دیدنی ها

عکس‌هایی به یادماندنی از زنده‌یاد حمیده خیرآبادی

لبخند حمیده خیرآبادی در حافظه خاک جاودانه شد
می‌گویند بهار فصل کوچ پرستوهاست. پرستوها عادت دارند که همه با هم کوچ کنند و بهار را در خاطرشان جاودانه کنند.
بهار ۸۹ هم فصل کوچ هنرمندان ایران بود که مانند پرستوها با هم پرکشیدند و رفتند. اینبار فرشته مرگ دست خود را به سوی مادر سینمای ایران دراز کرد و حمیده خیرآبادی را با لبخند همیشگی اش در قاب خاطره‌ها‌ جاودانه کرد.
حمیده خیرآبادی هنرمند قدیمی ‌سینما،تئاتر، تلویزیون دوشنبه شب به علت کهولت سن در منزل خود در گذشت و صبح روز سه شنبه در قطعه ۶۶ بهشت زهرا آرام گرفت. در مراسم خاکسپاری این هنرمند که بدون اطلاع رسانی و ساعاتی بعد از درگذشت او انجام شد، دخترش ثریا قاسمی ‌و هنرمندانی چون علی نصیریان، ابوالحسن داودی، سینا رازانی، عسل بدیعی، امیرمحمد زند، قاضی مرادی، مهوش وقاری، مائده طهماسبی، صدرالدین شجره، بیتا منصوری، مهری شیرازی و … حضور داشتند. حمیده خیرآبادی قرار بود روز جمعه در نقش خودش پس از شش سال مقابل دوربین ابوالحسن داودی در سریال «زمین انسان‌ها‌» برود، اما فرصت نشد.
بیتا منصوری مجری طرح این سریال که در مراسم تشییع حاضر بود به ایسنا گفت: خانم حمیده خیرآبادی طی مذاکراتی که چند روز پیش با ایشان داشتیم قرار بود در سریال ما بعد از ۶ سال مقابل دوربین برود اما متاسفانه این فرصت فراهم نشد.
به گفته او; این سریال که «زمین انسان‌ها‌» نام دارد با محوریت پزشکان درحال ساخت است و قرار بود این هنرمند در نقش خودش حمیده خیرآبادی به عنوان یک بیمار به بیمارستان مراجعه کنند.
حمیده خیرآبادی با نام مستعار (نادره) رکورد دار بازیگری در سینمای ایران تاکنون در بیش از ۱۵۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته و سه بار نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل از جشنواره فیلم فجر شده است.
به درخواست خانواده مرحوم حمیده خیرآبادی، این هنرمند نه در قطعه هنرمندان که در مقبره خانوادگی‌اش به خاک سپرده شد.
عزت‌اله انتظامی و حمیده خیرآبادی
عزت‌اله انتظامی و حمیده خیرآبادی
عزت‌اله انتظامی، حمیده خیرآبادی و مرتضی احمدی
عزت‌اله انتظامی، حمیده خیرآبادی و مرتضی احمدی

کسی قابل نمی‌داند که حال ما را جویا شود…

این بازیگر در آخرین گفت وگوی خود، گفته بود: کسی قابل نمی‌داند که حال ما را که سال‌ها‌ی سال در این عرصه فعال بوده ایم و با بازی در سریال‌ها‌ و فیلم‌ها‌، خانواده‌ها‌ را سرگرم کرده ایم، جویا شود.
زند ه یاد «حمیده خیرآبادی» در آخرین گفت وگوی خود با یکی از خبرگزاریها که ۱۱ دی ۸۸ منتشر شد، با تکذیب برخی شایعاتی که درباره وضعیت زندگی وی منتشر شده، از این نوع شایعه پردازی‌ها‌ گلایه کرد. وی در آن گفت وگو گفت: متاسفانه این روزها چیزهایی را می‌شنوم که ناراحت می‌شوم. این روزها شنیده ام که در خبرها مرا به آسایشگاه می‌فرستند، مرا مریض می‌دانند و… متاسفانه این افرادی که به دروغ و شایعه این اخبار کذب را می‌نویسند آنقدر نادان هستند که نمی‌آیند بپرسند و ببینند که این حرف‌ها‌ درباره من واقعیت دارد یا خیر… من بی ادب نیستم اما نسبت به کار این دست افراد اعتراض دارم. وی درباره شایعه بی توجهی فرزندانش نسبت به وی و انتشار اخباری در این زمینه، گفته بود: خوشبختانه دختری مثل ثریا قاسمی ‌دارم که همه او را می‌شناسندش. شصت و دوسال در این کار بوده ام و کار کردم و همه می‌دانند که من همین یک دختر را دارم و او هم تمام جانش را برای من می‌گذارد اما وقتی این حرف‌ها‌ را می‌زنند، نمی‌دانم منظورشان چیست. از وزارت ارشاد و خانه سینما گله مندم که نمی‌آیند به انتشار این خبرها اعتراض کنند یا با من تماس بگیرند. آن هم در شرایطی که این همه برای سینما، تلویزیون، تئاتر و رادیو زحمت کشیده ام. «خیرآبادی» گفت: چطور دل شان می‌آید با زدن حرف‌ها‌ی دروغ، دل این مادر و دختر را بشکنند. من آنها را واگذار می‌کنم به خدا!


حمیده خیرآبادی و مریلا زارعی در دومین جشن بازیگران سینما

حمیده خیرآبادی در دومین جشن بازیگران سینما
مریلا زارعی و حمیده خیرآبادی در دومین جشن بازیگران سینما

۱۵۰ فیلم در کارنامه سینمایی حمیده خیرآبادی
حمیده خیرآبادی در سالهای فعالیت سینمایی اش در ۱۵۰ فیلم و تعدادی مجموعه مقابل دوربین رفت. حمیده خیرآبادی آخرین بار در فیلم سینمایی “سرود تولد” (۱۳۸۳) مقابل دوربین رفت و در این سال‌ها‌ به جز نمایی در فیلم “شیرین” به کارگردانی عباس کیارستمی‌ت صویری از او ثبت نشد.
تعدادی از فیلم‌ها‌ی این بازیگر عبارتند از: “توکیو بدون توقف” (۱۳۸۱)، “بازیگر” (۱۳۷۸)، “روزی که خواستگار آمد” (۱۳۷۵)، “پاکباخته” (۱۳۷۴)، “سلام به انتظار” (۱۳۷۴)، “ماه مهربان” (۱۳۷۴)، “تحفه هند” (۱۳۷۳)، “روز واقعه” (۱۳۷۳)، “سفر بخیر” (۱۳۷۳)، “کلاه قرمزی و پسرخاله” (۱۳۷۳)،”تماس شیطانی” (۱۳۷۱)، “راز گل سرخ” (۱۳۷۱)، “عیالوار” (۱۳۷۱)، “مریم و می‌تیل” (۱۳۷۱)، “هنرپیشه” (۱۳۷۱)، “یک مرد یک خرس” (۱۳۷۱)،” بانو” (۱۳۷۰) “جیب برها به بهشت نمی‌روند” (۱۳۷۰) “راز چشمه سرخ” (۱۳۷۰)، “گرگهای گرسنه” (۱۳۷۰)،”جستجو در جزیره” (۱۳۶۹)، “در آرزوی ازدواج” (۱۳۶۹)، “سایه خیال” (۱۳۶۹)،”علی و غول جنگل” (۱۳۶۹)،”بچه‌ها‌ی طلاق” (۱۳۶۸)، “ریحانه” (۱۳۶۸)، “شب بیست و نهم” (۱۳۶۸) “مادر” (۱۳۶۸)،” زرد قناری” (۱۳۶۷)، “هی جو” (۱۳۶۷)، “سایه‌ها‌ی غم” (۱۳۶۶)، “اجاره نشین‌ها‌” (۱۳۶۵) “خانه ابری” (۱۳۶۵)، “مدرک جرم” (۱۳۶۴)، “پیراک” (۱۳۶۳)، “شب شکن” (۱۳۶۳)، “مفسدین” (۱۳۵۹)، “با عشق مردن” (۱۳۵۷)، “پرستش” (۱۳۵۷)، “تشنه باران” (۱۳۵۷)، “خیابانی‌ها‌” (۱۳۵۷)،” تازه عروس” (۱۳۵۶)، “خاتون” (۱۳۵۶)، “خدا قوت” (۱۳۵۶)،”زن” (۱۳۵۶)، “شب آفتابی” (۱۳۵۶)، “مشکل آقای اعتماد” (۱۳۵۶)، “پیش کسوت” (۱۳۵۵)، “رابطه جوانی” (۱۳۵۵)، “شادیهای زندگی” (۱۳۵۵)،”ماه عسل” (۱۳۵۵)، “میهمان” (۱۳۵۵)، “پاشنه طلا” (۱۳۵۴)، “پلنگ در شب” (۱۳۵۴)، “تعصب” (۱۳۵۴)، “دو آقای با شخصیت” (۱۳۵۴)، “شاهرگ” (۱۳۵۴)، “همسفر” (۱۳۵۴)،”اوستا کریم نوکرتیم” (۱۳۵۳)، “بزن بریم دزدی” (۱۳۵۳)، “تهمت” (۱۳۵۳)، “صلات ظهر” (۱۳۵۳)، “عروس پابرهنه” (۱۳۵۳)، “فرار از بهشت” (۱۳۵۳)، “ماجراجویان خشن” (۱۳۵۳)”مهدی فرنگی” (۱۳۵۳)، “باجناق” (۱۳۵۲)، “تیغ آفتاب” (۱۳۵۲)، “در آخرین لحظه” (۱۳۵۲)، “قصه شب” (۱۳۵۲)، “محبوب بچه‌ها‌” (۱۳۵۲)،” شهر آفتاب” (۱۳۵۱)،” شیر توشیر” (۱۳۵۱)، “بابا شمل” (۱۳۵۰)، “دلقک‌ها‌” (۱۳۵۰)، “کاکو” (۱۳۵۰) “حسن کچل” (۱۳۴۹)، “دزد و پاسبان” (۱۳۴۹)، طوقی (۱۳۴۹)، “علی بی غم” (۱۳۴۹)، “الماس ۳۳″(۱۳۴۶)، “میهن پرست” (۱۳۳۲)و …

کافه سینما
روحش شاد و یادش گرامی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن