چه خبر؟

۶ عامل شکست پرسپولیس در دربی ۷۳

آنچه که در جریان بازی اتفاق افتاد و نتیجه‌ای که در پایان دربی ۷۳ رقم خورد تقریبا قابل پیش‌بینی بود. عواملی که هر دو تیم استقلال و پرسپولیس درگیر آن بودند به نحوی بود که کفه ترازو به سمت تیم آبی پوش سنگینی می‌کرد.
کارشناس فوتبال ایران ۶ فاکتور را در شکست تیم فوتبال پرسپولیس در دربی ۷۳ تاثیرگذار دانست و گفت: تیم پرسپولیس در سه محور نیاز به تقویت دارد.

جلال چراغپور در خصوص دربی ۷۳ و حذف تیم فوتبال پرسپولیس از جریان رقابت‌های جام حذفی گفت: آنچه که در جریان بازی اتفاق افتاد و نتیجه‌ای که در پایان دربی ۷۳ رقم خورد تقریبا قابل پیش‌بینی بود. عواملی که هر دو تیم استقلال و پرسپولیس درگیر آن بودند به نحوی بود که کفه ترازو به سمت تیم آبی پوش سنگینی می‌کرد.

وی در ادامه افزود: این عوامل در ۶ فاکتور قابل بررسی است که اولین و مهمترین آن موقعیت و جایگاه دو سرمربی بود. به طور قطع فشار روحی و روانی که استیلی به دلیل کسب نتایج ضعیف در رقابت‌های لیگ برتر تحمل می‌کرد باعث شده بود که این فشار به بازیکنان تیم نیز منتقل شود. از طرف دیگر فشار هواداران تیم پرسپولیس نیز اجازه نمی داد تعادل لازم در تیم به وجود آید. حتی می‌توان بر این نکته تاکید کرد که ضرب الاجل گذاشتن برای یک مربی در تیم بزرگی مانند پرسپولیس و ایجاد محدودیت زمانی برای او باعث از بین رفتن خلاقیت سرمربی تیم می شود.

کارشناس فوتبال ایران در ادامه تاکید کرد: در نقطه مقابل مظلومی وضعیت روحی و روانی مناسبی را به دلیل صدرنشینی در رقابت‌های لیگ برتر و حاشیه امنیتی که برایش به وجود آمده بود، داشت. این حاشیه امنیت باعث شده بود که استقلال با خیال آسوده از طرف سرمربی خود رهبری شده و نتیجه آن تصمیماتی بود که توسط مظلومی در جریان بازی اتخاذ شد.

وی در ادامه به دومین فاکتور برتری استقلال در دربی ۷۳ اشاره کرد و گفت: از نظر ساختاری نیز کفه ترازو به سود استقلال بود. ترکیب بازیکنان تکنیکی و دونده در استقلال و از طرف دیگر کمبودهای فنی که این فصل پرسپولیس را عذاب می دهد باعث شده بود تا پتانسیل استقلال در این خصوص بیشتر از پرسپولیس باشد.

چراغپور تعویض‌های دو تیم در جریان بازی را از دیگر عوامل پیروزی استقلال خواند و گفت: به دلیل آنکه در جریان یک بازی حذفی تعویض‌های پایان بازی بسیار تعیین کننده است این شانس نیز نصیب استقلال شد که بر خستگی تیم پرسپولیس غلبه کرده و با به بازی آوردن بازیکنان تازه نفسی مانند شریفات و زندی برتری را از آن خود کنند.

این کارشناس فوتبال ایران خالی بودن نیمکت پرسپولیس را یکی دیگر از دلایل شکست این تیم در دربی ۷۳ خواند و گفت: درست در زمان‌هایی که نیاز به مهره‌های تاثیرگذار روی نیمکت کاملا احساس می‌شد خالی بودن نیمکت پرسپولیس باعث شد که این تیم از لحاظ استفاده از نیروهای جایگزین دچار ضعف شده و استقلال در این خصوص برتری داشته باشد.

وی با تمجید از نظم تیمی و خلاقیت فردی بازیکنان استقلال گفت: از نظر خلاقیت فردی تیم پرسپولیس دارای شرایط بهتری بود اما خلاقیت فردی بازیکنان استقلال در خدمت نظم تیمی بود در حالیکه این موضوع در پرسپولیس به چشم نمی آمد و تنها خلاقیت فردی خودنمایی می کرد.

کارشناس فوتبال ایران به قیاس وضعیت بدنی بازیکنان دو تیم استقلال و پرسپولیس پرداخت و گفت: بازیکنان پرسپولیس از نظر بدنی و آمادگی جسمانی توان بازی در ۱۲۰ دقیقه را نداشتند و خالی بودن نیمکت این تیم باعث شده بود که دست استیلی در این خصوص بسته باشد.

وی تاکید کرد: این ۶ عاملی که از آنها یاد کردم باعث شدند تیم پرسپولیس در چند دقیقه ساختار و انسجام خود را از دست داده و نتیجه را به استقلال واگذار کند.

چراغپور در پاسخ به این پرسش که “آیا پرسپولیس در نیم فصل نیاز به تقویت دارد؟”، گفت: پرسپولیس در سه محور نیاز به تقویت اساسی دارد و حتی اگر یک سرمربی بین‌المللی نیز به این تیم بیاید باید این ابراز را در اختیار داشته باشد، این سه محور عبارتند از: دروازه بان، بازیکن طراح میانه میدان و مهاجم کلاسیک.

وی خاطر نشان کرد: پرسپولیس دروازه‌بانی که بتواند سرنوشت ساز باشد را در اختیار ندارد در حالی که در تیم استقلال رحمتی این نقش را به خوبی برعهده گفته است.

این کارشناس فوتبال ایران خاطر نشان کرد: پرسپولیس بازیکن طراح میانه میدان ندارد. مازیار زارع به عنوان یک هافبک دفاعی تعریف می‌شود اما عقب ماندن بیش از حد او نیاز به یک طراح نزدیک‌تر در مرکز زمین را برای پرسپولیس به وجود می آورد. نمی توان از علی کریمی در این پست استفاده کرد چون نقش او به عنوان یک مصرف کننده و تغییردهنده جریان بازی در کلاسی بالا در ترکیب تیم پرسپولیس کاملا به چشم می آید و پرسپولیس نیاز به یک طراح نزدیک در میانه میدان مانند جانواریو، جباری و … دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: پرسپولیس همچنین از عدم حضور یک مهاجم کلاسیک رنج می برد. این تیم نیاز به حضور یک مهاجم کلاسیک در نوک و پیشانی خط حمله خود دارد که در حال حاضر چنین پستی در پرسپولیس تعریف نشده است. وجود این پست باعث می‌شود که دو مدافع مرکزی تیم حریف به یکدیگر نزدیک‌تر شده و در نتیجه تیم حریف نتواند از دفاع خطی استفاده کرده و گوشه‌های خود را ببندد. چیزی که در حال حاضر در تیم پرسپولیس وجود ندارد.

چراغپور در خصوص نقش و حضور سرمربی خارجی در تیم پرسپولیس، تاکید کرد: تنها درصورتی حضور یک سرمربی بین‌المللی در کلاس بالا می‌تواند در تیم پرسپولیس جوابگو باشد که نیازهایی که از نظر تقویت بازیکن در پست‌های مختلف به آنها اشاره کردم در تیم پرسپولیس برطرف شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: اگر پرسپولیس موفق به جذب یک مهاجم کلاسیک نشود سرمربی آینده این تیم باید بتواند در حالت حمله تیم از سیستم چرخشی در مهاجمان استفاده کند، یعنی سه مهاجم تیم با یک چرخش در زمان بازی، در نوک حمله قرار گیرند. در مجموع می‌توانم بگویم که اگر پرسپولیس بتواند یک مربی بزرگ بین‌المللی را به خدمت بگیرد قطعا شاهد تحولات زیادی در نحوه بازی این تیم و نتایجی که می‌گیرد، خواهیم بود.

هفتادوسومین دربی شهر تهران که دیداری در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی بود با برتری ۳ بر صفر آبی پوشان به اتمام رسید تا این تیم در مرحله نیمه نهایی مسابقات به مصاف برنده دیدار شهرداری یاسوج – فولاد خوزستان برود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن