشورهای غربی به آن «نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای تهران» می‌گویند، انجام می‌شوند.

آخرین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ اواسط فروردین در آلماتی برگزار شد

ایران و کشورهای ۱+۵ در آخرین مذاکراتی که در این راستا برگزار کرده‌اند روزهای ۸ و ۹ اسفند در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین مجدداً در همین شهر دو بار با یکدیگر دیدار کردند.

طرفین پیش از این هم در چند مذاکره دیگر با یکدیگر برای رفع اختلافات در این باره به گفت‌وگو نشسته بودند

ایران و کشورهای ۱+۵ از سال ۱۳۸۷ تاکنون ۳ دور مذاکره در ژنو، ۲ دور در استانبول، یک دور در بغداد، یک دور در مسکو برگزار کرده‌اند.

مذاکرات ژنو ۱، ۲ و ۳ به ترتیب در تیرماه ۱۳۸۷، مهرماه ۱۳۸۸ و آذرماه ۱۳۸۹ برگزار شدند. استانبول در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ و پس از آن در ۲۶ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ میزبان ۲ دور بعدی این مذاکرات بود.

بغددا در سوم و چهارم خرداد ماه سال ۱۳۹۱ میزبان بعدی این مذاکرات بود و پس از آن دو دور مذاکره به ترتیب در تاریخ‌های ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه در مسکو برگزار شدند.

آمریکا، رژیم اسرائیل و برخی از متحدان آنان، ایران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‎ای‎اش متهم می‌کنند.

واشنگتن و اتحادیه اروپا، این ادعاها را بهانه‎ای برای تحمیل تحریم‎های غیرقانونی علیه تهران قرار داده‎اند.

جمهوری اسلامی ایران با رد تمامی اتهامات مطرح شده در این خصوص، اعلام کرده که به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‎ای (ان پی تی) و یکی از اعضای آژانس بین‎المللی انرژی اتمی، حق استفاده صلح‎آمیز از فن‎آوری هسته‎ای را برای خود محفوظ می‎داند.

علاوه بر این، آژانس بین‎المللی انرژی اتمی تا کنون در چندین بازرسی که از تاسیسات هسته‎ای ایران به عمل آورده هرگز مدرکی دال بر انحراف برنامه هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد غیرصلح‌آمیز نیافته است.

این در حالی است که اسرائیل تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه بوده و تا کنون نیز از امضای پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی امتناع می‌ورزد./فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن