سرگرم شو

ترک اعتیاد به فیس‌بوک در کمتر از ۳ ماه…

یک شرکت تبلیغاتی سایتی را راه‌اندازی کرده تا افرادی که تمایل به ترک اعتیاد به فیس‌بوک دارند اما از اراده کافی برخوردار نیستند، بتوانند کمتر از فیس‌بوک استفاده کنند. این سایت از کاربران دعوت می‌کند سه ماه از فیس‌بوک استفاده نکنند و بعد از آن ببینند آدم‌های شادتری هستند یا نه. البته ما معتقدیم این راه‌ها همه‌اش سوسول‌بازی است و معتاد به فیس‌بوک با عزیزم! لایک نکن و خوشگلم! پست نذار، اعتیادش را ترک نمی‌کند و باید به فکر راه‌های دیگری بود. بستن به تخت، آویزان کردن از سقف، زندانی کردن معتاد در کارتون یخچال و اقداماتی از این دست می‌تواند راه‌های بهتری برای ترک دادن معتاد به فیس‌بوک باشد. در همین راستا شنیدیم مرکز ترک اعتیادی به همین شکل در یکی از نقاط کشور شروع به کار کرده است. برای همین از یکی از مراقبان و پرستاران این مرکز خواستیم تجربیات خود را در مواجهه با معتادان فیس‌بوکی برای ما بازگو کند. خلاصه این گفت‌وگو در زیر می‌آید:

– یکی از معتادان که دچار بیماری روانی شده بود مرتب سر خود را تکان می‌داد و هر پنج ثانیه یک بار با خود می‌گفت: “با اجازه share می‌کنم”.

– معتادان وقتی حوصله‌شان سر می‌رفت دسته‌جمعی با هم آواز می‌خواندند و می‌گفتند: “کفتر کاکل به سر wi-fi . این message از من ببر wi-fi.”

– برخی از معتادان روی دیوار کمپ جملات قصاری از کوروش کبیر می‌نوشتند و بقیه هم با ذغال به نشانه لایک خط می‌کشیدند که با آنها برخورد لازم صورت گرفت. جالب این‌جا بود که شخص استاتوس‌گذار روی دیوار وقتی کشان‌کشان به سمت سلول انفرادی برده می‌شد، می‌گفت: “گیرم که می‌زنید، گیرم که می‌کشید. با رویش ناگزیر استاتوس‌ها چه می‌کنید؟” که همانجا فی‌الفور ۲۰نفر بلند گفتند “لایک” و پنج نفر هم با اجازه share کردند.

– بعد از این واقعه چند نفر سراغ ما آمدند و گفتند: “ما را هم بگیرید لایکمان برود بالا!” که ما ناخودآگاه به شکل 😐 درآمدیم.

– یک روز که رفتار معتادها را زیر ذره‌بین گرفته بودیم دیدیم یکی از آنها سر خود را از یک قاب چوبی بیرون آورده و بقیه هم رو به او می‌گویند: “عکس زیبایی است”، “very nice”، “اینجا کجاست اصغرجون؟”

– بعد از مدتی افراد حاضر در کمپ دو دسته شدند. گروه یک به گروه دو فحش می‌دادند و لایک می‌گرفتند. گروه دو به گروه یک فحش می‌دادند و لایک می‌گرفتند.

– کم‌کم ما هم دلسرد شدیم و با عدم مشاهده علایم بهبود در بیماران به این نتیجه رسیدیم که کلا باید بکوبیم، دوباره بسازیم! جالب این‌جا بود که تعداد بسیاری از بیماران می‌گفتند شما بکوبید. ما این‌جا هستیم! بعدا فهمیدیم می‌خواستند از لحظه خراب شدن خانه و لت و پار شدن خودشان فیلم بگیرند و بگذارند فیس‌بوک. وقتی ازشان پرسیدیم چرا؟ گفتند: فاجعه و مصیبت خیلی بیشتر لایک می‌خوره!

etiad-facebook

_ شما علاقه دارید که اولین نفری باشید که برای مطالب دوستان خود نظر می گذارید. در این زمینه رکورد گیری انجام نمی شود ولی شما دوست دارید که همیشه اولین نظر را برای مطالب دوستان را بنویسید.

_ شما برای گیاه، فرزند کوچک یا حیوان مورد علاقه خود صفحه ای درست می کنید. زمانی که آن شخص یا چیز نمی تواند صفحه خود را به روز کند پس این شما هستید که بایستی این صفحه یا صفحات را به روز کنید. در عین حال این اقدام باعث می شود تا شما در عین حال چند صفحه مختلف را به روز کرده و ذهن خود را به آنها مشغول کنید.

_ شما در هر مکان ممکن صفحه خود را چک می کنید. برای شما مهم نیست که در چه شرایطی و در چه مکانی هستید ، بلکه مهم برای شما این است که صفحه خود را مشاهده کنید.

_ فیس بوک زمان زیادی از وقت شما را به خود اختصاص داده است و باعث شده است که شما توجه کافی به اعضای خانواده خود نداشته باشید. بر اساس آمار موجود فیس بوک عامل ۱ طلاق از هر ۵ طلاق است. و مطمئننا این آمار در آینده نیز رو به افزایش خواهد رفت . زمانی که همسر شما خانه را برای همیشه ترک می کند شما متوجه نمی شوید چون مشغول به روز رسانی صفحه خود هستید.

_ آیا شما از قرار گرفتن در برابر وب کم احساس خجالت می کنید ؟ آیا تا به حال از تصویر خود در درون آینه برای بخش مشخصات خود در فیس بوک عکس گرفته اید؟ این ها نشانه بیماری به اسم “رفتار شدیدا پوچ” است که از عوارض استفاده طولانی مدت از فیس بوک است.

_ زمانی که به تعطیلات رفته اید و در کنار ساحل حمام آفتاب می گیرید یا در جنگلی زیبا در حال قدم زدن هستید ناگهان با تلفن همراه خود صفحه خود به صفحه فیس بوک وارد شده و آن را چک می کنید. این هم یک نشانه خطرناک از اعتیاد شدید به فیس بوک است.

_ شما با بهترین دوست خود بیشتر از طریق فیس بوک در تماس هستید تا اینکه همدیگر را در شرایط عادی ملاقات کنید. این شرایط امروزه به شکل عجیبی در حال افزایش است و دوستان هر روز بیشتر ترجیح می دهند تا در فیس بوک با هم در ارتباط باشند.

etiad-facebook3

 شما در سایت فیس بوک قابلیتی دارید که بر طبق آن می توانید از روز تولد دوستان خود مطلع شوید. بسیاری از افراد در صورتی که سایت فیس بوک این قابلت را برای آنها ایجاد نمی کرد آنها هرگز تاریخ تولد دسوتان و بستگان خود را نداشتند.

_ زمانی می رسد که شما دوستان بیشتری به صورت مجازی نسبت به شکل واقعی دارید. در این حالت شما از این که همسایه یا دوست دیگر شما دوستان بیشتری در فیس بوک دارد ناراحت می شوید و سعی می کنید دوستان بیشتری در محیط مجازی داشته باشید.

_ زمانی می رسد که شما در کنترل مخارج و کسب درآمد به دلیل صرف زمان زیاد در فیس بوک دچار مشکل می شوید. شما نمی توانید به خوبی کار کنید و ذهن شما درگیر صفحتان در فیس بوک است.

_ یکی دیگر از نشانه های اعتیاد به فیس بوک این است که شما حتی در هنگام استفاده از سرویس بهداشتی نیز به وسیله تلفن همراه خود به صفحه فیس بوک خود رفته وسعی می کنید تا وضعیت خود را به روز کنید. یعنی شما به قدری به این سایت وابسته شده اید که نمی توانید تا خروج از سرویس و رفتن به پشت کامپیوتر صبر کنید.

_ زمانی که شخصی شروع به مطرح کردن بسیاری از مسائل خصوصی خود در صفحه فیس بوک خود شد و یا به به همسر خود در این صفحه به شکل غیر معمولی ابراز علاقه کرد بایستی به اعتیاد این شخص به فیس بوک شک کرد.

_ زمانی که با دوستان خود به گردشی چند ساعته می روید و از فیس بوک به دور هستید همیشه نگران هستید که در صفحه شما چه گذشته است و دوستان شما چه پیامهای را برای شما فرستادند

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن