چه خبر؟

تصاویر منزل شخصی مدیر عامل مگاآپلود / در انتظار دادگاه

“کیم اشمیتس”٬ بنیان‌گذار مگا آپلود که از مشهورترین و جنجالی‌ترین هکرهای دنیاست٬ حالا پشت میله‌های زندان و در انتظار برگزاری دادگاهی است که احتمالا از تاریخ‌سازترین دادگاه‌های عصر دیجیتال خواهد بود.
کیم اشمیتس ۳۷ ساله که آلمانی‌تبار و ساکن هنگ‌کنگ و نیوزیلند است و با اسم مستعار «دات‌کام» در جهان مجازی شناخته می‌شود٬ در سال ۲۰۱۰ بیش از ۴۲ میلیون دلار درآمد از این راه به دست آورده است. او و سه همکار دیگرش٬ به دستور پلیس فدرال آمریکا٬ در نیوزلند بازداشت شده‌اند.
اتهام گردانندگان این وب‌سایت «تسهیل دانلود غیرقانونی» است.
ماجرا حالا در بحبوحه کشمکش بر سر طرح بحث‌برانگیز سوپا (SOPA) و یک روز پس از اعتراض سایبری غول‌های جهان مجازی نظیر ویکی‌پدیا و موزیلا و هزاران وب‌سایت مهم دیگر به این طرح٬ همچون بمبی در فضای مجازی منفجر شده است.
این اقدام رسمی دولت آمریکا٬ نخستین گام در سرکوب گسترده پایرتها (Pirates) یا همان ان دریایی جهان مجازی و ناقضان کپی‌رایت است که البته در دنیا هواداران بسیاری دارند و میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان نیاز خود به فیلم٬ سریال٬ موزیک٬ گیم‌های کامپیوتری٬ نرم‌افزارها و کتاب‌های الکترونیک را از این طریق تامین می‌کنند.
اسوشیتد پرس گزارش داده که پیش از توقیف و حذف مگا آپلود٬ گردانندگان این وب‌سایت با انتشار بیانیه‌ای در صفحه اصلی اعلام کرده بودند «واقعیت این است که بخش عمده‌ای از ترافیک موجود روی مگا آپلود کاملا قانونی است و ما به فعالیت خود ادامه خواهیم داد. اگر صنعت تولید محتوا می‌خواهد از محبوبیت ما استفاده کند٬ ما از گفت‌وگو و مذاکره با آنها استقبال می‌کنیم. ما ایده‌های خوبی داریم. با ما در تماس باشید.»
مگا آپلود که بیشتر سرورهایش در هنگ‌کنگ مستقر است٬ بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر ثبت‌شده و فعال دارد و بیش از ۵۰ میلیون نفر هر روز از امکانات آن استفاده می‌کنند.
مگا آپلود سیزدهمین وب‌سایت پربیننده جهان است و گفته می‌شود ۴ درصد از ترافیک کلی اینترنت در سراسر جهان٬ مربوط به این سرویس محبوب به‌اشتراک‌گذاری فایل است. بخشی از سرورهای این کمپانی در ویرجینیای آمریکا قرار دارد و مقامات آمریکایی از همین طریق برای توقیف آن اقدام کرده‌اند. میزان درآمد گردانندگان مگا آپلود از طریق تبلیغات ۱۷۵ میلیون دلار اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن