چه خبر؟

امسال چند بار سرما می خورید؟

روی میز کارتان دستمال کاغذی دارید؟ پنجره‌های خانه و محل کارتان بسته است؟ شیرینی دوست دارید؟ همه این عوامل به ظاهر بی‌ربط، می‌تواند در احتمال ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفلوآنزا نقش داشته باشند. به ۸ سؤال جواب بدهید و ببینید چقدر احتمال دارد در روزها و هفته‌‌های آینده سرما بخورید. در ضمن شرکت در این آزمون باعث می‌شود که نکته‌های مفید بسیار زیادی هم یاد بگیرید.

تمرینات ورزشی، غذا و دسرهایی که انتخاب می‌کنید و حتی وسایلی که روی میز کارتان قرار دارند، می‌توانند در افزایش یا کاهش احتمال ابتلای شما به این بیماری نقش داشته باشند. اگر بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا همیشه باعث ناراحتی و نگرانی شما است، با این آزمون می‌توانید بفهمید چقدر در معرض خطر قرار دارید.

داروهایی که شما را ضعیف می‌کنند:

۱- اخیرا داروی آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اید؟
برای پاسخ مثبت، یک امتیاز و برای پاسخ منفی صفر امتیاز در نظر بگیرید.
با مصرف آنتی‌بیوتیک، باکتری‌هایی که به طور طبیعی در معده و روده شما زندگی می‌کنند، کمتر خواهند شد. مطالعات دانشمندان آلمانی نشان داده که این باکتری‌ها که آنها را باکتری‌های مفید می‌نامند سیگنال‌هایی به سلول‌های بدن می‌فرستند که باعث تولید مواد ضدویروس توسط آنها می‌شود، در واقع مصرف آنتی‌‌بیوتیک در روزهای اخیر مقاومت بدن شما را کاهش می‌دهد اما با خوردن محصولات پروبیوتیک می‌توانید به بدن خودتان کمک کنید. مثلا اگر در شرایط پراسترس و پرفشار هستید یا کارتان بسیار سنگین است، روزانه ماست پروبیوتیک بخورید.


تغییر ذائقه بدهید:

۲- آیا گرایش زیادی به شیرینی‌ها دارید؟
برای پاسخ مثبت، یک امتیاز و برای پاسخ منفی صفر امتیاز در نظر بگیرید.
شکر نقش تضعیف‌کننده سیستم ایمنی را دارد. بر اساس تحقیقات انجام گرفته در کالیفرنیا، سلول‌های ایمنی که در معرض ۱۰۰ گرم شکر قرار می‌‌گیرند قدرت کمتری دارند و کمتر می‌توانند با عفونت‌ها بجنگند. قند بالا میکروب‌های مفید داخل دستگاه گوارش را از بین می‌برد و اینگونه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. برای همین اگر می‌خواهید دچار بیماری‌های این روزها نشوید بیش از حد شیرینی، شکلات، شکر مصنوعی و قند و شکر مصرف نکنید، اگر به شیرینی‌جات تمایل داشتید میوه‌‌های شیرین بخورید.


شما بیمار نخواهید شد:

۳- فکر می‌کنید در هفته‌های آینده سرما خواهید خورد؟
برای پاسخ مثبت، یک امتیاز و برای پاسخ منفی صفر امتیاز در نظر بگیرید.
اگر فکر کنید مریض خواهید شد احتمال مریض شدن شما بیشتر می‌شود. این یک باور قدیمی و غلط نیست، یک حقیقت تاییدشده علمی است. تحقیقات علمی نشان داده که خوش‌بینی و داشتن روحیه قوی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و افرادی که دائما از بیمار شدن می‌ترسند به احتمال بیشتری بیمار خواهند شد. از طرف دیگر  مطالعه‌ای در ایالات متحده نشان داده، والدینی که دارای  فرزند هستند و مشغله زیادی دارند کمتر از والدینی که بچه ندارند سرما می‌خورند، چرا؟ چون آنها در ذهن‌شان خود را تقویت می‌کنند تا مریض نشوند. برای همین به خودتان حس مثبت بدهید و به بیمار شدن فکر نکنید.


نه خیلی زیاد ورزش کنید، نه خیلی کم:

۴- آیا برنامه ورزشی شما منظم و دقیق است؟
برای پاسخ بله ۱ امتیاز و برای پاسخ نه، صفر امتیاز در نظر بگیرید؟
ورزش کردن در حد متوسط و متعارف و زیر نظر کارشناسان ورزش، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند اما ورزش سنگین هرروزه اثر عکس دارد و بدن را تضعیف می‌کند. مطالعات نشان داده که تمرین بیشتر از ۹۰ دقیقه با شدت زیاد، هورمون استرس را در بدن ترشح می‌کند که همراه مواد شیمیایی موسوم به سیتوکینین باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان می‌‌شوند. متخصصان  می‌گویند باید برنامه ورزشی شما هدفمند و متناسب با شرایط بدن‌‌تان باشد. اگر یک روز، سخت ورزش کردید، روز بعد را به خودتان استراحت داده یا چند حرکت کم‌فشار را انجام دهید و ورزش‌های مقاومتی را هم در برنامه ورزشی خود بگنجانید. مطالعات نشان داده که اینگونه تمرینات به تعداد سلول‌های مبارزه‌کننده با ویروس‌های آنفلوآنزا در بدن می‌‌افزاید. در ضمن اگر تمرین سختی پشت‌سر گذاشتید، مایعات ورزشی یا مایعات مناسب دیگر بنوشید.


هوا سرد است؟ باز هم پنجره‌هایتان را باز کنید:

۵- آیا پنجره‌های خانه‌تان را در فصل زمستان باز می‌کنید؟
برای پاسخ بله، صفر امتیاز و برای پاسخ نه یک امتیاز در نظر بگیرید.
یکی از راه‌های اصلی انتقال آنفلوآنزا، تنفس در هوایی است که فرد مبتلا به بیماری در آن تنفس، عطسه یا سرفه کرده، ویروس‌ها همراه با ذرات معلق در اثر سرفه یا عطسه فرد وارد هوای محیط می‌شود و افراد دیگر با تنفس آنها را وارد بدن خود می‌کنند. بر اساس تحقیقات  اگر شما ۹۰ دقیقه همراه با فرد مبتلا به آنفلوآنزا در یک اتومبیل با پنجره‌های بسته بنشینید به احتمال ۹۹درصد به این بیماری مبتلا خواهید شد اما اگر پنجره‌های اتومبیل در این مدت باز باشند احتمال انتقال بیماری به شما فقط ۲۰درصد است.


اهمیت دست‌ها:

۶- حداقل ۶ بار در روز دست‌هایتان را می‌شویید؟
برای پاسخ بله، صفر امتیاز و برای پاسخ نه یک امتیاز در نظر بگیرید.
بر اساس آمار تنها یک‌سوم مردم جهان حداقل روزی ۶ بار دست‌های خود را می‌شویند. اصلی‌ترین راه ابتلا به آنفلوآنزا دست دادن یا لمس کردن فرد مبتلا به این بیماری یا تماس با اجسامی است که توسط او لمس شده، در واقع با شستن و ضدعفونی‌کردن دست‌هایتان از اصلی‌ترین عامل انتقال بیماری‌ دور می‌شوید.حداقل روزی ۶ بار دست‌هایتان را با آب گرم و صابون بشویید بهترین کار این است که قبل از هر غذا، بعد از هر بار دستشویی رفتن و بعد از آمدن از خارج خانه به داخل خانه دست‌هایتان را بشویید. اما مدت زمان شستن دست‌ها با آب و صابون باید چقدر باشد؟ حداقل ۱۵ثانیه، ۳۰ ثانیه هم مناسب است.


این ویتامین را بخورید:

۸- آیا مکمل‌های حاوی ویتامین D را به صورت روزانه مصرف می‌کنید؟
برای پاسخ مثبت، صفر امتیاز و برای پاسخ منفی یک امتیاز در نظر بگیرید.
بر اساس نتایج تحقیقاتی که انجام گرفت، مشخص شد که  کمبود ویتامین D در بدن باعث کاهش ساخت آمینو اسیدهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن می‌‌شود. در واقع اگر بدنتان با کمبود ویتامین D روبه‌‌رو باشد احتمال ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش می‌یابد.


حذف دستمال کاغذی

۷- یک بسته دستمال کاغذی روی میز کارتان دارید؟
برای پاسخ مثبت، یک امتیاز و برای پاسخ منفی صفر امتیاز در نظر بگیرید.
شاید فکر کنید که داشتن بسته دستما‌ل‌کاغذی روی میزتان نشانگر تمیزی و نظافت است اما باید بدانید که داشتن دستمال کاغذی روی میزتان به این معناست که افراد دیگر که احتمال دارد دچار بیماری سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشند می‌آیند و از آن استفاده می‌کنند و اینگونه احتمال ابتلای شما به بیماری‌های عفونی افزایش می‌یابد. اگر در هواپیما یا قطار یا سالن سینما هستید و فرد سرماخورده‌ای را دیدید، بهتر است که فاصله دو صندلی را رعایت کنید.


نمره سرماخوردگی شما چند است؟

اگر نمره‌تان بیشتر از ۵ شد
در این صورت احتمال ابتلای شما به آنفلوآنزا زیاد است. باید تمام نکاتی که در سؤال‌ها بود را به دقت در نظر بگیرید به خصوص در مورد شستن دست‌ها در عین حال رژیم غذایی خودتان را هم کاملا با دقت تنظیم کنید. برای آنکه بدنتان را تقویت کنید باید میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی شما جایگاه ثابتی داشته باشند. مطالعات نشان داده افرادی که طی پاییز و زمستان روزانه بین ۵ تا ۷ جیره میوه یا سبزیجات می‌خورند هر جیره میوه شامل یک عدد نارنگی یا پرتقال یا لیموشیرین یا آب گریپ‌فروت و هر جیره سبزی، معادل یک کف دست سبزیجات است حدود ۲۵درصد کمتر از افرادی که میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی آنها نیست، دچار بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌‌‌شوند.

اگر نمره‌تان بین ۲ تا ۵ بود
باید گفت که خطر ابتلای شما به آنفلوآنزا در حد متوسط است. برای آنکه احتمال ابتلا را کاهش دهید، سعی کنید طی روز دست‌هایتان را به کرات با مواد ضدعفونی‌کننده بشویید، خواب شبانه‌تان را تنظیم کنید و به میزان کافی بخوابید و از استرس و اضطراب هم دور شوید. در ضمن در مورد خانم‌ها باید این نکته را هم در نظر گرفت که آنها در حول و حوش میانه دوره ماهانه خود بیشتر مستعد ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی هستند (مطالعات در مناطق مختلف نشان داده که میزان سرماخوردگی زنان در حول و حوش روز تخمک‌گذاری آنها سه‌برابر روزهای دیگر است) برای همین در این مقطع آنها باید توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشند و تا حد امکان از استرس، اضطراب و نگرانی دور بمانند.

اگر نمره‌تان کمتر از ۲ بود
باید گفت که به نظر می‌رسد احتمال ابتلای شما به بیماری‌های ویروسی سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار کم است. اما یادتان باشد که شما در ایمنی مطلق به سر نمی‌برید. کافی است که همه‌گیری این بیماری‌ها رخ دهد تا شما هم در خطر ابتلا قرار بگیرید. باید سعی کنید کمتر با افراد مبتلا به این بیماری‌ها در  تماس باشید و در صورتی که در محل کار شما افراد به این بیماری‌ها مبتلا شدند، از آنها بخواهید که در خانه بمانند و استراحت کنند. در روزهای شیوع باید دقت خودتان را دوچندان کنید و توجه ویژه‌ای روی تغذیه و خواب خود و رعایت نکات بهداشتی و تندرستی ویژه فصول سرد سال داشته باشید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن