روانشناسی

نکاتی در مورد شیردهی صحیح

شیر مادر بهترین غذا برای شیرخوار است، به گونه‌ای که با توجه به ترکیبات موجود در آن برای ۶ ماه اول زندگی بهترین تغذیه محسوب می‌شود و از این نظر با هرگونه ماده غذایی دیگر غیر قابل رقابت است. از سوی دیگر علاوه بر تامین نیازهای غذایی شیرخوار، مواد ایمنی بخش بدن کودک نیز  بدین طریق فراهم می‌شود که خود باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های عفونی و آلرژی در کودک خواهد شد. به همین دلیل کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند از هر نظر در مقایسه با سایر  کودکان سالم‌تر هستند.
اما برای داشتن یک شیردهی موفق، رعایت نکات زیر کمک کننده است:
در‌‌ همان ساعات اولیه پس از زایمان باید نوزاد را روی سینه مادر گذاشت. نوزاد و شیرخوار را باید براساس نیاز و تقاضای شیر، تغذیه کرد. هر زمان که نوزاد یا شیر خوار گرسنه بوده و نیاز به تغذیه شیر داشته باشد، باید سینه را در اختیارش گذاشت، البته فواصل بین دو نوبت شیردهی نباید ر بسیار کم باشد چرا که به دلیل عدم وجود زمان کافی برای ساخته شدن شیردر غدد پستانی، در ‌‌نهایت  شیر کاهش خواهد یافت.
برای شیر خوردن مطلوب، نوزاد و مادر هردو باید در یک حالت کاملا آزاد و راحت قرار گیرند، با حفظ راه تنفس بینی نوزاد، مادر بتواند نوک سینه و هاله قهوه‌ای رنگ دور آن را داخل دهان نوزاد قرار دهد و خود نیز بر یک بالش یا صندلی تکیه داده و وضعیت پا‌ها را راحت نگه داشته و در صورت نیاز از یک بالش شیردهی به منظور قرارگیری آرنج دست خود استفاده کند، همچنین لازم است سر و سینه نوزاد هنگام شیر خوردن بالا‌تر از شکم او قرار بگیرد. پس از پایان شیر خوردن باید به خارج کردن هوای بلع شده حین شیرخوردن به نوزاد کمک کرد، به این منظوراو را به صورت عمودی روی شانه یا در آغوش خود نگه دارید و خیلی آهسته به پشت او بزنید.
طول مدت یک نوبت شیر خوردن بین کودکان متفاوت است، اکثر نوزادان بیشترین حجم شیر را در همان دقایق اولیه دریافت می‌کنند ولی گاهی ۱۵ تا۲۰ دقیقه بعد هم تمایل به مکیدن دارند. فراموش نکنید بهتر است پوشک نوزاد را قبل از شیر خوردن تعویض کنید. در این صورت او آسوده‌تر خواهد بود. در زمانی که نوزاد خواب آلوده بوده و تمایلی به شیر خوردن ندارد او را به این کار تحریک کنید. برای مثال کاهش نور محیط یا پوشش مناسب نوزاد، گاهی لازم است.
شیردهی زمانی می‌تواند موفق باشد که مادر علاوه بر داشتن یک انگیزه قوی، خواب و آرامش خوب بدون هرگونه استرسی داشته باشد، تغذیه مناسب و کافی (شامل تمام گروه‌های مواد غذایی) و حمایت عاطفی همسر نیز بسیار ضروری است. برای افزایش میزان شیر علاوه بر مصرف مایعات و ویتامین‌های موجود در مواد غذایی، مکیدن شیرخوار هم بسیار موثر است. در آخراینکه فراموش نکنید تا پایان ماه ششم پس از تولد شیر مادر برای رشد او کفایت می‌کند و بهتر است به منظور مصرف هر نوع ماده غذایی دیگر از راهنمایی پزشک کودکتان استفاده کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن