خواندنی هادیدنی ها

آسمان در سیارات مختلف چگونه است؟

گاهی اوقات ما آرزو می‌کنیم که پنجره کوچکی داشته باشیم که وقتی آن را باز می‌کنیم بتوانیم بقیه سیارات، ماه و دیگر اجرام فضایی را ببینیم. در این مطلب ما در برترین‌ها قصد داریم تا تفاوت نمای آسمان را در ماه و سیارات مختلف منظومه شمسی با سیاره زمین به شما نشان دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱- عطارد

آسمان در سیارات مختلف چگونه است؟

به خاطر اینکه عطارد اتمسفر ندارد و یا میزان آن خیلی کم است، چشم اندازه آسمان در این سیاره تفاوتی با چشم انداز فضا در مدار این سیاره ندارد. به خاطر مدار عجیب و غیر عادی این سیاره، اندازه ظاهری خورشید در عطارد دو برابر اندازه‌ای که بر روی زمین به نظر می‌رسد، دیده می‌شود.


۲- ونوس

آسمان در سیارات مختلف چگونه است؟

اتمسفر سیاره ونوس بسیار داغ و ضخیم است و به طور عمده از کربن دی اکسید ساخته شده است. هم چنین ابر‌های ضخیمی از سولفوریک اسید به طور کامل این سیاره را پوشانده است. خورشید در طول روز قابل تشخیص و دیدن نیست و ستاره‌ها را نمی‌توان در شب دید. عکس‌های رنگی گرفته شده توسط فضاپیما‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که آسمان در ونوس نارنجی رنگ است.


۳- ماه

آسمان در سیارات مختلف چگونه است؟

اتمسفر در ماه اساسا خلا است؛ بنابراین آسمان بر روی ماه همیشه سیاه است. خورشید آنچنان درخشان است که غیر ممکن است که بتوان ستاره‌ها را در طول روز دید. خورشید بر روی ماه همانند چیزی که بر روی مدار زمین قابل رویت است، دیده می‌شود. بر روی ماه هم می‌توان خورشید گرفتگی را هنگامی که خورشید به پشت زمین می‌رود، مشاهده کرد.


۴- مریخ

آسمان در سیارات مختلف چگونه است؟

به خاطر اینکه مریخ دارای اتمسفر بسیار نازکی است، برخلاف سیاره زمین آسمان در کل آبی به نظر نمی‌رسد. فقط هنگام طلوع خورشید در صبح زود می‌توان یک آسمان نسبتا آبی را مشاهده کرد. اما هرچه خورشید در افق حرکت می‌کند، رنگ آسمان به قرمز صورتی تبدیل می‌شود. در شب به خاطر اینکه ابری در آسمان مریخ وجود ندارد، تماشای میلیارد‌ها ستاره‌ی درخشان در آسمان می‌تواند شگفت انگیز باشد.


۵- مشتری

آسمان در سیارات مختلف چگونه است؟

نور خورشید در سیاره مشتری ۲۷ بار ضعیف‌تر از روی زمین است. به خاطر وجود ابر و مهی از رنگ‌های مختلف از جمله آبی، قهوه‌ای و قرمز در اتمسفر این سیاره، خورشید به صورت هاله‌ای از نور دیده می‌شود.


۶- زحل

آسمان در سیارات مختلف چگونه است؟

آسمان در لایه‌ی بالایی اتمسفر زحل آبی رنگ است. هر چقدر که به سمت لایه‌های پایینی اتمسفر می‌آییم، آسمان زرد رنگ می‌شود. حلقه‌های زحل کاملا نازک می‌باشند، بنابراین در خط استوای این سیاره می‌توان تقریبا این حلقه‌ها را مشاهده کرد. اشعه خورشید به وسیله کریستال‌های فراوان یخ و گاز بازتاب داده می‌شود و منظره‌ای غیر قابل باور را ایجاد می‌کند.


۷- اورانوس و نپتون

آسمان در سیارات مختلف چگونه است؟

آسمان اورانوس و نپتون به رنگ آبی روشن است. حلقه‌های این سیارات بسیار نازک و تیره اند و از سطح این سیارات قابل مشاهده نیستند. همچنین به خاطر فاصله ۲.۸ میلیارد کیلومتری، خورشید بر روی این سیارات به صورت نقطه‌ای کوچک و تیره دیده می‌شود و گرمای خورشید به ندرت به سطح این سیارات می‌رسد.


۸- پلوتون

آسمان در سیارات مختلف چگونه است؟

علی رغم اینکه این سیاره دورترین سیاره منظومه شمسی است، ولی هنوزم هم سیاره‌ای بسیار روشن و درخشان به نظر می‌رسد. اتمسفر این سیاره یک مه قابل توجه آبی رنگ را ایجاد می‌کند که در غروب قابل مشاهده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن