چه خبر؟

برترین یافته های فناوری هفته گذشته جهان

جاده ابریشم فضایی
سفینه فضایی دراگون محموله‌ای به وزن ۴۰۰ کیلوگرم را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرد و به این ترتیب نخستین پرواز از مجموعه دوازده پروازی را انجام داد که طی قراردادی به ارزش ۱٫۶ میلیارد دلار میان NASA و شرکت تجاری SpaceX قرار است انجام شوند. یک شرکت دیگر به نام Orbital Sciences of Dulles نیز بازتجهیز تجاری ایستگاه را عهده‌دار شده است و قرار است موشک Antares و محفظه Cygnus خود را تا پایان پاییز آزمایش کند.
سقوطی با صدای جیغ بنفش
فلیکس بامگارتنر اتریشی هفته گذشته رکورد جدیدی از سقوط آزاد به جا گذاشت و از ارتفاع ۳۹۰۰۰ متری بر فراز نیومکزیکو به زمین پرید و در حین سقوط آزاد دیوار صوتی را نیز شکست. داده‌های به دست آمده از این تجربه به طراحی چترهای نجات برای ارتفاعات زیاد کمک خواهد کرد و طرح‌های جدیدی برای مقابله با شرایط اضطراری محتمل در فضاپیماها به دست خواهد داد. رکورد قبلی که از ارتفاع ۳۱۰۰۰ پایی ثبت شده بود متعلق به سال ۱۹۶۰/۱۳۳۹ بود.
گلی برای پژوهشگران: ORCID شکفته شد
دفتری که قرار است به پژوهشگران یک شماره شناسایی منحصر به فرد دهد – تا مثلا از اشتباه‌گرفتن پژوهشگرانی با نام مشابه پیش‌گیری کند – در ۱۶ اکتبر افتتاح شد و ORCID نام گرفت (Open Researcher and Contributor ID). شناسه ORCID توسط توسط کمک‌های مالی و مداخل مالی مؤسسه‌های پشتیبان، ناشران (از جمله گروه انتشاراتی Nature) و جوامع علمی حمایت می‌شود و قرار است با سامانه‌های کنونی شناسایی تحقیقات علمی تلفیق شود تا مؤسسات حامی تحقیقات و دانشگاه‌ها بهتر بتوانند دانشمندان مورد حمایت خود و بازده تحقیقاتی آن‌ها را دنبال‌کنند.
حریم خصوص ژن‌ها
محققان و مؤسسات حمایت‌کننده آن‌ها باید حریم خصوصی افراد را حتی در مواردی که از داده‌های ژنتیک آن‌ها برای پیشرفت تحقیقات علمی و پزشکی و درمانی استفاده‌می‌شود، رعایت کنند. این مصوبه جدید هیئت اخلاقی حکومت ایالات متحده است. کمیسیون تحقیقات اخلاق زیستی ریاست‌ جمهوری این کشور این مصوبه جدید را برای پژوهشگران حوزه ژنتیک انسانی مشخص کرده تا داده‌های مراجعان و بیماران از هر لحاظ خصوص باقی بماند. یکی از بندهای این مصوبه ممنوعیت توالی‌یابی ژنوم افراد بدون اطلاع آن‌هاست.
تگزاس شیر تو شیر می‌شود
تمامی اعضای هیئت داوری علمی مؤسسه تحقیقات و پیش‌گیری سرطان تگزاس، از جمله فیل شارپ، سرپرست این هیئت و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی، هفته گذشته استعفای خود را اعلام کردند. این استعفای دسته جمعی سرطان‌شناسان سرشناس پس از این رخ داد که آن‌ها پیش‌تر نگرانی‌هایی درباره دور زدن مرور فنی و تخصصی ابرازکرده بودند و سپس درحالی یک جایزه ۱۸ میلیون دلاری تجاری‌سازی بدون در نظر گرفتن نظر این گروه داوری اعطا شد که کمک‌های مالی تأیید شده توسط آن‌ها برای گروه‌های پژوهشی دیگر، مدت‌هاست به تعویق افتاده است.
افتضاح هسته‌ای
نوزده ماه پس از این که رآکتورهای هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن دچار ذوب‌شدگی جزئی شدند، شرکت نیرو و برق توکیو ابراز کرده می‌توانسته محافظت‌های جدی‌تری در برابر خطراتی مثل سونامی ایجاد کند. این اپراتور هسته‌ای ژاپنی اعلام کرد که از پذیرفتن خطرات احتمالی شانه خالی‌کرده و به خاطر پرهیز از تشویش اذهان عمومی و نیز کوتاه‌کردن زبان اپوزیسیون، فاکتورهای ایمنی را نادیده گرفته است.
دعوی بنیادی
دو دانشمند که روی سلول‌های بنیادی بالغ پژوهش می‌کنند از دادگاه عالی ایالات متحده خواستند تا مشخص کند آیا مؤسسات ملی حوزه سلامت اجازه ندارند از تحقیق روی سلول‌های بنیادی انسانی حمایت کنند. این دو محقق پیشتر از این از حکومت آمریکا به خاطر این مشکل شکایت کرده بودند اما دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده این پرونده را تابستان امسال بسته اعلام کرد.
نشریه‌ای با دروازه‌های گشوده
نشریه eLife با دسترسی رایگان به نشانی www.elifesciences.org که امید می‌رود به یکی از معتبرترین نشریات حوزه زیست‌شناسی و پزشکی جهان تبدیل شود نخستین شماره خود را منتشر نمود. این شماره آغازین حاوی چهار مقاله پژوهشی است و فعلا هیچ پولی از نویسندگان مقالات پژوهشی برای انتشار مقالاتشان دریافت نمی‌کند. این مؤسسه پژوهشگران درجه یکی از سراسر جهان را به عنوان دبیرهای قسمت‌های مختلف انتخاب کرده و مقالات رسیده را بر اساس تأثیر آن‌ها بر دنیای علم و نیز دقت فنی‌شان قبول یا رد می‌کند.
مرگ پدر معنوی گوسفندهای شبیه‌سازی‌شده
کیت کمبل، زیست‌شناسی تولیدمثلی که در شبیه‌سازی دالی از یک سلول پستانی در سال ۱۹۹۶/۱۳۷۵ نقشی اصلی ایفا کرد، در سن ۵۸ سالگی درحالی که در دانشگاه ناتینگهام کار می‌کرد، درگذشت. او به خاطر بررسی‌هایش روی تمایز سلولی به همراه یان ویلموت –سرپرست شبیه‌سازی دالی-وشینیا یاماناکا-برنده امساله نوبل فیزیولوژی-مشترکاً بنده جایزه شاو در رشته زیست‌شناسی شده بود.
متقلب‌ها به بهشت نمی‌روند
اتهامات مربوط به تقلب علمی آنت شوان، وزیر تحقیقات آلمان، بالاگرفت. این اتهامات جدید مربوط به دانشگاه دوسلدورف است که بیش از سی سال پیش دکترای این وزیر آلمانی را به او اعطا کرده بود. طبق اطلاعات جدید، آنت شوان در رساله دکتری خود درباره موضوع آموزش، اطلاعات دیگران را بدون ارجاع درست و به قصد دزدیدن حقوق معنوی تحقیقات آنان بازگو کرده است. او خود از پذیرفتن این اتهامات سر باز می‌زند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن