چه خبر؟

تقلید اقتصادی احمدی نژاد از چاوز

به گزارش مشرق به نقل از مهر، سومین نشست از سلسله نشست های سلسله نشست‌های مشق حماسه با محوریت آسیب‌شناسی وضعیت اقتصادی کشور و راههای برون‌رفت از آن جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی عصر پنجشنبه در مجتمع سید الشهدا در تهران برگزار شد.

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی اقتصادی جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی  با اشاره به به نگاه آسیب شناسانه به اقتصاد ایران در ۱۰۰ سال اخیر گفت: اقتصاد ایران دچار بی برنامگی و معضلات ساختاری شده و اقتصاد رانتی دولتی  فساد دارای ایجاد کرده است .

وی افزود: برای برون رفت از این شرایط برنامه ها و رویکردها باید  به  سمت یک اقتصاد کارآفرین، مردمی و باثبات حرکت کنیم و بحث مبارزه با فساد نیز باید مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجموعه عواملی همچون تأمین اجتماعی، فقر زدایی و سلامت همانند دماسنجی است که علائم اقتصادی ایران را نشان می‌دهند، بنابراین باید طی یک برنامه‌ مدون و بلند مدت مورد معالجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی موجب ایجاد توازن در اقتصاد می‌شود افزود: تصورم این است که سیاست های کلی اصل ۴۴ اگر به صورت جامع عملیاتی شود حلال بسیاری از مشکلات اقتصادی که اکنون با آن مواجه ایم، می شود.

نادران ادامه داد: متأسفانه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی کشور دچار انحرافاتی شده و باید گفت که بخشی از شرایط نامساعد به خاطر عدم توجه به جامعیت اصل ۴۴ قانونی اساسی است.

سخنگوی اقتصادی جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی گفت:  در اجرای این اصل از قانون اساسی قرار شد رقابت، عدالت و شفاف‌سازی در اقتصاد ایجاد شده و مدل‌های رفتاری مثبت در اقتصاد خانوار ایجاد کند. مجموعه‌ای از سیاست‌ها در دولت نهم و دهم در بحث واگذاری‌ها اعمال شد و اما و اگرهایی را هم در کیفیت اجرای آن شاهد بودیم.

وی افزود: در حوزه عدالت توزیعی هم آنچه مد نظر بود عملی نشد، زمانی که افزایش قیمیتی به وجود می آید صاحبان سرمایه بیشترین نفع را می برند و بیشترین ضرر را حقوق بگیران می کنند، اگر سهام عدالت بر اساس اصل ۴۴ اداره می شد و اقشار کم درآمد نیز بخشی از دارمدشان تبدیل به سرمایه می شد خود این افراد سهام را اداره می کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل مدیریت دولتی و سیاسی شدن رفتار دولت سهام عدالت آثار عینی مناسبی رادر اقشار کم درامد جامعه به وجود نیاورد.

سخنگوی اقتصادی جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بخشی از نابسامانی‌های ناشی از اجرای غلط هدفمندی و بخشی مربوط به تحریم‌ها بود ادامه داد:  گرانی‌ها و مشکلات معیشتی مردم  تا شهریور ۹۱ به خاطر عدم اجرای صحیح هدفمندی یارانه‌‌ها بود و پس از آن بحث تحریم‌ها به وجود آمد.

نادران گفت: باید مردم به لحاظ توانمندی به سطحی برسند با حمایت جزئی دولت خودکفا شده و دیگر به کمک دولت احتیاجی نداشته باشند به طوریکه دولت باید در این زمینه با ارائه یک‌سری الگو‌های صحیح اقتصادی مردم را به لحاظ فنی و علمی توانمند کند.

سخنگوی جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه اکنون در میان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مسابقه ای برای پرداخت یارانه ها شکل گرفته و هر نامزدی مبلغ بیشتری را می گوید، افزود: البته احمدی نژاد مبلغی را گفته است که کسی نتواند بالاتر ازآن را پیشنهاد دهد .

نادران با بیان اینکه این شکل مواجه  احمدی نژاد با اقتصاد  مانند  مدل چاوز است، گفت: استراتژی چاوز این بود که طبقات پایین  را مورد حمایت قرار دهد و هر اتفاقی را که برای دیگر اقشار افتاد به گردن دیگران بیاندازد.این مدل چاوز برای اقتصاد ایران پاسخگو نیست و فرجام درستی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  بااشاره به اینکه  زمانی از من پرسیدند مهمترین ویژگی رئیس جمهور چیست گفت: رییس جمهور خروس جنگی نباشد و دل  مردم را با خروس قندی گرم نکند.

در  ادامه این نشست احسان خاندوزی، معاون دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با خوشبینی نسبت به آینده اقتصاد گفت: جمع‌بندی‌هایی که از ابعاد مختلف صورت گرفته است و با در نظر گرفتن بسترهایی که در اقتصادمان وجود دارد این نتیجه را می‌گیریم که اگر اقتصاد ایران در مقابل شوک‌هایی که از بیرون وارد می‌شود مقابله کند حتما وضعیت مطلوب‌تری در انتظارش خواهد بود.

وی افزود: برای برون رفت از مسایل اقتصادی کنونی راهکارهای زیادی که عمدتا بلند مدت هستند، وجود دارد.

خاندوزی با بیان اینکه اکنون وضعیت آسیب پذیری در اقتصاد در مقابل اقتصادی مقاومتی وجود دارد افزود: دولت باید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهد و نباید اقتصاد را پاشنه آشیل حوزه‌های دیگر قرار دهیم و برای گذر از مشکلات اقتصادی باید راه‌حل غیراقتصادی یافت.

وی در خصوص فرهنگ اقتصادی گفت: توده مردم به سمت فردگرایی و افزون طلبی بیشتر و نفع شخصی خود عمل کرده و این مساله به تبع خود سبب به وجود آمدن التهاباتی شده است.

عطاالله رفیعی آتانی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و رئیس بنیاد ژوهش‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یکی دیگر از سخنرانان این نشست با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی و بنیادین دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی تنزل مطالبات مردم به سمت مطالبات اقتصادی بود گفت: دولت سازندگی  همه مطالبات مردم را به مطالبات اقتصادی تنزل داد و تنها راه مطالبات اقتصادی را پیگیری الگو های غربی قلمداد کرد. این دولت در بستری که مناسب برپایی الگوهای غربی نبود، الگوهای غربی اقتصادی را مورد نظر قرار داد و این باعث شد که به اقتصاد بیش از دیگر حوزه‌ها توجه شود.

رئیس بنیاد ژوهش‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه بین فرهنگ و اقتصاد ، فرهنگ برای ما اولویت دارد، افزود: اگر بنا باشد بین این دو یکی را انتخاب کنیم قطعا فرهنگ دارای اولویت بیشتری است که متاسفانه در دوره دولت سازندگی به این امر پرداخته نشد.

وی ادامه داد: توسعه بدون ملاحظات فرهنگی امکان پذیر نیست، فرهنگ متناسب با اقتضائات اقتصادی رشد می کند با توجه با ظرفیت دینی و انقلابی در حوزه فرهنگ، می توانست  به یک ظرفیت بومی تبدیل شود که مسئولیت عمده این ناکامی با دولت سازندگی است.

گرداوری:پت مت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن