چه خبر؟

سوسیس و کالباس می خورید با گوشت لاشه های هندی؟

مهر نوشت:

اظهارات معاون اول رئیس جمهوری در مورد واردات لاشه های خراب گوشت هندی برای تهیه سوسیس و کالباس در صنایع غذایی کشورمان، حاکی از این واقعیت است که آنچه به عنوان غذای آماده و فست فود می خوریم، غذایی است که هیچ اطمینانی به سلامت آن نیست.
شاید حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری در همایشها و برنامه های وزارت بهداشت به خصوص مراسمی که در ارتباط با موضوع غذا و دارو است، شنیدن این نوع گلایه ها و انتقادات از وضعیت سلامت مواد غذایی، بیانگر این واقعیت باشد که دستگاههای متولی که دولتی هستند، قصور و کوتاهی کرده اند.

معاون اول رئیس جمهوری گفته است “آن فردی که از هندوستان لاشه‌های خراب گوشت را به کشور وارد می‌کند تا با آن سوسیس و کالباس درست کند هیچ جایی در کشور ندارد. آن مامور گمرکی که این کالا را ترخیص کرده است هم همین طور. وزارت بهداشت بر تولید سوسیس و کالباس باید نظارت کند و با افرادی که در این حوزه خلاف می‌کنند بیرحمانه برخورد کند تا ریشه آنها را بخشکاند.”

رحیمی در پاسخ به اینکه آیا باید تولید سوسیس و کالباس ممنوع شود، گفته است که نباید فعالیت این قبیل صنایع محدود شود بلکه باید درست تولید شود. باید این اقلام، سالم تولید شوند و وزارت بهداشت بر آن نظارت کند و اگر خلاف دید بیرحمانه برخورد کند، ریشه آن را بکند تا فرد خلافکار نتواند در تولید غذا وارد شود.

دکتر علی اکبر دادمهر معاون مدیرکل اداره غذای سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که مجوز واردات گوشت خام با سازمان دامپزشکی است و وزارت بهداشت هیچ مسئولیتی در این بخش ندارد، به خبرنگار مهر گفت: مجوز واردات گوشت یخی و گرم بر عهده دامپزشکی است و برای این قبیل گوشتها گواهی بهداشتی صادر می کند.

وی با بیان این مطلب که وزارت بهداشت بر نحوه تهیه فرآورده های غذایی که در کارخانجات تولید می شود، نظارت می کند، افزود: ناظرین ما بر اساس گواهی بهداشتی که دامپزشکی صادر کرده است، صحت و سقم این گواهی ها را تایید می کنند و اجازه می دهند تا این گوشتها برای تهیه فرآورده هایی مثل سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار گیرد.

دادمهر تاکید کرد: هر نوع سوسیس و کالباسی که دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشد و در سطح بازار عرضه شود، هیچ مشکلی برای مصرف ندارد و سلامت آنها مورد تایید است.

معاون مدیرکل اداره غذای سازمان غذا و دارو ادامه داد: نظارت ما بر اساس بررسی ۲ فاکتور سلامتی (میکروبی و شیمیایی) است. اینکه چه مقدار گوشت در تهیه این قبیل فرآورده ها استفاده شده باشد، مورد نظر ما نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن