کامپیوتر و اینترنت

حل مشکل سرعت و کیفیت اینترنت تا ۴۵ روز آینده

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت از پایان یافتن دستور یک ماهه وزیر ارتباطات برای بهبود کیفیت سرویس اینترنت خبر داد و گفت: براساس تصمیماتی که توسط بازیگران عرصه اینترنت کشور گرفته شد مشکل سرعت و کیفیت اینترنت تا ۴۵ روز آینده رفع می شود.
به گزارش پایگاه خبری گرگان کامپیوتر از مهر، محمود واعظی در نامه ای، یک ماه به شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی زمان داد تا ….

ابعاد مختلف رفع مشکلات اینترنت را شناسایی و آن را اعلام کنند.

حسن کریمی- معاون شرکت ارتباطات زیرساخت درخصوص اجرای دستور وزیر ارتباطات گفت: پس از دریافت دستور وزیر ارتباطات، برای افزایش کیفیت سرویس اینترنت، سلسله جلساتی را با تمامی دست اندرکاران این حوزه اعم از شرکتهای اینترنتی، اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار کردیم و مسائل را از ابتدا تا انتها مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در این جلسات پارامترهایی برای آنکه وضعیت سرویس بهتر شود مطرح شد، افزود: نقطه نظرات پیشنهادی اصلاحی برای تاثیر در کیفیت سرویس اعلام و در نهایت به یک جمع بندی رسیدیم و تقسیم کار صورت گرفت.

آغاز اجرای اصلاحات بر روی شبکه اینترنت
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه اجرای تصمیمات اتخاذ شده در جلسات، آغاز شده است، افزود: براساس تقسیم کار صورت گرفته میان زیرساخت، اپراتورها، شرکتهای PAP و رگولاتوری، اطمینان می رود پس از اتمام این وظایف، به صورت ملموس و مشهود کیفیت اینترنت افزایش یابد و کاربران نیز می توانند بزودی این نتایج را مشاهده کنند.

وی با تاکید براینکه هنوز یک جلسه برای جمع بندی نهایی و تدوین گزارش عملکرد برای ارائه به وزیر ارتباطات باقی مانده است، گفت: با برنامه ریزی و تعامل صورت گرفته بدون نیاز به سرمایه گذاری سنگین، می توان مشکلات را تا حدی برطرف کرد و براساس پیش بینی ها این اقدامات ظرف ۴۵ روز آینده روی کیفیت اینترنت کاربران انتهایی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

کریمی گفت: نتایج نهایی از جلسات و برنامه ریزی مدنظر را ظرف ۱۰ روز آینده به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه خواهیم داد.

تمهیدی برای آنکه صفحه اینترنت کاربر بهتر و زودتر باز شود
این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد شاخص های مدنظر و تکالیفی که برعهده هر یک از ارائه دهندگان خدمات گذاشته شده است به مهر گفت: به طور مشخص شاخص هایی برای بهبود کیفیت سرویس درنظر گرفته شده است که پس از جلسه نهایی اعلام می شود اما به صورت موردی می توان به شاخص پکت لاست – بسته های ازدست رفته – و رفع مشکلات آن برای بهبود سرویس کاربر اشاره کرد چرا که این شاخص در برخی مسیرها باعث اختلال در بازشدن صفحات اینترنت مورد نیاز کاربر می شود.

وی توضیح داد: زمانی که درخواست کاربر از سمت کامپیوتر به سمت شبکه برای باز شدن یک سایت ارسال می شود، سایت مورد نظر در تعدادی پکت – بسته – تعریف و باز می شود؛ به عبارتی اطلاعات صفحه مورد نظر در این پکتها قرار می گیرد؛ در این میان ممکن است برخی از این پکتها از دست برود که این امر باعث می شود صفحه مورد نظر کاربر باز نشود و یا ناقص باز شود که این مشکل در دریافت اطلاعات، کندی نیز ایجاد می کند و کاربر با تاخیر صفحه مورد نظر را دریافت خواهد کرد.

کریمی افزود: برای رفع این مشکل و برای آنکه کاربران صفحات را بهتر و زودتر باز کنند از شرکتهای اینترنتی خواسته شده بیشتر از ۹۰ درصد از ظرفیت لینکهای مصرفی استفاده نکنند.

وی گفت: قرار براین شد شرکتهای اینترنتی به جای اینکه به ضریب اشتراک بپردازند و ضریب اشتراک مشترک را پایین بیاورند که هر کاربر بتواند پهنای باند متعادلی داشته باشد و کیفیت همدیگر را تحت تاثیر قرار ندهد، روی لینکهای مصرفی خود بیشتر از ۹۰ درصد ظرفیت لینک را استفاده نکنند.

کریمی با تاکید براینکه با این اقدام دیگر بحث ضریب اشتراک، شاخص مهمی نخواهد بود افزود: اندازه گیری ضریب اشتراک کار سختی محسوب می شود و با توجه به انواع سبدهای فروش سرویس، تشخیص ضریب اشتراک به راحتی امکان پذیر نیست. از این رو زمانی که شرکتها ضریب اشتراک را بنا به میزان مصرف مشترکانشان تعیین کنند باعث می شود که ظرفیت به گونه ای تنظیم شود که بیشتر از ۹۰ درصد مورد استفاده قرار نگیرد؛ از طرفی به دلیل خاصیت تجهیزات این بخش، چنانچه در یک مسیری به بالای ۹۰ درصد ظرفیت برسد پکت لاست شروع می شود. به همین دلیل از شرکتهای اینترنتی خواسته شد بیش از ۹۰ درصد ظرفیت لینک ها را استفاده نکنند.

وی گفت: با کنترل ضریب اشتراک و رفع ۱۰۰ درصدی مشکل پکت لاست، شاهد تاثیر در کیفیت شبکه مشترکان انتهایی خواهیم بود.

مشکل از کمبود پهنای باند نیست
معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر بهبود کیفیت اینترنت با ارتقای شاخص های مدنظر گفت: تمامی بازیگران حوزه اینترنت کشور، متفق القول هستند که مشکل کمبود پهنای باند وجود در کشور وجود ندارد.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۱۵ درصد ظرفیت کل شبکه پهنای باند خالی است و برای آن مشتری وجود ندارد؛ هرکس درخواست اینترنت داشته باشد مشکلی در ارائه آن وجود ندارد؛ مشکل کمبود پهنای باند نیست بلکه مربوط به ارائه سرویس است که قرار است با تعامل صورت گرفته رفع شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن