چه خبر؟

۱۰ روز سرنوشت ساز

ماجرای احراز صلاحیت نامزد های انتخابات ریاست جمهوری، خیلی زود بازار گمانه زنی ها را داغ کرد.
محمود عزیزی: تا روزی که سخنگوی شورای نگهبان درباره شرایط جسمی نامزدهای انتخابات حرفی نزده بود، خیلی ها به ذهنشان خطور نمی کرد که ممکن است آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از چهره های رد صلاحیت شده باشد؛ اما شد.
هاشمی و منتقدانش
ثبت نام هاشمی منتقدانش را فعال کرد. آن گونه که محمد سلیمانی عضو جبهه پایداری که مسئولیت سخنگوی ستاد انتخاباتی در نشستی در پاسخ به این سوال که به نظر شما حضور هاشمی رفسنجانی و حمایت اصلاح طلبان از وی می تواند خطری برای اصولگرایان باشد، گفت:«اگر اصولگرایان خوب عمل کنند و مقابله با هاشمی را یک اصل بدانند یک فرصت است.» اینجا را ببینید.
محصولی دیگر چهره ارشد جبهه پایداری نیز در یک نشست سیاسی وقتی از او درباره میزان آرای هاشمی سوال می کنند تاکید می کند که «در حال حاضر نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد، ولی حمایت اصحاب فتنه و اصلاح‌طلبان از ایشان را نمی‌توان منکر شد؛ بنابراین عده‌ای به آقای هاشمی رأی خواهند داد اما برای اظهار نظر بهتر باید تا شکل‌گیری بهتر قطب‌بندی‌ها، صبر کرد.» اینجا را ببینید.
ثبت نام هاشمی باعث شد چهره های اصولگرای ثبت نام کننده هم به این نتیجه رساند که از ضرورت اجماع اصولگرایان در برابر او سخن بگویند. اگر چهره های مثل محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس از اشتباه بودن ثبت نام هاشمی سخن گفتند، اینجا را ببینید. اما چهره ای مثل حدادعادل هم کهولت سن هاشمی را ملاکی برای انتخاب نکردن وی از سوی مردم قلمداد کرد. او در عین حال از ضرورت اجماع اصولگرایان دربرابر هاشمی سخن گفت.
نامه هایی از بهارستان
در این میان، اظهارات هاشمی درباره رژیم صهیونیستی موجب شد که جمعی از نمایندگان مجلس به نوشتن نامه ای به هاشمی رفسنجانی که خود روزگاری کتابی درباره فلسطین نوشته بود، وادار کرد. اقدامی که با واکنش رئیس ادوار نمایندگان مجلس روبرو شد. ویدئو اظهارت کوهکن را اینجا ببینید.
حرفهایی اسفندیار دولت
به جز هاشمی رفسنجانی، اسفندیار رحیم مشایی چهره دیگری بود که سوال درباره صلاحیت او، به یکی از پیچیدگی هایی که شورای نگهبان باید بدان پاسخ می داد، تبدیل شد. با این حال مشایی هر از چندی در خبری که از سوی پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر می شد اظهارنظری با پالس های مثبت به فضای عمومی بیرون می داد. ان طور که در دیدار با جمعی از نخبگان استانها خودش درباره عقیده او درباره ولایت فقیه سخن گفت و تاکید کرد که «ما امام راحل را با ولایت فقیه باور کردیم و تا آخر پای آن می‌ایستیم.» اینجا را ببینید.
تفاوت بنز و پژو
آیت الله جنتی همچنان یکی از شخصیت هایی است که اظهارنظرهایش تعیین کننده است [اینجا را ببینید]. بعد از آنکه او در نمازجمعه از «گردن کلفتی» سخن گفت که از انتخابات آزاد حرف زده، در نماز جمعه هفته پیش دوباره خبر ساز شد و از مردم خواست به نامزدهایی که زندگی ساده زیستانه ندارند و البته بنز سوار می شوند، رای ندهند. اینجا را ببینید.
او در حرفهایش اسمی از هاشمی رفسنجانی نبرد، اما نشانه هایی اظهاراتش همه نگاه ها را متوجه رئیس دولت سازندگی کرد. اظهار نظری که یک روز بعد با واکنش علی مطهری از حامیان ستاد انتخاباتی هاشمی روبرو شد و او در راهرو های مجلس به خبرنگاران گفت که ایشان{آیت الله جنتی} می گویند به کسی که سوار بنز می شود، مردم رای ندهند در حالیکه برخی مقامات سوار بنز می شوند و این به دلیل تصمیم تیم حفاظت آنان است. قیمت بنزی که آقای هاشمی سوار می شود در حد پراید است! بنزی است که مربوط به ۲۰ سال قبل است. اینجا را ببینید.
اما در همان روز ها یک سایت خبری از احتمال تائید نشدن هاشمی رفسنجانی به دلیل کهولت سن سخن گفت. اینجا را ببینید. و یک روز بعد سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تاثیر سن کاندیداها بر احراز صلاحیت آنها با اذعان به اینکه قانون اشاره صریحی به این موضوع نداشته عنوان کرد:«در قانون تصریح نشده که رییس‌جمهوری چه توانایی‌هایی داشته باشد، یا اینکه اگر سلامت کامل جسمی دارد یا ندارد درباره آن اظهارنظر کنیم؛ اما شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ کلی تلقی می‌شود خصوصا برای اشخاصی که از یک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سیاسی قرار گرفتند، این افراد طبیعتا اشخاصی هستند که باید توانایی‌های جسمی لازم را داشته باشند.» اینجا را ببینید.

در روزهای پایانی احزار صلاحیت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان بازار زمزمه ها خیلی زود در شهر پیچید. در این میان یکی از چهره های انتخاباتی خیلی زود با درخواست نمایندگان برای ادامه حضورش در مجلس مواجه شد. ابوترابی نائب رئیس مجلس و عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرایان از ادامه حضور در عرصه انتخابات دوری کنار رفت. اینجا را ببینید. اینجا را هم ببینید.

چهره هایی مثل داوود احمدی نژاد ، علی احمدی و رامین مهمانپرست هم تصمیم به انصراف از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری گرفتند.

در نهایت سه شنبه شب بود که همه گمانه زنی های درباره صلاحیت های نامزدهای ریاست جمهوری خاتمه یافت و ایستگاه انتخابات رئیس جمهور، ۸ نامزد احراز صلاحیت شده را شناخت. اینجا را ببینید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن