چه خبر؟

تحریم های جدید اروپا علیه ایران تصویب شد

امروز اتحادیه اروپا در نشست خود پیرامون موضوعات اساسی منطقه یورو، تصمیم‌گیری می‌کند؛ اما شاید مهمترین موضوع این نشست، تصمیم‌گیری درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و سوریه بود. دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که این بسته جدید در تحریم‌ها برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره است. وستروله دقایقی پیش از تصویب تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.
نشست امروز اتحادیه اروپا افزون بر دستورکارهای اقتصادی برای منطقه یورو، دربردارنده گفت‌وگوها و تصمیماتی درباره بسته جدید تحریم علیه ایران، وضعیت سوریه و تنش میان این کشور با ترکیه و همچنین درخواست از روسیه برای دست کشیدن از حمایت بشار اسد است.

 
کلیات بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران

بسته جدید تحریم‌های پیشنهادی اروپا علیه ایران ـ که از دوشنبه گذشته بررسی شده ـ در راستای فشار بیشتر بر درآمدهای ارزی ایران تهیه شده است و گویا پس از تحریم نفتی، سخت‌ترین تحریم‌های وضع شده باشد. این تحریم‌ها مراودات مالی بانک‌های اروپا با سیستم مالی ایران، تحریم گازی ایران و برای نخستین بار، تحریم صنایع مخابراتی را در بر می‌گیرد.

«گیدو وستروله»، وزیر خارجه آلمان در این مورد گفته است که مذاکرات با ایران تا اینجا نتیجه بخش نبوده است و بنابراین، می‌خواهیم، تحریم‌ها را گسترده کنیم.

وی به محض ورود به لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: تأکید می‌کنم که ایران حق بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای در راستای مقاصد صلح آمیز را داراست، ولی باید تعهد خود را برای عدم استفاده نظامی اعلام کند و نشان دهد.

وستروله همچنین دقایقی پیش خبر داد که بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران به تصویب رسیده است و گفت: بسته جدید تحریم را در راستای فشار بیشتر اقتصادی بر ایران به تصویب رساندیم.

 
امید به بازگشت ایران بر سر میز مذاکره

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، امیدوار است که ایران برای بازگشت به میز مذاکره متقاعد شده باشد و این موضوع را جدی بگیرد.

وی گفته است: به رغم بسته جدید تحریم‌ها، فضا برای ادامه مذاکرات با ایران فراهم است و امیدوارم بتوانیم به زودی در مذاکرات با ایران پیش رویم.

 
جزییاتی از تحریم‌های مصوب جدید

بنا بر پیش‌نویس آماده شده برای تحریم‌ها، مجموع اقدامات جدید بر این اساس خواهد بود:

ـ مراودات مالی بانک‌های ایران با اروپا به کمترین میزان کاهش پیدا خواهد کرد. البته با استثنا کردن مواردی چون کمک‌های بشردوستانه و دارو.

ـ بلوکه کردن دارایی‌های مربوط به ۳۴ حوزه اقتصادی؛ افزون بر مراودات تجاری در حوزه فلزاتی همچون آلومینیوم و فولاد.

ـ تحریم سمبلیک گازی ایران، زیرا حجم تجارت گازی ایران و اروپا اندک است.

ـ تحریم‌های مربوط به صنایع مخابراتی، رادیو تلویزیون و مخابرات راه دور.

ـ بررسی روزنه‌های موجود برای ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی در آب‌های بین‌المللی. این کار، استفاده ایران از پرچم کشورهای دیگر را برای نفت‌کش‌ها ممنوع و مجازات خواهد کرد.

در همین حال، ساعاتی پیش اعلام شد که در راستای تحریمهای جدید علیه ایران شرکت خدمات مخابراتی و رادیو تلویزیون اروپایی یوتل ست، نوزده پایگاه رادیویی و تلویزیونی ایران را از لیست خدمات خود بیرون کرده است.

«ونسا اوکانور»، سخنگوی این شرکت اعلام کرده که از امروز صبح (دوشنبه) شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی آی ار آی بی ایران، برای بینندگان اروپایی و خارج از اروپا بسته شده است.

دیپلماتهای اروپایی اعلام کرده اند که تحریمهای جدید بانکهای ایرانی، تجارت، حمل و نقل و انرژی را در بر میگیرد و جزئیات دقیق این بسته فردا منتشر میشود. در همین حال ذکر شده که یکی از وزرای دولت در لیست سیاه جدید قرار گرفته است.

همچنین قرار است محدودیت هایی در خصوص مسافرت و اقداماتی در خصوص بلوکه کردن داراییها به خصوص در مورد نهادهایی که به شکل فعال با صنعت نفت و گاز ایران در ارتباط هستند، صورت گیرد.

تحریمهای موجود علیه بانک مرکزی توسعه میابد و کالاهای جدید از جمله، گرافیت، فلزات و نرم افزاهای کاربردی در صنایع به علاوه تانکرهای نفت کش مشمول تحریم شده اند.

بیانیه اروپا مدعی شده که تحریمهایی که امروز وضع شده است، در راستای تاثیر گذاری بر برنامه هسته ای ایران و کاهش درامدهای دولت برای این برنامه است و هدف آن فشار اقتصادی بر افراد نیست.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن