روانشناسی

چگونه فرزندم را به مدرسه علاقه‌مند کنم؟

چگونه فرزندم را به مدرسه علاقه‌مند کنم؟

ba2444

 

فرق نمی‌کند در چه سن و سالی باشی، وقتی صدای قدم‌های پاییز در کوچه‌ها طنین‌ می‌اندازد، بی‌اختیار خاطرات شیرین روزهای مدرسه و شیطنت‌های پشت میز و نیمکت در ذهن یادآور می‌شود. این روزها برای بعضی شیرین و برای برخی دلهره آور است؛ چون با پایان شهریورماه و نزدیک شدن فصل هزار رنگ، دانش‌آموزانی هستند که هنوز دوست ندارند پاییز از راه برسد! آن‌ها علاقه‌ای نسبت به رفتن مدرسه ندارند و لحظه لحظه‌های روزهای پایانی تابستان را با بی‌میلی می‌گذرانند! در این نوشتار نکاتی جهت علاقه مندی کودکان به مدرسه بیان می‌گردد.
 
محیط مدرسه 
به نظر می‌رسد زمان حضور کودکان در مدرسه، برخی والدین مسئولیتی بر دوش خود احساس نمی‌کنند! اگر والدین نقش فعال‌تری ایفا کنند نه تنها کودکان به تحصیل ترغیب می‌شوند بلکه نگرانی خود آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. اولین کاری که با بازگشایی مدارس باید انجام دهید اینست که از محیط تحصیل و کلاس فرزندتان دیدن کنید. با آموزگار کودکتان صحبت نمایید و از وی اجازه بگیرید ساعاتی را در کلاس درس بگذرانید.
 
با نظری مساعد درباره مدرسه صحبت کنید. روزهایی که قرار است اتفاق خاصی در مدرسه بیفتد را در تقویم علامت بگذارید، مثلاً به کودک بگویید: «این هفته قراره تمام بچه‌های کلاس رو برای بازدید از یک نمایشگاه ببرند. فکر می‌کنی چه چیزای تازه‌ای ببینی؟ یادت باشه همه چیز رو برام تعریف کنی.»

 کمی هوشیارتر باشید
 اگر دلیل خاصی برای بی علاقه گی یا احساس ناراحتی فرزندتان نسبت به مدرسه وجود ندارد لازم است که شما کمی هوشیارتر و دقیق‌تر باشید. درباره هر کدام از روزهای مدرسه با او صحبت کنید و عکس‌العملش را ببینید. اگر در کشف (یافتن) آنچه که باعث نارضایتی‌اش می‌شود به شما کمک کرد، شما نیز در حل این مشکل به او یاری دهید تا به اختیار خود بتواند به خودش کمک کند.
 چگونه فرزندم را به مدرسه علاقه‌مند کنم؟
 همچنین با معلمش درباره روش‌هایی که ممکن است نظر او را نسبت به مدرسه عوض کند، صحبت نمایید. در حقیقت با کار گروهی می‌توان، بی علاقه گی دانش آموز را درباره مدرسه کم کرد؛ از جمله تشویق‌های معلم، داوطلب شدن کودک برای انجام امور کلاس، زنگ تفریح و حتی اختصاص دادن ساعتی در هر هفته جهت صحبت کردن مدیر مدرسه با شاگردان. بنابراین، شما هم به عنوان والدین برای انجام کارهای مدرسه همراه فرزندتان داوطلب شوید. این کار به دانش آموزان نشان می‌دهد که تحصیل مقوله‌ای ارزشمند است. با استفاده از چنین روش‌هایی کودکان دیگر نسبت به رفتن مدرسه بی علاقه نیستند و روز به روز احساس رضایت بیشتری خواهند داشت.
 
شرایط درس خواندن را فراهم سازید 
غالباً برخی والدین خود را از آموزگار و مدرسه فرزندشان جدا می‌دانند؛ شما این گونه نباشید. هدف شما اینست که فرزندانتان- چه کودک و چه نوجوان- در مدرسه احساس امنیت و راحتی کنند و درس‌ها را به خوبی یاد بگیرد. چنین امری امکان پذیر نیست مگر این که در انجام تکالیف و درس خواندن موفق باشد. پس شما باید شرایط خوبی برای او فراهم سازید. با قدم گذاشتن فرزندتان به مدرسه هر روز از وی بپرسید که باید چه تکالیفی را انجام دهد و برایش فضای مناسبی جهت انجام تکالیف مدرسه فراهم کنید. محیطی آرام را در نظر بگیرید که دارای نور کافی و امکاناتی مناسب است تا فرزندتان بتواند بر انجام تکالیف متمرکز شود. در صورت لزوم می‌توانید به راهنمایی او بپردازید و از انجام تکالیفش مطمئن شوید.

 علاوه بر موارد ذکر شده، نکاتی دیگر نیز مفید است:
 شب‌ها زمان خاصی را برای رفتن فرزندتان به بستر تعیین کنید. کودکانی که شب‌ها زود می‌خوابند صبح‌ها نیز زودتر بیدار می‌شوند و سرحال هستند.
اگر مدرسه فرزندتان اونیفورم خاصی ندارد لباس‌های مناسبی برایش در نظر بگیرید. لباس‌ها و کفش‌هایی را انتخاب کنید که کودک در آن‌ها احساس راحتی کند.

 چگونه فرزندم را به مدرسه علاقه‌مند کنم؟
 مراقب وسایلی که کودکتان به مدرسه می‌برد باشید. اجازه ندهید فرزندتان اسباب بازی، بازی‌های ویدئویی، وسایل الکترونیکی و… را به مدرسه ببرد؛ در غیر این صورت نمی‌تواند بر روی یادگیری متمرکز شود. همیشه محتویات کیف دانش آموز را بررسی کنید.
 خوراکی‌های سالم و مغذی برای فرزندتان آماده نمایید. خوراکی‌هایی که حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده است؛ مانند هویج، پنیر، کلوچه خشک، آب میوه طبیعی، میوه و…
  پدر و مادر می‌توانند درباره مدرسه و مسائلی که برای فرزندشان پیش آمده از وی سۆال کنند. هنگام صرف شام فضای گرم و صمیمانه‌ای بین اعضای خانواده حاکم می‌شود و زمان مناسبی است که والدین با کودک صحبت نمایند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن