خواندنی هاسرگرم شو

زن اشراف‌زاده‌ای که مجبور شد حق ازدواجش را بخرد!

نام کایاتنا، دوشس آلبا، در سال‌های آخر عمرش مرتبا در رسانه‌های اجتماعی دیده می‌شد. برخی او را مسخره می‌کردند: ازدواج پیرزن ۸۵ ساله با مردی که ۲۴ سال از خودش کوچکتر است! همه کاملا فراموش کردند که او فقط یک زن جنجالی نیست، او دوست صمیمی ملکه الیزابت هم بود، رقاص فلامینگویی که توانست یکی از زیباترین کاخ‌های مادرید را بازسازی کند، زنی که عاشق شد و همه ثروتش را برای خوشبختی خود نادیده گرفت. در این مطلب بیشتر با دوشس آلبا آشنا می‌شوید.

کودکی و جوانی

ماجرای زن اشرافی که مجبور شد حق ازدواجش را بخرد

ماریا دل رزاریو کایاتنا فیتز جیمز استوارت سیلور تنها دختر جاکوبو فیتز جیمز استوارت، دوک هفدهم آلبا و دوست صمیمی پادشاه اسپانیا آلفونسوی هشتم بود. جاکوبو ۴۲ ساله بود که با بانوی ۲۰ ساله ملکه ویکتوریای اسپانیایی ازدواج کرد. آن‌ها بعد از ۶ سال صاحب دختری به نام کایاتنا شدند. دوک آرزو داشت وارث داشته باشد، اما همسرش مبتلا به بیماری سل بود. او حتی برای حفظ دخترشان از بیماری، اجازه نمی‌داد دخترش به او نزدیک شود، بنابراین کایاتنا به سختی مادرش را به یاد می‌آورد. دوشس جوان در سال ۱۹۳۴ درگذشت.

ماجرای زن اشرافی که مجبور شد حق ازدواجش را بخرد

وقتی کایاتنا ۱۰ ساله شد، جنگ داخلی اسپانیا آغاز شد. کمونیست‌ها به کاخ لیریا در مادرید حمله و آن را ویران کردند که متعلق به خانواده آن‌ها بود. جاکوبو و دخترش مجبور شدند از اسپانیا فرار کنند. به زودی ژنرال فرانکو به قدرت رسید و از جاکوبو دعوت کرد سفیر بریتانیا باشد.

کایاتنا در جنگ جهانی دوم چند سال در لندن گذراند. او به خوبی بمباران شبانه و فرار به زیرزمین هنگام حملات را به یاد می‌آورد. آب و هوای آنجا را دوست نداشت و آرزو داشت به سرزمین مادری خود برگردد. تنها دوستش شاهزاده جوانی بود که اکنون با نام ملکه الیزابت دوم شناخته می‌شود. آن‌ها سال‌ها بهترین دوست هم بودند.

ماجرای زن اشرافی که مجبور شد حق ازدواجش را بخرد

کایاتنا در ۱۶ سالگی برای اولین بار در عمرش عاشق شد. در یکی از سفرهایش به اسپانیا، با گاوبازی به نام په‌په لوئیس واسکوئز آشنا شد. او عاشق کایاتنا شد و حتی وقتی ۱۸ ساله شد از او خواستگاری کرد، اما پدر کایاتنا مخالفت کرد و دخترش را به لندن برگرداند.

ازدواج اول، شش فرزند، فلامنکو و پرتره‌ای به دست پیکاسو

ماجرای زن اشرافی که مجبور شد حق ازدواجش را بخرد

کایتانا زن زیبایی نبود، اما لب‌های برجسته، مو‌های زیبا و کمر باریکش او را جذاب می‌کرد. کایتانا «لوئیس مارتینز دیریو»، مهندس نجیب زاده اسپانیایی را برای ازدواج انتخاب کرد و پدرش هم او را پذیرفت. این یک ازدواج سنتی نبود. کایتانا و لوئیس عاشق و خوشحال بودند. دوک آلبا حدود ۳۰۰ هزار دلار (معادل ۳.۸ میلیون دلار امروز) هزینه کرد. سال ۱۹۴۷ بود و اروپا، از جمله اسپانیا، با دوران سختی مواجه بود. الیزابت یک ماه بعد ازدواجش را جشن گرفت که باشکوه و هزینه کمتری نسبت به دوشس آلبا برگزار شد. کایتانا ۵ پسر و یک دختر به دنیا آورد. تعداد بچه هایش می‌توانست بیشتر باشد، اما پنج جنین او سقط شدند.

ماجرای زن اشرافی که مجبور شد حق ازدواجش را بخرد

اگرچه کایتانا همسر و مادر سخت‌کوشی بود، اما یک طوفان واقعی بود. او رقص فلامنکو را دوست داشت و بهتر از هرکسی در اسپانیا می‌رقصید. لوئیس هم از سرگرمی او حمایت می‌کرد. اما وقتی پابلو پیکاسو می خواست پرتره برهنه او را بکشد، لوئیس به شدت مخالفت کرد.

ماجرای زن اشرافی که مجبور شد حق ازدواجش را بخرد

کایتانا و لوئیس حدود ۲۶ سال با هم زندگی کردند تا اینکه لوئیس در اثر سرطان خون جان خود را از دست داد. دوشس تا اواخر بیماری اجازه نداد لوئیس متوجه بیماری خود شود.

ازدواج با کشیش سابق

ماجرای زن اشرافی که مجبور شد حق ازدواجش را بخرد

در سال ۱۹۷۸، دوشس ۵۲ ساله برای دومین بار ازدواج کرد؛ با عیسی آگیره ۴۱ ساله، کشیش که به خاطر ایده‌های سوسیالیستی خود کشیشی را کنار گذاشته بود. این رابطه جدید مورد انتقاد جامعه قرار گرفت، اما، چون کایتانا نجیب زاده اسپانیایی بود با آن موافقت شد. آن‌ها ۲۳ سال با هم زندگی کردند تا اینکه آگیره در اثر سرطان درگذشت.

دوشس سعی کرد افسردگی و پیری خود را با جراحی زیبایی درمان کند، اما ظاهر ش بهتر نشد؛ بنابراین کایتانا سعی کرد با پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب از پیری فرار کند. حتی فرزندانش رفتار ناشایست او را متهم می‌کردند، اما اسپانیایی‌ها او را دوست داشتند و به خاطر حمایت از سویا و فرهنگ منطقه و همچنین به این خاطر که هنوز در سن ۷۰ سالگی و با وجود پادرد فلامنکو می‌رقصید، به او لقب «دختر واقعی اندلس» دادند.

آخرین عشق دوشس

ماجرای زن اشرافی که مجبور شد حق ازدواجش را بخرد

آلفونسو دیز که ۳۰ سال دوشس را می‌شناخت، او را از افسردگی نجات داد. او کارمند دولت و ۲۴ سال جوانتر از دوشس بود، اما عاشق کایتانا شد و از او خواستگاری کرد. کایتانا جواب مثبت داد و ناگهان طبقه بالای جامعه علیه او برخاستند. این بار، فرزندان کایتانا بسیار ناراضی بودند: آن‌ها فکر می‌کردند آلفونسو به خاطر ثروت خانوادگی آن‌ها این پیشنهاد را داده است.

رسانه‌های جمعی اغلب مرد جوان را مسخره می‌کردند و به دوشس می‌خندیدند. پادشاه اسپانیا نمی‌خواست این ازدواج را بپذیرد، اما نمی‌توانست مخالفت کند، چون کایتانا یک اشراف زاده بود؛ بنابراین یک شرط داشت!

ماجرای زن اشرافی که مجبور شد حق ازدواجش را بخرد

کایتانا در سال ۲۰۱۱ همه ثروت خود (حدود ۳.۵ میلیارد دلار) را به فرزندانش داد و با آلفونسو ازدواج کرد. عروس ۸۵ ساله در مراسم ازدواج خود فلامنکو رقصید. شوهر جوان ثابت کرد که به پول دوشس نیاز ندارد و کایتانا را قانع کرد که از صندلی چراخدار استفاده کند تا جراحی دیگری انجام دهد. بعد از جراحی کایتانا دوباره توانست روی پاهای خود راه برود و بعد با شوهر جوانش به ایبیزا رفت و توجه عکاسان را جلب کرد. او همچنان لباس‌های عجیب و رنگارنگ می‌پوشید و می‌گفت احساس جوانی می‌کند و می‌خواهد لباس‌های متناسب با خودش را بپوشد. متاسفانه این ازدواج فقط سه سال طول کشید. کایتانا در سال ۲۰۱۴ به دلیل ذات الریه و گاستروانتریت حاد درگذشت.

نظرتان درباره کایتانا چیست؟ به او حق می‌دهید و از او حمایت می‌کنید یا او را محکوم می‌کنید؟

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن