چه خبر؟

درگذشت غریبانه هنرمندی دیگر در سکوت خبری!

همایون نوراحمر نویسنده و مترجم آثار داستانی و نمایشی، هفته گذشته در آستانه برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری،‌ غریبانه و در سکوت خبری از دنیا رفت.

همایون نوراحمر از نخستین نویسندگان و کارگردانان نمایش‌های رادیویی بود که روز ۱۹ خردادماه ۹۲ در آستانه برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری کشور و هیجانات ناشی از آن، غریبانه و در فراموشی رسانه‌ها دار فانی را وداع گفت.

نوراحمر در سال ۱۳۰۶ در خانواده ای نظامی در تهران به دنیا آمد و تحصیلات متوسطه را دبیرستان مروی و دارالفنون به اتمام رساند. او مدتی به مدرسه نظام رفت اما علاقه زیادی به ادبیات داشت و در هفده سالگی شعری از شکسپیر را ترجمه کرد که در مجله صبا چاپ شد. در سال ۱۳۲۸ وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد و در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۴۲ با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شد. از سال ۱۳۴۲ کارش را در رادیو آغاز کرد و در سمت تهیه کننده ارشد مشغول به کار بود. اولین ترجمه‌های وی غزلهای شکسپیر بود که در مجله‌ صبا چاپ شد.

او ترجمه و سرپرستی بیش از ۱۰۰ نمایش رادیویی را بر عهده داشت و تا پایان عمرش بیش از چهل اثر از نویسندگان مطرح جهان از جمله آندره ژید، جورج اورول و آنتوان چخوف ترجمه کرد.

او علاوه بر رادیو بیش از ۱۰ نمایشنامه برای تلویزیون ترجمه و سرپرستی کرد و همچنین از نوجوانی زیر نظر استادانی چون علی تجویدی و ابوالحسن صبا نواختن ویولن را آموخت.

نوراحمر سال ۱۳۸۱ کتاب فرهنگ اصطلاحات تئاتر را منتشر کرد. او در بیش از بیست مجله مقاله می نوشت که از جمله می توان به ترقی، خوشه، فردوسی، اطلاعات هفتگی، آناهیتا، کتاب هفته، کیهان فرهنگی، سخن، تالار، شعر، سوره مهر، صحنه، مقام، جام جم، مجله نمایش، سروش و هنرهای تجسمی اشاره کرد.

همایون نوراحمر سرانجام روز یکشنبه ۱۹ خردادماه سال ۹۲ بر اثر کهولت سن درگذشت و ۲۰ خرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن