چه خبر؟

قرص برنج،عامل مرگ در بندرعباس

یک روز پس از مسمومیت مرگبار ساکنان ساختمانی در بندرعباس مشخص شد که عامل این حادثه قرص‌های برنج بوده‌ است.

مردی که برای از بین بردن حشرات خانه‌اش از ۳۰۰قرص برنج استفاده کرده بود نمی‌دانست این اقدامش باعث مرگ ۳نفر از همسایه‌ها و مسمومیت ۱۹نفر دیگر می‌شود.یکی از ساکنان این مجتمع مسکونی  گفت: فردی که در طبقه ششم زندگی می‌کرد می‌خواست ساس‌ها و دیگر حشرات موذی داخل خانه‌اش را از بین ببرد. برای همین تصمیم گرفت برای این کار از قرص برنج استفاده کند. او ۳۰بسته قرص خرید و تعداد ۳۰۰قرص برنج را در نقاط مختلف خانه‌اش قرار داد و پس از آن همراه خانواده‌اش خانه‌اش را ترک کرد.

با گذشت زمان، فعالیت شیمیایی قرص‌های برنج آغاز شد و تأثیرش خیلی بیشتر از تصور صاحبخانه طبقه ششم بود. گاز و بخاری که قرص‌ها به‌وجود آورده بودند نه‌تنها باعث مرگ حشرات شد بلکه به سرعت از طریق کانال‌های تهویه هودها که بین واحدهای این مجتمع مسکونی مشترک بود و همچنین مجاری فاضلاب، به سایر واحدهای مجتمع رسید و از ساعت ۱۲شب شنبه تا صبح یکشنبه، ۲۲نفر از ساکنان اینجا را با علائم سرگیجه، سردرد، اسهال، دل‌پیچه و تهوع به مراکز درمانی شهر کشاند.

مرگ تازه عروس

زوج جوانی که تازه ۳‌ماه از ازدواجشان گذشته بود، ازجمله کسانی بودند که در این حادثه دچار مسمومیت شدند.یکی از بستگان آنها  گفت: انصار و همسرش در طبقه چهارم مجتمع مسکونی زندگی می‌‌کردند. آنها اهل کرمانشاه بودند و حدود ۳‌ماه بود که از ازدواجشان می‌گذشت. شنبه شب، زمانی که آنها دچار حالت تهوع و سرگیجه شدند، انصار با یکی از همکارانش تماس گرفت و از او کمک خواست.

همکار وی راهی خانه آنها شد و این زوج را به بیمارستان منتقل کرد. در بیمارستان آنها به‌طور موقت درمان شدند و سپس به خانه برگشتند اما حدود ساعت ۵صبح، حال آنها به‌شدت بد شد تا جایی که انصار با سرایدار ساختمان تماس گرفت و درخواست آمبولانس کرد. وقتی آمبولانس آمد، امدادگران او و همسر ۱۸ساله‌اش را سوار کردند تا به بیمارستان ببرند اما در بین راه همسر او جانش را از دست داد. انصار نیز بعد از درمان اولیه از بیمارستان مرخص شد تا مقدمات انتقال جسد همسرش به کرمانشاه و مراسم خاکسپاری را انجام دهد.

مهمانی شوم

از دیگر کسانی که در این حادثه دچار مسمومیت شدند، اعضای خانواده‌ای بودند که آن شب مهمان داشتند. شدت مسمومیت گاز قرص‌های برنج به حدی بود که اعضای این خانواده به همراه مهمانانشان مسموم شدند و به بیمارستان انتقال یافتند اما متأسفانه دختربچه خانواده به‌دلیل شدت مسمومیت جانش را از دست داد.

این پایان کار نبود چرا که علاوه بر این افراد، دختری ۴ساله نیز که از ساکنان همان مجتمع بود براثر استنشاق گاز حاصل از قرص‌های برنج به‌شدت مسموم شد و جان خود را از دست داد. خبرهای رسیده از بندرعباس حاکی از آن است که در جریان این حادثه علاوه بر ۳جان باخته در مجموع ۱۹نفر نیز در ۳بیمارستان کودکان، صاحب‌الزمان (عج) و شهید محمدی بندرعباس بستری شدند.

آخرین وضعیت حادثه‌دیدگان

در همین حال یکی از مسئولان بیمارستان صاحب‌الزمان(عج) بندرعباس درباره آخرین وضعیت حادثه دیدگان  گفت: به‌دنبال مسمومیت چند نفر از شهروندان در مجتمع مسکونی پیامبر اعظم(ص) ۷نفر به بیمارستان صاحب‌الزمان(عج) منتقل شدند که یکی از آنها که دختری ۱۰ساله بود جان خود را از دست داده بود و یکی دیگر از آنان که زنی جوان بود نیز در همان دقایق اولیه در مسیر بیمارستان فوت شد اما ۳نفر دیگر در بخش آی‌سی‌یو بستری و ۲ نفر دیگر به‌طور سرپایی مداوا و مرخص شدند. وی ادامه داد: ۳ نفری که در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شدند اعضای یک خانواده بودند که خوشبختانه با تلاش کادر پزشکی دیگر خطری آنها را تهدید نمی‌کند و هم‌اکنون در بخش بستری هستند. از بیمارستان کودکان بندرعباس نیز خبرها حاکی از آن است که ۳ کودک ۲۲ماهه، ۷و ۸ساله در این مرکز بستری شده‌اند که وضعیت‌شان چندان رضایت بخش نیست.

به‌دنبال این حادثه کارشناسان مرکز بهداشت بندرعباس و تیمی از آتش‌نشانان با حکم مراجع قضایی و دستگاه‌های تنفسی وارد خانه‌ای که منشأ قرص‌های برنج بود شدند و با ۳۰۰قرص سمی برنج در ۴نقطه از این خانه ۷۵متری روبه‌رو شدند و صاحب خانه به‌دلیل سهل‌انگاری که موجب مرگ ۳نفر و مسمومیت ۱۹نفر دیگر شده در اختیار مراجع قانونی قرار گرفت.

برچسب ها

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن