چه خبر؟

داروهایی که حافظه را مختل می کنند

حسن عشایری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: مقدار کم اضطراب نه تنها مضر نیست بلکه می‌تواند سودمند هم باشد. نباید بلافاصله بعد از احساس اضطراب و افسردگی دارو مصرف کرد چرا که این حالت می‌تواند ناشی از فعالیت‌های دینامیک روانی باشد.

* اضطراب ناشی از جاماندن از پرواز موقتی است
وی افزود: گاهی رفتن به فرودگاه و جا ماندن از پرواز در فرد کمی اضطراب ایجاد می‌کند که موقتی است و برای رفع آن نیازی به مصرف آرامبخش نیست.

* خطر مصرف بی‌رویه آرامبخش‌ها در جوامع روستایی
این عصب شناس با انتقاد از مصرف بی رویه قرص‌های خواب‌آور در مناطق شهری و روستایی تصریح کرد: متأسفانه امروز در طاقچه‌های خانه‌های روستایی هم چندین داروی خواب‌آور و آرامبخش می‌بینیم که نشان می‌دهد مصرف بی رویه و خودسرانه این داروها در جوامع روستایی هم شایع شده است.
عشایری گفت: افراد به جای مصرف آرامبخش‌ها از خوردن نوشیدنی‌های حاوی کافئین و تئین مثل قهوه و چای پرهیز کنند و به جای آن با گرفتن دوش آب گرم و خوردن ماست، بدن و ذهن خود را برای خوابی راحت آماده کنند.

* آرامبخش‌ها موجب اختلال حافظه می‌شوند
این متخصص بهداشت روانی اذعان داشت: آرامبخش‌ها با تأثیری که بر فرایندهای ذهنی می‌گذارند، موجب دستکاری و اختلال در حافظه می‌شوند. از طرفی مصرف همزمان چندین داروی آرامبخش همراه الکل به دلیل تداخل دارویی علاوه بر تأثیر مخرب بر کلیه، در فرایندهای روانی نیز اختلال ایجاد می‌کند. وی گفت: باید به جای واژه آرامبخش دنبال تعادل باشیم زیرا گاهی مصرف آرامبخش به صلاح فرد نیست.

* کشیدن نقاشی اضطراب و افسردگی خفیف را از بین می‌برد
عضو انجمن روانپزشکان تصریح کرد: در برخی اختلالات روانی هم، روان درمانی لازم است نه دارو، بنابراین گاهی کار درمانی به شکل یک نقاشی ساده می‌تواند اضطراب و افسردگی خفیف فرد را از بین ببرد. وی افزود: در گذشته به محض مشاهده علائم اختلال‌های روانی مانند پرخاشگری، بخشی از مغز را بر می‌داشتند. بعد از آن شوک الکتریکی متداول و با طرح ناخودآگاه و بعد از آن داروها در بین روانپزشکان رایج شد. عشایری گفت: مصرف داروها با تأثیر بر میانجی‌گری‌های شیمیایی عوارض جانبی زیادی در پی دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن