چه خبر؟

پیشنهادات جدید آمریکا به ایران در مذاکرات هسته‌ ای

در آستانه برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، اخبار مختلف و متنوعی درباره محتوای پیشنهادات هر یک از طرفین ارائه می شود. اما در آخرین خبر، برخی منابع آگاه گزارش داده اند

 

 

که آمریکا مجموعه ای از پیشنهادات جدید را به ایران ارائه کرده که دربردارنده امتیازات مهمی برای ایران خواهد بود.

 

پیشنهادات جدید آمریکا به ایران در مذاکرات هسته‌ای در آستانه برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، اخبار مختلف و متنوعی درباره محتوای پیشنهادات هر یک از طرفین ارائه می شود. اما در آخرین خبر، برخی منابع آگاه گزارش داده اند که آمریکا مجموعه ای از پیشنهادات جدید را به ایران ارائه کرده که دربردارنده امتیازات مهمی برای ایران خواهد بود.

در شرایطی که طرفین مذاکرات هسته ای روز سه شنبه ژنو اظهار می دارند که هنوز هیچ پیشنهاد رسمی میان دو طرف منتقل نشده، اما برخی منابع آگاه از ارائه پیشنهاداتی از سوی آمریکا به ایران خبر می دهند که تفاوت های مهمی با پیشنهادات سابق دارد.

به گفته این منابع، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، موافقت اصولی خود را با ادامه یافتن برنامه هسته ای ایران – از جمله ادامه غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد – اعلام کرده است. بر این اساس، در حال حاضر آنچه دو طرف درباره آن دچار اختلاف نظر هستند، حجم اورانیوم غنی شده و نوع سانتریفیوژهای به کار رفته در تأسیسات هسته ای ایران است.

افزون بر این، اوباما مایل است تأکید ایران بر این موضوع که برنامه هسته ای کشور صرفاً دارای مقاصد صلح آمیز است و ایران هرگز در پی دستیابی به بمب هسته ای بر نخواهد آمد را بپذیرد. محور اصلی این رویکرد، پذیرش فتوای مقام معظم رهبری در ممنوعیت سلاح هسته ای از سوی اوباما خواهد بود.

به این ترتیب، مهمترین مسئله ای که در حال حاضر باید درباره آن توافق شده، ادامه فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2 ایران و در واقع تعداد این سانتریفیوژها برای ایران است. حجم اورانیوم غنی شده ای که ایران می تواند ذخیره کند، موضوع دیگری است که باید درباره آن توافق صورت گیرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن