چه خبر؟

رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی؛ شایعه یا واقعیت؟/ عسگری: فقط آیت‌الله جنتی از صحت این موضوع خبر دارد

مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید اخبار مربوط به رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در حد شایعه است.

فاطمه استیری: به گزارش خبرآنلاین، کمتر از ۲۴ ساعت تا اعلام نهایی اسامی تایید صلاحیت شدگان این دور از انتخابات ریاست جمهوری، بازار گمانه زنی‌ها درخصوص اسامی تایید و رد صلاحیت شدگان داغ تر شده است. از صبح امروز خبرهایی مبنی بر رد صلاحیت آیت الله هاشمی در برخی رسانه ها منتشر شده است. اخباری که هیچ مسئول رسمی آن را تایید نکرده است.
این احتمال زمانی جدی تر شد که شب گذشته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در اظهاراتی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالاتی در خصوص تاثیر سن کاندیداها بر احراز صلاحیت آنها با اذعان به اینکه قانون اشاره صریحی به این موضوع نداشته عنوان کرده بود«در قانون تصریح نشده که رییس‌جمهوری چه توانایی‌هایی داشته باشد، یا اینکه اگر سلامت کامل جسمی دارد یا ندارد درباره آن اظهارنظر کنیم؛ اما شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ کلی تلقی می‌شود خصوصا برای اشخاصی که از یک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سیاسی قرار گرفتند، این افراد طبیعتا اشخاصی هستند که باید توانایی‌های جسمی لازم را داشته باشند.»
وی ادامه داد بود« تا این دوره اشخاص ثبت‌نام کننده سن بالا یا ناتوانی خاصی نداشتند که بخواهیم به صورت رویه درباره آن اظهار نظر داشته باشیم، اما اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی‌تواند تایید شود، اینکه آیا شرایط جسمی در مباحث توانایی‌های رییس‌جمهوری مد نظر قرار خواهد گرفت یا خیر موضوعی است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهیم، اما هنوز بحثی درباره آن نشده است.»(اینجا)
سایت الف نیز در خبری غیررسمی اعلام کرده بود اکثریت اعضای شورای نگهبان معتقدند که هاشمی صلاحیت حضور در این دوره از انتخابات را ندارد.
در همین راستا علی مطهری نماینده تهران امروز در جمع خبرنگاران در مورد تاثیر جدی شدن گمانه‌زنی‌ها درباره ردصلاحیت‌ برخی کاندیداها مثل هاشمی رفسنجانی گفت:«اگر این کار صورت گیرد، اصل انقلاب و اصل نظام جمهوری اسلامی ایران زیر سوال می‌رود، هاشمی کسی است که در میان افراد موجود بیشترین نقش را در ایجاد انقلاب اسلامی داشته است.
بنا به گفته نماینده مردم تهران در مجلس «برخی می‌گویند ممکن است هاشمی رفسنجانی ردصلاحیت شود»، ابراز عقیده کرد: «در این صورت احتمال این‌که رهبری ورود کنند وجود دارد.»(اینجا)
حجت الاسلام علی عسگری رابط پارلمانی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه فقط آیت الله جنتی از صحت این موضوع خبر دارد، گفت: ما هم این شایعات را مانند شما شنیده ایم و هیچ چیز هنوز معلوم نیست.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن