چه خبر؟

هاشمی ، برنده بزرگ انتخابات ۲۴ خرداد

اکبر هاشمی رفسنجانی برای چندمین بار ثابت کرد که به معنای واقعی کلمه ، یک سیاستمدار کارکشته است. ماجرای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و نقش آفرینی شگفت انگیز او در این میان ، به معنای واقعی کلمه ، هاشمی را احیا و برنده مهم این انتخابات کرد:

۱هاشمی – او کاندیدای انتخابات شد و با اعلام حضورش ، موجی بزرگ در حمایت از خویش و حضور در انتخابات ایجاد کرد. چند هفته بعد ، موجی که برای هاشمی ایجاد شده بود ، به سمت گزینه او ، حسن روحانی هدایت شد.
اگر هاشمی ، کاندیدا نمی شد ، آن سونامی حمایت مردمی ایجاد نمی شد که در روز ۲۴ خرداد به کار آید.

۲ – رد صلاحیت هاشمی باعث محبوبیت بیشترش شد و علاوه بر آن ، سکوت هوشمندانه اش در قبال ردصلاحیتش او ، اعتماد سازی کرد. به علاوه رد صلاحیت هاشمی باعث شد ردصلاحیت گزینه دولت (مشایی) به حاشیه برود و در شرایط سکوت هاشمی ، دولتی ها فضایی برای مانور و جنجال نداشته باشند.

۳ – دیر زمانی نیست که اصلاح طلبان تندرو ، شدیدترین مواضع و فحاشی ها را علیه هاشمی مظرح می کردند. هاشمی که در گذر زمان ، “شکیبایی” را خوب آموخته ، چنان تعاملی با اصلاح طلبان برقرار کرد که نهایتاً با آخرین تحرکاتش ، توانست خود را در کنار سیدمحمد خاتمی ، به رأس هرم اصلاحات برساند.

شکیبایی هاشمی ، از یک سو او را محبوب اصلاح طلبان کرد و از دیگر سو ، کسانی که انتظار داشتند او موضوع صلاحیتش را با قهر و تنش برگزار کند ، خلع سلاح شدند و بر میزان باورمندی دوستداران نظام ، به «تعهد هاشمی به اصل نظام»، افزوده شد. در واقع ، هاشمی میوه صبرش را چید.

البته ناگفته نماند که “هاشمی امروز” ، بسیار متفاوت با “هاشمی دیروز” است. کنار گرفتن از عرصه اجرایی و نشست و برخاست مستمر با مردم و گروه های مختلف صنفی ، دانشگاهی و … هاشمی را بروز کرده است.

۴ – هاشمی با عملیات یک ماه اخیر خود ، تمام آنچه علیه او در این سال ها رشته بودند را پنبه کرد. اینک گزاره “هاشمی دیگر خریدار ندارد” ، مهر باطل خورده است.
هاشمی ، در روزهای پایانی و در شرایطی که هنوز برخی از مردم نسبت به رأی دادن مردد بودند ، رسماً و علناً وارد میدان حمایت از روحانی شد و از مردم خواست به او رأی دهند.
اینک هاشمی می تواند بگوید در شرایطی که گزینه من ، این همه رأی آورد ، اگر خودم کاندیدا بودم ، بسیار بیش از این ، رأی می آوردم تا منتقدان بدانند که عبور از هاشمی ، شعاری پوچ بیش نیست.

۵ – هاشمی ، بی آن که رئیس جمهور شود و بار سنگین ریاست جمهوری را بر دوش کشد ، گزینه خود را به پشتیبانی آرای میلیونی ملت ، بر تخت ریاست جمهوری نشاند و بار مسؤولیت را بر عهده او گذاشت.

او صحنه را به گونه ای هدایت کرد که تمام طرح و برنامه های چند ساله جریان سیاسی مقابل ، ظرف چند هفته خنثی شدند و هاشمی رفسنجانی به برنده مهم انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شد. ساختن پیروزی از مقوله ای مانند رد صلاحیت ، هنری است که فقط از امثال هاشمی بر می آید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن