چه خبر؟

نظرهای مرکز پژوهش‌های مجلس برای ثابت ماندن نرخ ارز

دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز ثابت ماندن نرخ ارز را لازمه موفقیت سیاست‌ هدفمندی یارانه‌ها دانست و افزود: به همین دلیل لازم است بانک مرکزی با به استفاده از ابزار مختلف نسبت به ساماندهی بازار اقدام کند.

همچنین در صورتی که منابع کافی برای تامین ارز وجود داشته باشد بانک مرکزی می‌تواند بخش عمده آن را با همان سیاست نرخ در بازار عرضه کند تا سود واسطه‌گری  کاهش و درآمد بانک مرکزی افزایش یابد.

در بخش دیگری از این پیشنهادها آمده است: لزومی به تامین ارز مسافری با قیمت یکسان برای همه مسافران خارجی وجود ندارد. این افراد می‌توانند با همان قیمت  نیاز خود را تامین کنند.

از سوی دیگر، ایجاد سیستم دریافت و پرداخت با نرخ ارزموجب نزدیک شدن نرخ بازار آزاد به نرخ ارز می‌شود. به عبارت دیگر عرضه اضافی نرخ مرجع موجب کاهش تقاضای سوداگرانه خواهد شد.

نکته مهم دیگر این است که رواج صدور کارت‌های الکترونیکی ارزی، مشابه Visacard ، Master و امثال اینها و ایجاد سازوکاری که بتوان از آن طریق به راحتی و در اسرع وقت این کارت‌ها را در اختیار مردم قرار داد، می‌تواند در جلوگیری از دلالی موثر باشد. بانک‌ها می‌توانند با توسعه خدمات بانکی خود و صدور کارت‌های مذکور، به نحوی که فقط در خارج از کشور و با نام شخص خریدار قابل نقد شدن باشند، نقش موثری در حذف دلال‌ها از بازار سیاه ارز ایفا کنند.

آخرین نکته این‌که پرداخت هزینه‌های ارزی به رانندگان اعزامی از طرف شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و بر اساس معرفی سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور از طرف بانک‌های ذی ربط می‌تواند از مشکلات این بخش بکاهد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن