چه خبر؟

وزارت ارتباطات پهپاد می‌سازد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از انجام یک پروژه تحقیقاتی برای ساخت هواپیمای بدون سرنشین دورپرواز که امکان ارتباط رسانی در مناطق دورافتاده و خاص را داشته باشد، خبر داد. محمد حسن نامی با تاکید براینکه عموما هواپیماهای بدون سرنشین برای مقاصد امنیتی و نظامی طراحی می شوند، اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری پژوهشگاه ارتباطات در حال انجام کار تحقیقاتی است که از هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام امور اطلاع رسانی استفاده کند.

 

 

     وی گفت: در این راستا یک پروژه تحقیقاتی برای ساخت هواپیمای دورپرواز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید خورده است که براساس آن امور دیتا رسانی اعم از دیتای صوتی و دیتای تصویری از طریق این هواپیما ارسال شود. نامی با بیان اینکه امروزه هواپیماهای بدون سرنشین به راحتی در نقاط مختلف جو قرار می گیرند، اضافه کرد: این قابلیت این امکان را به هواپیماهای بدون سرنشین می دهد که به راحتی ارتباط رسانی در مناطق خاص و صعب العبور و دور افتاده را در زمانهای مختلف انجام دهد.
    معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور از استقرار سامانه ثبت تغییر کدپستی خبر داد و اعلام کرد: این سامانه تا ۱۰ روز دیگر در پورتال الکترونیکی ثبت احوال فعال خواهد شد. به گزارش روابط عمومی و همکاری‌های بین الملل، حمید پارسایی گفت: در روال فعلی ثبت تغییر نشانی و کدپستی در پورتال سازمان، فرایند انجام کار زمان‌بر است زیرا پس از ثبت کدپستی جدید، کارت شناسایی ملی فرد تعویض و برای او ارسال می‌شود. وی در ادامه افزود: تعویض کارت ملی به علت تغییر نشانی و کدپستی، هموطنان را به زحمت می‌اندازد و با توجه به اینکه برنامه صدور کارت هوشمند ملی نیز در دستور کار قرار دارد، ضرورتی به صرف هزینه سنگین برای تغییر کارت‌های ملی و درج کدپستی جدید در آن وجود ندارد.

    رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران با انتقاد از اجرای نادرست طرح شبنم، این طرح را نوعی منبع درآمد دانست که به هر کالای وارداتی اعم از قاچاق و قانونی تعلق گرفته است. سید مهدی میر مهدی در گفتگو با (ایسنا) اظهار کرد: به هر کالای وارداتی اعم از قاچاق و قانونی برچسب‌های طرح شبنم تعلق می‌گیرد. این در حالی است که این کاغذ فقط در ازای دریافت ۹۴ تومان به وارد کننده داده می‌شود و به درستی به این موضوع پرداخته نشده که کالای وارداتی مناسب و باکیفیت است یا نه. وی در ادامه تصریح کرد: طرح شبنم در ابتدا برای این بود که فقط کالاهای با کیفیت وارد بازار شود و به این دسته از کالاها مجوز بدهند ضمن اینکه هر کالا شناسنامه داشته باشد اما در برخی موارد این حرف‌ها تبدیل به عمل نشده و با چنین وضعیتی مشتری هنگام خرید هر نوع کالایی فکر می‌کند که در حال خرید جنس باکیفیت است. او همچنین در ادامه اختصاص ندادن ارز به کالاهای IT را مشکلی بزرگ دانست و گفت: واردکننده باید کالای مورد نظر خود را از مراجع قانونی وارد کند و چون این کالاها تعرفه‌ی کمی دارند، وارد کننده از دلار آزاد استفاده می‌کند. اگر دلار با نرخ مبادله‌ای به وارد کننده‌ها اختصاص یابد، قیمت اجناس IT در بازار ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

    مدیرعامل همراه اول گفت: پس از ۱۸ سال فعالیت این اپراتور، در آخرین روز از فروردین ۹۲ رکورد مکالمات شهری همراه اول زده شد. وحید صدوقی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: همواره در طول سال بیشترین حجم تماس‌ها مربوط به آخرین روزهای ماه اسفند است؛ به طوری که هر ساله در این روزها حداکثر تماس روزانه در شبکه برقرار می‌شود. مدیرعامل همراه اول گفت: در آخرین روز از فروردین ۹۲ پس از ۱۸ سال فعالیت همراه اول، رکورد جدیدی در مکالمات شهری همراه اول ثبت شد. صدوقی افزود: در این روز ۳۸ میلیون مشترک فعال همراه اول ۱۱٫۱ میلیون ارلانگ (Erlang) ترافیک مکالمه شهری انجام دادند و به این ترتیب در روز ۳۱ فروردین ۹۲ مشترکان همراه اول بیش از هر روز دیگری در طول ۱۸ سال فعالیت این اپراتور مکالمه شهری داشتند.

    نخستین همایش رایانش ابری و تاثیر آن برحوزه کسب و کار ملی نهم اردیبهشت ماه سال جاری و با مشارکت وزارتخانه های صنعت ، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود. رایانش ابری، مدل مفهومی و معماری کلان، نهادسازی و توسعه کاربردی،رایانش ابری، ایجاد،توسعه و بهبود مستمر کسب و کار و کارآفرینی، .رایانش ابری، بهره وری حداکثری از ظرفیت های ملی با نگاه اقتصاد مقاومتی، .رایانش ابری، زیرساخت های امنیتی و فنی با رویکرد پدافند غیر عامل، رایانش ابری، قوانین والزامات حقوقی و تنظیم مقررات و رایانش ابری، راهکارهای جذب و توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی از محورهای این همایش دو روزه است .

    مدیر کل حقوقی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: منتظر رای محاکم قضایی در مورد بدهی همراه اول به دولت از محل درآمدهای پیامکی این اپراتور هستیم .همراه اول مکلف به پرداخت خسارت تاخیر است. ˈ همایون علی حسینی ˈ در گفت و گو با ایرنا ، با اشاره به اختلاف نظر همراه اول و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص حق السهم دولت از محل درآمدهای حاصل از عرضه پیامک به مشترکان ، اظهار داشت : این موضوع از طریق محاکمه قضایی در حال پیگیری است ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است . وی افزود: بر اساس پروانه اپراتور تلفن همراه اول می بایست ۲۸ درصد درآمدهای حاصل از عرضه خدمات پیامکی را بعنوان حق السهم دولت به خزانه واریز کند ولی این اپراتور بیش از ۲ سال است که سهم دولت را پرداخت نکرده و ادعا می کند که سهم دولت از محل این درآمدها پنج درصد است. وی افزود: برای بررسی موضوع حق السهم دولت از درآمدهای پیامکی همراه اول ، یک هیات کارشناسی سه نفره انتخاب شده و مشغول بررسی است .

    معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران از ابلاغ دستورالعمل جدیدی به دستگاههای اجرایی با امضای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد که براساس آن دستگاههای اجرایی ملزم به هماهنگی با سازمان فناوری اطلاعات برای همبندی و اتصال شبکه های اختصاصی ارتباطی شان شده اند. علی اصغر انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به الزام ماده ۱۳ بند الف ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه در پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: ماده ۱۳ آیین نامه بند الف ماده ۴۶ صراحتا اعلام می‌کند که تمامی شبکه های اختصاصی دستگاههای اجرایی جزء شاخه های شبکه ملی اطلاعات محسوب می شوند و دستگاههای اجرایی موظفند هم بندی و روش اجرای شبکه هایشان را در چارچوب دستورالعمل مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رعایت کنند.
    مراسم تودیع و معارفه دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌یی تهران برگزار شد. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی تهران در این جلسه ضمن برشمردن نیازهای دبیرخانه به لزوم بازنگری فرایند فعلی در دبیرخانه اظهار کرد: علاوه بر آنکه دبیرخانه مستقل تهران نیازمند نظم و انضباط و چابکی است، به نظر می‌رسد دبیر سازمان باید وظایف خود را در سه محور تعیین شده درآمدزایی برای سازمان، افزایش سطح تعامل با اعضا و ظرفیت‌سازی و تقویت دبیرخانه ادامه دهد. داننده در همین رابطه به مذاکرات هیات رییسه با نامزدهای دبیری سازمان اشاره و براین نکته تاکید کرد که تهران نیازمند دبیرخانه متمرکز و دبیری تمام وقت است. محمد یوسفیان هم ضمن توضیح سوابق صنفی‌اش به تشریح وظایف دبیر نظام صنفی تهران پرداخت؛ او در رابطه با برنامه‌ها و ملزومات دبیرخانه گفت: بدون شک دبیرخانه تهران به عنوان قلب تپنده بزرگترین تشکل مردم نهاد ICT کشور، مسوولیت بزرگی است که به لحاظ تعدد و تجمع اعضا در تهران می‌تواند نقشی تعیین کننده داشته باشد. معتقدم درشرایط کنونی دبیرتهران موظف به ایجاد یک مهندسی مجدد در دبیرخانه است و در این راه ضروری است که علاوه بر نظر هیات مدیره، آرا تمامی نمایندگان کمیسیون‌های سازمان هم لحاظ شود.

    عضو انجمن شرکت‌های اینترنتی با انتقاد از عملکرد شرکت مخابرات در رقابت با بخش خصوصی گفت: شرکت‌های خصوصی مجبورند برای بقاء، سرویس خوب با ضریب اشتراک پایین ارائه دهند اما این عدم تعادل در درآمد و هزینه را ایجاد می‌کند.محمدرضا حلوایی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بخش دولتی در ارائه سرویس‌های اینترنتی به دلیل نداشتن محدودیت در امکانات و عرضه خدمات با هزینه‌های پایین به کاربران، تنها فعال این عرصه است و جای رقابت برای شرکت‌های خصوصی اینترنتی باقی نمی‌گذارد. وی ادامه داد: شرکت‌های اینترنتی به عنوان بنگاه‌ اقتصادی کار را شروع و راه‌های انجام کار را پیدا کردند، بخش خصوصی بود که ضعف‌ و قوت‌ها را شناسایی کرد اما کمی بعد سیستم نهادهای دولتی رشته امور را از بخش خصوصی گرفت.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن