چه خبر؟

جلیلی در گفت وگو با سی‌ان‌ان: قبل یا بعد از انتخابات فرقی نمی‌کند؛ برای گفتگو آماده‌ایم

به گزارش خبرآنلاین، کریستین امانپور مجری این شبکه از جلیلی پرسید«آقای جلیلی! طرف ایرانی می خواهد پرونده هسته ای را مختومه کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز سؤالاتی دارد مبنی بر اینکه آیا ایران برنامه هسته ای خود را نظامی می کند. آنها اطلاعات بیشتری می خواهند و می خواهند از سایت پارچین دیدن کنند. آیا شما در دو روز گفتگوهایتان این پرونده را بسته اید؟»
سعید جلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از مذاکرات روز چهارشنبه در استانبول گفت: همانطور که می دانید ایران یکی از اعضای ان پی تی است. ما عضوی فعال هستیم و در سالهای گذشته به عملکرد بهتر آژانس کمک کرده ایم. همکاری ما با آژانس بی سابقه و بی همتا بوده است. هزاران نفر ساعت بازرسی انجام شده است و همه فعالیتهای ایران تحت نظارت آژانس است. چند سال پیش ما مدالیته ای را با آژانس تنظیم کردیم تا به همه سؤالات باقیمانده آژانس پاسخ دهیم. آنها با شش سؤال بازگشتند و ما در کمتر از شش ماه، به همه این شش سؤال پاسخ دادیم. بعدا آژانس نامه ای نوشت و اعلام کرد این مسئله تا آنجایی که به آنها مربوط می شود مختومه است و آنها دیگر تردید و سوءظنی ندارند و از سؤالاتی که داشته اند رفع ابهام شده است.
امانپور گفت: من فکر می کنم که این مسئله هنوز پایان نیافته است و مسئله دیگری وجود دارد و آن مسئله غنی سازی اورانیوم در ایران است. ما موضع شما را می دانیم که شما بر اساس ان پی تی از این حق برخوردارید. آیا می توانید به من بگویید آیا پیشنهاد خاص جدیدی وجود دارد که ایران بخواهد به مذاکره کنندگان غربی بدهد؟
جلیلی در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه تاکید کرده است و بر این باوریم برای مقاصد صلح آمیز غنی سازی حق ماست. در خصوص گفتگوها با پنج بعلاوه یک ، ما اصرار داریم این حق به رسمیت شناخته شود.
جلیلی که پس از مذاکرات روز ۴شنبه در استانبول با سی ان ان مصاحبه می کرد ادامه داد: در گفتگوهای خوبی که با خانم اشتون داشتیم، ما تصمیم گرفتیم گفتگوها را ادامه دهیم و البته دو طرف نظرات و پیشنهادهایی را روی میز گذاشته اند و ما روی آنها کار خواهیم کرد و تماسهای خود را برای ادامه گفتگوها حفظ خواهیم کرد. من آمادگیمان را برای ادامه گفتگوها هر زمان که طرف دیگر بخواهد ادامه دهد، اعلام کرده ام. اینکه آیا قبل یا بعد از انتخابات دیداری خواهیم داشت ، هر دو امکان از نظر ما مطلوب است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن