چه خبر؟

نمایشگرهای انعطاف‌پذیر

فرآیند جدید تولید صفحات نمایشگر می‌تواند شیوه تماشای تلویزیون شما را برای همیشه تغییر دهد. در این شیوه، دیودهای ساطع‌کننده نور (ال.ای.دی) غیرآلی جدیدی تولید می شود که بسیار ریزتر، باریک‌تر و درخشان‌تر از ال.ای.دی‌های قدیمی است.

این طرح توسط جان راجرز، استاد علوم و مهندسی مواد دانشگاه ایلی‌نوی و با همکاری گروهی از متخصصان دانشگاه نورث‌وست، موسسه محاسبات اجرایی در سنگاپور و دانشگاه شینهوای ژاپن انجام شده است.

ال.ای.دی‌های غیرآلی شفاف و پایدارترند، اما ضخامت آنها بیشتر و تولیدشان، هزینه‌بر و دشوار است؛ درحالی‌که ال.ای.دی‌های آلی (او.ال.الی.دی) ارزان‌ترند و علاوه بر روش ساده‌تر تولید، می‌توانند در سطوح انعطاف‌پذیر قرار گیرند. روش جدید، ویژگی‌های مطلوب این دو نوع ال.ای.دی را ترکیب می‌کند.

راجرز می‌گوید:« هدف ما این است که برخی از مزایای فناوری غیرآلی را با توازن، آسانی فرآیند و ثبات ال.ای.دی‌های آلی ترکیب کنیم.» برای این‌کار، پژوهشگران آرایه‌های بزرگی از ال.ای.دی‌های غیرآلی فراباریک را چاپ می‌کنند و آنها را با فرآیند نوارهای باریک به یکدیگر مرتبط می‌کنند

این فناوری می‌تواند راه را برای نمایشگرهای تلویزیون‌هایی انعطاف‌پذیر هموار کند، یا علایم و چراغ‌های نورانی خودرو را طوری تغییر دهد که با محیط خودروی شما هماهنگ باشد. برگه انعطاف‌پذیری از این ال.ای.دی‌های ریز را به دور اندام‌های مختلف بدن می‌پیچید و فرصت‌های جدیدی برای زیست‌فناوری و درمان مانند مراقبت از علایم حیاتی و تصویربرداری به‌وجود خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن