چه خبر؟

هنر ایرانی بازهم در دنیا درخشید + عکس

تنها چند روز پس از سپری شدن موفقیت بزرگ هنر ایران در حراج کریستی دبی، هنرمندان ایرانی این بار در دوحه موفق شدند تا بار دیگر با رکوردهای بسیار بالا نام ایران را نه در خاورمیانه، بلکه در جهان مطرح کنند.

 فروش ۶۳۷ هزار دلاری دو اثر از محمد احصایی در حراج بین‌المللی هنر معاصر «ساتبیز» در پایتخت قطر سبب شد تا این هنرمند بالا‌تر از دیگر آرتیست‌های مطرحی چون «آی‌وی وی» هنرمند مطرح چینی قرار گیرد.

تابلوی «عشق»، یک اثر جدید شش لته و رنگی متعلق به سال ۲۰۱۱ است که در حراج به مبلغ ۳۰۰ تا۵۰۰هزاردلار برآورد قیمت شده بود و در ‌نهایت به قیمت ۴۳۷هزاردلار فروخته شد.

همچنین اثر «الله» از مجموعه «ذکر تصویری الله» این هنرمند که تابلویی دو لته مربوط به سال ۲۰۰۸ و با برآورد قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار دلار، به مبلغ ۲۰۰هزار دلار در حراجی چکش خورد.

از دیگر هنرمندان حاضر در این حراجی می‌توان به «فرهاد مشیری» اشاره کرد که با فروش یک میلیون دلاری اثرش در حراج هفته گذشته کریستی، رکوردار دوره چهاردهم این حراجی شده بود.

2yajsugi5c4v4x6lpf.jpg

دیگر هنرمندان ایرانی این رویداد منیر فرمانفرمایان، هدیه شفیعی، نصرالله افجه‌ای، جمشید بایرامی و رکنی حائری‌زاده بودند که آثارشان با قیمت ۱۹۷، ۱۱۲، ۴۲، ۸۷، ۹ و ۱۷هزاردلار فروخته شد.

نکته غافل گیر کننده این حراجی فروش نرفتن چیدمانی از «آی‌وی وی» آرتیست مطرح چینی بود که برآورد قیمتی ۵۵۰ تا ۷۵۰هزاردلار داشت.

رکود این حراجی نیز با فروش اثر بدون عنوان «دونالد جاد» با قیمت ۵/۳میلیون دلار به ثبت رسید، که اثرش بین ۵/۲ تا ۵/۳میلیون دلار بر‌آورد قیمت شده بود.

این هنرمند آمریکایی یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان قرن بیستم بود که در دهه ۶۰ میلادی به عنوان یکی از پیشگامان هنر مینی‌مال شناخته شده است.

از دیگر هنرمندان برجسته که در این حراجی حضور داشتند می‌توان به «هرست» اشاره کرد؛ وی که جزو ۱۰ هنرمند پرفروش جهان بوده، اثرش با برآورد قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰هزاردلار در ‌نهایت به مبلغ ۴۸۵هزاردلار فروش رفت.

این اثر چیدمانی شامل ویترین یک داروخانه، ساخته شده از شیشه، پلاستیک و آلومینیوم متعلق به سال ۱۹۹۲ بود.

لینا لازار، رییس حراج و کار‌شناس هنر معاصر در موسسه ساتبیز از نتایج به دست‌آمده در حراج دوشنبه شب هیجان‌زده شده بود اظهار داشت: رکورد ۹ هنرمند در این حراج ارتقا یافت و خریداران بسیاری از منطقه بخصوص از دوبی و جده ما را غافلگیر کردند. ما در این حراج، مجموعه‌ای قابل‌توجه و مهم از آثار محمد احصایی هنرمند تاثیر‌گذار ایرانی ارائه دادیم که در نوع خود حائز اهمیت بود. احصایی با سبک منحصر به فرد خود که در تابلوی «عشق» به خوبی محسوس است؛ تکنیک‌های کالیگرافی سنتی را با مهارت تمام با گرافیک مدرن در هم می‌آمیزد.

سید محمد احصایی متولد که ۱۳۱۸ درقزوین است، از هنرمندان معاصر در عرصه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی است. وی یکی از پایه‌گذاران نقاشیخط دردورهٔ معاصر ایران شناخته می‌شود و با مجموعه نقاشیخط‍‌های خود به اعتباری جهانی دست یافته‌است.

این هنرمند که اثرش در حراج کریستیز یکصدهزار دلار به فروش رسید، در حراج هنر اسلامی دو سال پیش دوحه فروشی نیم‌میلیون دلاری را کسب کرد.

احصایی همچنین این روز‌ها در تلاش برای به پایان بردن کتابت قرآن به خط محقِق است.

این هنرمند ۷۱ساله قرار است سپتامبر۲۰۱۳ (شهریور ۹۲) در نمایشگاه بزرگ هنرمندان پیشکسوت ایران در انجمن آسیایی نیویورک شرکت می‌کند.

همچنین رابین وودهد، رییس بخش بین‌المللی موسسه ساتبیز با موفق خواندن این رویداد، از تثبیت جایگاه هنر معاصر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا توسط حراج دوحه ابراز خوشحالی کرد.

حراج بین‌المللی هنر معاصر «ساتبیز» ۲۲ آوریل در پایتخت «قطر» برپا شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن