هنر آشپزی و خانه داری

روش درست کردن شله زرد

www.nazpatogh.com | روش درست کردن شله زرد

مواد لازم :

برنج – یک کیلوگرم

شکر – ۲ کیلوگرم

کره – ۱۵۰ گرم

زعفران سائیده : ۵/۱ مثقال(۶ گرم)

گلاب – ۱پیمانه

خلال بادام – ۱۵۰ گرم

خلال پسته برای تزئین – ۵۰ گرم

طرز تهیه :

برنج را شسته و به مدت چهار ساعت خیس کنید.برنج را پیمانه کرده و از ۶ تا ۷ برابر برنج، آب در نظر می گیریم. سپس برنج را بدقت شسته و ۶ برابر، آب روی آن می‌ریزیم و برنج را روی آتش گذاشته تا جوش بیاید. شعله را ملایم کرده تا برنج بپزد.وقتی مغز برنج کاملا نرم شد، شکر را داخل برنج ریخته و مرتب بهم می زنیم تا شله زرد کاملا جا بیفتد.

در صورتی که شله زرد سفت بود ۱ تا ۲ پیمانه دیگر آب گرم اضافه می کنیم. سپس زعفران را در کمی آب جوش حل می نمائیم و داخل شله‌زرد می‌ریزیم. سپس کره را داغ کرده و به شله زرد اضافه می کنیم. آنگاه کمی از بادام را به آن اضافه می کنیم.گلاب را نیز افزوده و شله زرد را بهم می زنیم تا تمام مواد کاملا با هم مخلوط شوند. سپس درب را بسته و در صورت استفاده از فر، شله زرد را در کف فر با حرارت ملایم بمدت نیم ساعت می گذاریم. در غیر اینصورت می ‎توان روی شعله گذاشت و بعد از جا افتادن شله زرد، آن را در ظرف می کشیم و بعد از خنک شدن با دارچین و خلال بادام و پسته تزئین می کنیم.

نکته :

۱٫ جهت افزایش کیفیت شله زرد باید از برنج مرغوب استفاده کرد.

۲٫ بهتر است خلال بادام به مدت دو ساعت در آب خیسانده شود و بعد استفاده گردد.

۳٫ زعفران را در هنگام نیاز بسایید که بوی عطر آن از بین نرود در ضمن زعفران را با آسیاب‌برقی آسیاب نکنید تا بو و رنگ آن حفظ شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن