کامپیوتر و اینترنت

در آینده ای نزدیک چشمان شما تبدیل به رمز عبورتان می شوند

ین روزها تلفن های هوشمند ما پُر هستند از سنسورهای مختلف. سنسورهایی که ضربان قلب ما را می سنجند، یا سنسورهایی که می گویند چقدر راه رفته ایم. اما این پایان ماجرا نیست. به زودی سنسورها چشمان ما را تبدیل به رمز عبور ما می کنند.
آی وِریفای (EyeVerify) نام شرکت امنیتی کوچکی است که در شهر کانزاس آمریکا واقع شده. این شرکت بر روی توسعه نرم افزار اسکن بیومتریک چشم کار کرده و محصول خود را در قالب یک پلاگین به شرکت های دیگر عرضه می نماید.

الگوی رگ های خونی چشمان هر فردی منحصر به فرد است، و نکته جالب این جاست که این الگوها حتی در تاریکی توسط سنسورها به آسانی خوانده می شوند. این سنسورها می توانند از الگوهای رگ های خونی چشمان ما تصویربرداری کرده و آن را به امضای منحصر به فردمان تبدیل کنند. این امضاها، هویت دیجیتالی ما را شکل داده و جایگزین رمز عبور متداول می شوند.
از آن جا که تلفن های هوشمند به سرعت در حال همه گیر شدن هستند، شاید این دستگاه ها بهترین مقصد برای سنسورهای بیومتریک باشند. “آی وِریفای” یکی از معدود شرکت هایی است که به طور تخصصی وارد حوزه تشخیص بیومتریک در دستگاه های همراه شده. اما شواهد، حاکی از رشد سریع این تکنولوژی در سال های آینده است.
بنا به یک گزارش معتبر، سیستم های بیومتریک موبایل تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۳ میلیارد دلار درآمد ایجاد می کنند. از طرف دیگر تعداد کاربرانی که از این تکنولوژی بهره مند می شوند به ۳٫۴ میلیارد نفر خواهد رسید.
البته باید در نظر داشته باشد که وقتی از سیستم های بیومتریک در دستگاه های همراه صحبت می کنیم، منظورمان تنها اسکن شبکیه یا مویرگ های چشم نیست، بلکه تشخیص اثر انگشت و صدا نیز در همین دسته قرار دارند. سنسور تشخیص اثر انگشت در آیفون ۵S هم گامی در همین راستا به حساب می آید.
شاید یکی از موانع اصلی جایگزین شدن رمزهای عبور عادی با الگوهای منحصر به فرد چشم، خود کاربران باشند. اصولاً کاربران رفتارهای جدید را به سختی می پذیرند و در برابر تغییرات این چنینی مقاومت نشان می دهند.
اما این قضیه برای توسعه دهندگان اپلیکیشن ها بسیار جذاب خواهد بود. سیستم های تشخیص هویت بیومتریک جلوی استفاده های غیرمجاز از اپلیکیشن ها را می گیرند و به حفظ مالکیت معنوی محصولات کمک می کنند.
به نظر شما چه زمانی شرکت های بزرگی چون اپل، سامسونگ یا نوکیا تصمیم به تعبیه چنین سنسورهایی در دستگاه های خود می گیرند؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن