چه خبر؟

بخور نخورهای دوران بارداری

غذیه در دوران بارداری از جمله مهم ترین عوامل حفظ سلامت و تندرستی زنان باردار و جنین آن ها محسوب می شود.
از نگاه بسیاری از درمانگران شیوه های طبیعی و حتی پزشکی مدرن گنجاندن میوه و سبزی تازه در برنامه غذایی هفتگی و روزانه زنان باردار و مادران شیرده از جمله مهم ترین و واجب ترین نکاتی است که هر مادر بارداری باید آن را جدی بگیرد.
اگر چه ممکن است در سراسر جهان قرص ها و مکمل های غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی در طول دوران بارداری توسط متخصصان و پزشکان برای زنان تجویز شود اما درمانگران طب طبیعی بر این باورند با

اصلاح سبک زندگی و گنجاندن میوه ها و سبزی های سالم و تازه به جای مکمل ها می توان تمام نیازهای بدن زنان باردار را تامین کرد و علاوه بر این به حفظ تندرستی، نشاط و شادابی آن ها و جنینی که به همراه دارند، کمک کرد.
● کاهش تهوع بارداری با به
مصرف میوه به در دوران بارداری تاثیر بسیار زیادی در کاهش میزان تهوع ناشی از بارداری در زنان دارد. به اعتقاد درمانگران طب سنتی از آنجا که در دوران بارداری قاعدگی در زنان به طور کامل قطع می شود،

خروج برخی از اخلاط و مواد زائد از بدن که به واسطه قاعدگی هر ماه صورت می گرفت، حین بارداری انجام نمی شود. بنابراین این مواد زائد در بدن باقی می ماند و این مسئله به مرور موجب تحریک دریچه مری یا دهانه معده در خانم های باردار می شود.
این موضوع موجب می شود این دریچه به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد و همین مسئله برخی ناراحتی های گوارشی مانند تهوع را برای زنان باردار به همراه دارد.

از این رو درمانگران به زنان باردار توصیه می کنند در طول دوران بارداری هر روز یک عدد به مصرف کنند زیرا به از جمله میوه هایی محسوب می شود که می تواند موجب تقویت دستگاه گوارشی به ویژه معده و مری شود و به این ترتیب احتمال ابتلا به تهوع دوران بارداری را کاهش دهد.
● کاهش اسپاسم های عضلانی در بارداری
یکی دیگر از میوه هایی که تاثیر زیادی در حفظ سلامت زنان باردار و جنین آن ها دارد، موز است. موز به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی ویتامین B۶ و B۱۲در گروه میوه های ارزشمند دوران بارداری قرار می گیرد که می تواند مقدار قابل ملاحظه ای پتاسیم، منیزیم و دیگر مواد معدنی را به بدن مادر و جنین برساند.
به این ترتیب نه تنها فواید بی شماری مانند افزایش مقاومت ماهیچه ای مادر در برابر اسپاسم ها و انقباض های ماهیچه ای را همراه دارد بلکه به کیفیت و روند تکامل سیستم عصبی جنین هم کمک می کند.

علاوه براین موز به دلیل داشتن مقداری قابل توجهی پتاسیم میوه مفیدی برای کنترل میزان فشار خون مادران باردار محسوب می شود. بنابراین توجه داشته باشید در برنامه غذایی روزانه خود در دوران بارداری موز تازه و رسیده را هم بگنجانید.
● افزایش شیردهی با انجیر
اگر به راه های افزایش شیر در دوران بارداری فکر می کنید و برای تان مهم است که نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه کنید توصیه می کنیم مصرف میوه هایی مانند انگور شیرین و انجیر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

با مصرف انگور و انجیر تازه می توانید علاوه بر دریافت مواد معدنی مفیدی که در این میوه ها وجود دارد به افزایش میزان شیر خود در دوران بارداری بپردازید. انجیر سرشار از ویتامین های A، B و C است و می تواند بخشی از نیازهای بدن مادر باردار را به مواد معدنی همچون پتاسیم، کلسیم و آهن تامین کند.
در عین حال زنان بارداری که انجیر تازه را در رژیم غذایی روزانه خود قرار می دهند می توانند با مصرف این میوه به تقویت دستگاه هاضمه و گوارش خود بپردازند. به اعتقاد بسیاری از درمانگران شیوه های طبیعی تهیه سوپ انجیر نیز یکی از مفید ترین غذا ها در دوران بارداری است که به افزایش شیردهی کمک می کند.
● کیوی را فراموش نکنید

کیوی از بهترین میوه هایی است که مصرف آن را می توان به خانم های باردار توصیه کرد. در صورتی که در گروه افرادی که به این میوه خوش آب و رنگ حساسیت دارند، نیستید می توانید مصرف آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کیوی سرشار از ویتامین c، فیبر، آهن و کلسیم است و می تواند منبع خوبی برای تامین نیازهای غذایی زنان باردار و جنین آن ها باشد.
بنابراین مصرف این میوه در دوران بارداری می تواند به بهبود روند خون سازی در زنان باردار کمک کند و میزان کم خونی را در این دوران کاهش دهد.
از سوی دیگر وجود منیزیم موجود در کیوی باعث می شود جذب کلسیم در بدن مادر افزایش یابد چرا که میزان جذب کلسیم در بدن انسان با وجود منیزیم بیشتر و بیشتر می شود و این مسئله می تواند تاثیر زیادی در اسکلت بندی و افزایش مقاومت استخوان ها، دندان ها و بدن کودک داشته باشد.

● این توصیه را جــــدی بـــگیرید
همیشه به یاد داشته باشید که برای تامین میوه و سبزی مورد نیاز خود به ویژه در دوران بارداری به سراغ میوه ها و سبزی های تازه بروید و سعی کنید این مواد را از مراکزی تهیه کنید که به آن ها اطمینان دارید. باید مراقب باشید پیش از مصرف این خوراکی ها آن ها را به خوبی بشویید و با خیال راحت آن ها را مصرف کنید

چرا که ممکن است برخی مراکز پرورش میوه ها و سبزی ها برای حفظ سلامت محصولشان از سموم مختلف استفاده کرده باشند و در صورتی که شما میوه یا سبزی را به خوبی نشویید این سموم به همراه میوه وارد بدنتان شود.
بنابراین سعی کنید برای تهیه میوه یا سبزی به سراغ مراکزی بروید که به صورت ارگانیک این محصولات را پرورش می دهند و برای پرورش آن ها از مواد و کودهای شیمیایی استفاده نمی کنند.

● با احتیاط به سراغ آناناس بروید
درمانگران شیوه های طبیعی درمان در سراسر جهان همواره توصیه می کنند زنان باردار با احتیاط بیشتری به سراغ میوه هایی مانند آناناس و انبه بروند. آن ها بر این باورند که مصرف نامناسب و بی اندازه این نوع میوه ها ممکن است عوارضی را برای خانم های باردار داشته باشد.
به اعتقاد این گروه از آنجا که این مواد موجب بروز انقباضاتی در دهانه رحم و رحم می شوند در گروه میوه هایی قرار می گیرند که بهتر است با مشورت پزشک یا یک متخصص طب سنتی و به مقدار مشخص برای زنان باردار تجویز شود.
بنابراین سعی کنید از مصرف بیش از اندازه و بی قاعده آناناس و انبه در دوران بارداری پرهیز کنید و حتما در این زمینه با پزشک تان مشورت کنید.
● پیشگیری از ناراحتی های تنفسی

تحقیقات نشان می دهد مصرف سیب می تواند تاثیر زیادی در بهبود عملکرد ریه در دوران بارداری داشته باشد و میزان اختلال تنفسی و تنگی نفس در دوران بارداری را کاهش دهد.
در تحقیقاتی که محققان فرانسوی انجام دادند نشان داد وجود فلاونوئیدهای موجود در سیب موجب می شود احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم و حتی دیابت در افرادی که مصرف سیب را در برنامه غذایی خود قرار می دهند به حداقل برسد.

از سوی دیگر مصرف این میوه حین دوران بارداری به پیشگیری از ابتلا به آلرژی و آسم در کودکان نیز کمک می کند. از این رو این محققان به خانم های باردار توصیه می کنند در طول هفته دست کم ۴ سیب بخورند تا بتوانند سلامت خود و فرزندشان را تضمین کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن