چه خبر؟

پیشنهاد جدید یک مقام صهیونیست برای معامله هسته‌ای با ایران

بحث بر سر ماهیت پیشنهادهای هسته‌ای غرب به ایران و شکل احتمالی یک توافق میان دو طرف، موضوعی است که همواره درباره مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح بوده است. در این باره، یک مقام ارشد سابق رژیم صهیونیستی، به تازگی از طرحی سخن گفته که بنا بر ‌آن، می‌توان چشم‌انداز توافق با ایران را روشن‌تر کرد؛ وی از ضرورت ‌یک توافق عمده در این زمینه سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، آموس یالدین، رئیس سابق اطلاعات نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی گفته، غرب در راهبرد هسته‌ای خود نسبت به ایران مرتکب اشتباه شده، زیرا به جای ارائه پیشنهاد توافقی گسترده و مشتمل بر از میان برداشتن تحریم‌ها، پیشنهادی محدود و کوچک به ایران ‌داده است.

به نوشته سایت «المانیتور»، یالدین که اکنون مدیر یک اندیشکده در دانشگاه تل آویو است، همچنین گفته، ایران تاکنون دو بار از خط قرمزهایی که توسط بنیامین نتانیاهو کشیده شده گذشته و بنا بر آن‌ نتیجه‌گیری کرده عاقلانه‌تر آن است که چنین محدودیت‌ها و خط قرمزهایی از سوی مقامات اعلام نشود.

وی همچنین گفته، گمان می‌کرده پس از انتخاب دوباره اوباما، به جای ارائه پیشنهاد «کوچک در برابر کوچک» (ارائه امتیازات اندک در برابر ما‌به‌ازاهای محدود)، یک پیشنهاد «بزرگ در برابر بزرگ» به ایران داده خواهد شد.

با این حال، به جای ارائه یک پیشنهاد گسترده، ایالات متحده و شرکای مذاکراتی این کشور تنها اعلام کردند، حاضرند تحریم‌های وضع شده بر صادرات فلزات قیمتی و مواد پتروشیمی را از میان بردارند. در مقابل، از ایران خواسته شد، فعالیت تأسیسات «فردو» را تعلیق ‌و غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد را نیز متوقف کند.

اما یالدین دیدگاه دیگری در این زمینه دارد. وی می‌گوید: در صورتی که ایران غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کرده و ذخیره اورانیوم خود در سطح مذکور را نیز از کشور خارج کند، باید حق غنی سازی این کشور به رسمیت شناخته شود.

به گفته وی، چنین پیشنهادی باید پیش از این‌ها به ایران داده می‌شد؛ اما باید بازه زمانی برای پاسخ به آن محدود و مشخص باشد تا ایران نتواند از زمان آن برای پیشبرد برنامه‌های خود بهره گیرد.

در عین حال، یالدین درباره ادعاهای موجود درباره گذشتن ایران از خط قرمز هسته‌ای نیز اظهارنظر کرده و گفته، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم اسرائیل می‌توانند در صورت رسیدن ایران به آستانه ساخت سلاح هسته‌ای، از این موضوع خبردار شوند. وی مدعی شده، هم‌اکنون ایران نزدیک چهار تا شش ماه تا رسیدن به چنین آستانه‌ای فاصله دارد و اگر این فاصله به یک ماه برسد، خطرناک خواهد شد.

به هر حال، این پیشنهاد در حالی از سوی این مقام سابق رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود که موضع رسمی این رژیم و همچنین کشورهای غربی در قبال برنامه هسته‌ای ایران، به شدت با این رویکرد در تضاد بوده است. از سوی دیگر، این اظهارات تنها جنبه‌ای کلی از یک پیشنهاد را مطرح می‌کند و مشخص نیست، با وارد شدن موضوع به بعد عملی و کار‌شناسی، این طرح تا چه میزان قابلیت تحقق داشته باشد!

با ‌وجود این، ‌اظهارات یاد شده و همچنین برخی دیگر از موضع‌گیری‌های مشابه مقامات اسرائیلی، نشان می‌دهد که مخالفت‌هایی جدی نیز در درون این رژیم با مواضع نتانیاهو وجود دارد و همه مقامات این رژیم، موضوع ایران را از یک دریچه مورد توجه قرار نمی‌دهند./تابناک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن