چه خبر؟

افروغ: تکلیف شرعی کردن به انتخاب فلان فرد و حق و باطل کردن آن غلط است/برخی می خواهند فضای دو قطبی سال ۸۴ را تکرار کنند

عماد افروغ معتقد است در انتخابات ریاست جمهوری باید واقعیت طیف گونه جامعه درک شود چرا که کشیده شدن فضا به سوی دو قطبی، سم مهلکی برای کشور است.

محمود عزیزی: دکتر عماد افروغ در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص نگرانی هایی که در آستانه انتخابات باید بدان توجه کرد، گفت: مساله ای که بسیار حساس است و به آن توجه نمی شود، این است که برخی به دنبال این هستند که فضای انتخابات را حیدری و نعمتی کنند تا شکل دوقطبی به خود بگیرد.
وی با بیان اینکه استفاده از مضامین شدید و غلیظ دینی، آن هم در عرصه اختیار آگاهانه وعمل آزاد، ذیل فلسفه سیاسی مردم سالاری دینی و نظارت شورای نگهبان غلط است، گفت: تصریح به اینکه فلان فرد گزینه اصلح برای انتخاب از سوی مردم است، یک عمل بی سابقه و پر مخاطره و دارای عواقب سوء است.امری که هیچ گاه از سوی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری شاهد آن نبوده ایم.

تکلیف شرعی کردن به انتخاب فلان فرد غلط است
وی با بیان اینکه تکلیف شرعی کردن به انتخاب فلان فرد و حق و باطل کردن آن غلط است، گفت: آیا نمی توان این حق را برای مدافعان فرد یا افراد مقابل هم قائل شد که با استفاده از همین مضامین، طرف خود را مصداق حق و دیگری را مصداق باطل بدانند. باید توجه داشت که نفس حضور آگاهانه مردم در پای صندوق رای و خلق حماسه سیاسی، خود ادای تکلیف شرعی است.

نگرانی از تکرار فضای دو قطبی در سال ۹۲
این استاد دانشگاه که نگران است فضای دو قطبی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ در انتخاب خرداد ماه ۸۴ بار دیگر تکرار شود،گفت: تاکید می کنم برخی به دنبال این فضای دو قطبی هستند و می خواهند واقعیت سال ۸۴ را دوباره تکرار کنند و بعد با القاب دینی و غیر دینی و استفاده از گزاره های دینی این فضا را تشدید کنند، در حالی که واقعیت جامعه ما این گونه نیست. حداقل باید یک مثلت که یک ضلع آن چهره های مستقل هستند، بین این دو قطب حضور داشته باشند تا آرایش انتخاباتی ما معرف وضعیت طیف گونه جامعه باشد.

اصلاح طلبان پشت کاندیدایی هستند در حالی که مواضع گذشته آنها چیز دیگری بوده است
افروغ در تشریح فضای دو قطبی جامعه گفت: امروز یک عده از اصلاح طلبان که از وضعیت موجود ناراضی هستند، پشت سر یکی از کاندیداها قرار می گیرند در حالی که مواضع گذشته آنها حاکی از چیز دیگری بوده است و این گرایش بیش از آنکه حاکی از یک سلیقه باشد بیانگر یک انزجار از وضع موجود و طرف متصور مقابل و یا از سر احساس است. و عده ای دیگر نیز با فضا سازی های دینی و تحریکات عوام فریبانه و البته قدرت طلبانه انجام شده، به دور فرد به اصطلاح مقابل این کاندیدا جمع می شوند. امری که مغایر با یک انتخاب عقلانی است و متناسب با فضای طیفی جامعه نیست.

مشایی جریان سوم نیست
وی در پاسخ به اینکه آیا حضور شخص مورد نظر احمدی نژاد می تواند معرف همان جریان سوم باشد، تاکید کرد: او به هیچ وجه نمی تواند معرف جریان سوم باشد و شخصاً هیچ گاه بین او و سیاست ها و رفتارهایش با جریان طرفدار دولت و به اصطلاح مقابل او تفاوتی در عمل ندیده ام. همچنان که بین دولت سازندگی و دولت مستقر در سیاست های پراگماتیستی و عمل گرایانه و بی توجهی به مشورت تفاوتی ندیده ام و این قطبیت را تصنعی می دانم.
نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در پاسخ به این سؤال که فکر می کنید تعدد نامزدها در عرصه انتخابات به نفع فضای سیاسی کشور است، یا حضور نامزدهای جدی و محدود که رقابت نزدیکی دارند، اظهار داشت: مهم تعداد نیست، چرا که حتی در نظام حزبی نیز باید جریانات و اشخاص حاضر در صحنه، معرف سلایق مختلف و بالفعل جامعه باشند و واقعیت طیف گونه جامعه را بازتاب دهند.
وی با بیان اینکه برخی متوجه نیستند انتخابات در چه جامعه ای برگزار می شود، گفت: باید اذعان کرد در کشور ما سیاست های سرمایه داری و سوسیالیستی جواب نمی دهد. توجه به راه سوم در گرو توجه به این واقعیت طیف گونه و اجازه تجلی به آن در عرصه اقتصادی و سیاسی است. در این صورت است که شاهد مشارکت گسترده مردمی در عرصه فعالیت های رقابتی اقتصادی، نمود واقعی عدالت در تولید و پرهیز از انحصارگرایی در این عرصه و عرصه سیاست هستیم.
وی افزود: جامعه ما نه خصلت قطبی شده گی اقتصادی سرمایه داری و نه قطبی شده گی سیاسی نظام های سوسیالیستی دارد. اگر امروز جلوی واقعیت طیف گونه جامعه را بگیریم، جامعه را با بحران عقلانیت و بی توجهی به شرایط و واقعیت اجتماعی مواجه ساخته ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن