چه خبر؟

ماه در حال انبساط

پیش از این می‌دانستیم که سطح ماه چروک شده و روی آن ترک‌ها و چروکیدگی‌های متعددی ایجاد شده است اما مطالعات تازه نشان می‌دهند در کنار این روند، ماه در نقاطی دارد منبسط می‌شود و روی آن گسل‌ها، برآمدگی ها و دره‌های کوچکی ایجاد شده که نتیجه انبساط است.

محققان اولین‌بار در سال ۲۰۱۰ / ۱۳۸۹ کشف کردند که ماه در فواصل زمانی گوناگون منقبض شده و سطح آن به همین دلیل در بخشی از نقاط با ترک پوشیده شده است. این چروک‌ها که در سطح عطارد هم کشف شده‌اند، می‌توانند حاصل کاهش دمای ماده مذابی باشند که در مرکز این دو کره وجود دارد و پس از گذشت حداقل ۴میلیارد سال هنوز هم گرمای خود را از دست می‌دهد.

اما به تازگی روند تازه‌ای کشف شده، توماس واترز از مؤسسه اسمیت‌سونیان در واشنگتن می‌گوید: «علیرغم وجود تمامی ترک‌ها و چروکیدگی‌ها در سطح ماه این‌طور به نظر می‌رسد که سطح آن در مناطقی شروع به منبسط شدن کرده است».

به گزارش نیوساینتیست، نتایج ارسال شده توسط مدارگرد اکتشافی ماه یا LRO هم این ادعا را تأیید کرده و حکایت از فعالیت‌های دیگری مانند حرکت‌های انبساطی و جدا شدن بخش‌هایی از پوسته و ایجاد برآمدگی‌های ناشی از انبساط روی سطح این کره دارد.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن