موسیقی و سینما

جهان اسلام و دنیای غرب مخاطبان “رستاخیز” هستند

از ۹ سال قبل و از مقطعی که خبر تولید فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش درباره‌ی واقعه‌ی عاشورا رسانه‌ای شد، مخاطبان و علاقه‌مندان سینمای ایران در انتظار رونمایی این اثر سینمایی قرار گرفتند اما نسخه نهایی این فیلم با محوریت واقعه عاشورا به تازگی آماده نمایش شده است، اثری که با هزینه‌ی بخش خصوصی در داخل و خارج از کشور ساخته شده و مراحل ساخت آن بیش از ۸ سال به طول انجامیده است.

دست‌اندرکاران «رستاخیز» تاکید دارند که این فیلم «جهانی» است چون واقعه‌ی عاشورا و قیام امام حسین (ع) مرز نمی‌شناسد.

در تاریخ آمده است، زمانیکه حُر به جمع یاران امام حسین (ع) می‌پیوندد، فرزندش «علی بن حر» ملقب به «بکیر بن حر» نیز او را همراهی کرده و «بکیر» نیز مانند پدرش در روز عاشورا به شهادت می‌رسد. فیلم «رستاخیز» از زوایه‌ی نگاه پسر حُر، قیام امام حسین (ع) را بر پرده سینما به تصویر می‌کشد.

در ادامه‌ گفت‌وگوی کوتاه ایسنا را با احمدرضا درویش می‌خوانید. این کارگردان در مدت ساخت «رستاخیز» ترجیح داد درباره‌ی آن صحبتی نکند، اما این روزها با آماده شدن این فیلم پذیرفت که گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشد و به برخی سوالات پاسخ بدهد.

آقای درویش با توجه به خلاصه داستانی که از فیلم منتشر شده، «بکیر بن حر» ( پسر حُر)، کاراکترمحوری فیلم «رستاخیز» است؟

درویش: داستان «رستاخیز» از نگاه «بُکیر» روایت می‌شود. پسری که همانند پدرش (حر) از سپاه دشمن خارج و به جمع یاران امام حسین (ع) می‌پیوندد. البته همان‌طور که درباره‌ی حُر در تاریخ اطلاعات زیادی نیست درباره‌ی پسرش هم کلا در حدود دو سطر، اطلاعات وجود دارد.

اینکه از پسر حُر فقط یک روایت چند خطی در تاریخ وجود دارد، کار را برای شما سخت نمی‌کرد؟

درویش خیر، چون ما را در پرداخت سینمایی آزاد می‌گذاشت. البته برای نوشتن فیلم‌نامه‌ی «رستاخیز» تحقیقات مفصلی داشتیم، تمام مقاطع اجتماعی، سیاسی آن زمان را مورد مطالعه قرار دادیم تا به فیلم‌نامه‌ی مناسبی برسیم. واقعه عاشورا را می‌توان از صدها زاویه دستمایه‌ی اثر هنری، قرار داد اما داستان فیلم «رستاخیز» در متن عاشورا اتفاق می‌افتد و بیان همه رویدادهایی است که در مکه،مدینه،بصره و کربلا اتفاق افتاده است.

سال گذشته نسخه‌ی فارسی فیلم «رستاخیز» آماده‌ی نمایش شد و امسال هم این فیلم برای اکران جهانی، دوبله عربی و زیرنویس انگلیسی شده است. سال قبل پیش بینی می‌شد با توجه به آماده بودن نسخه‌ی فارسی آن، این فیلم به جشنواره‌ی فیلم فجر ارایه شود در ادامه‌ی این گفت‌و‌گو، ایسنا از احمدرضا درویش درباره‌ی دلائل عدم ارایه فیلم “رستاخیز” به جشنواره‌ی فیلم فجر سال قبل پرسید.

جهان اسلام و دنیای غرب مخاطبان رستاخیز هستند

چرا سال گذشته با وجود اینکه نسخه‌ی فارسی فیلم «رستاخیز» آماده بود به جشنواره‌ی فیلم فجر ارایه نشد ؟

درویش بررسی روند تولید فیلم «رستاخیز» در ۸، ۹ سال اخیر برخی مسائل را روشن می‌کند. پروانه ساخت این فیلم در انتهای دولت هشتم و در سال ۱۳۸۴ صادر شده و الان که فیلم، آماده نمایش شده است می‌توان گفت چهار دوره، دولت‌های مختلف آمدند و رفتند بنابراین آنچه در جامعه اتفاق افتاده در نحوه‌ی نمایش فیلم، بی‌تاثیر نبوده و نیست.

نمی‌خواهم به جزییات سپری شده، بپردازم اما معتقدم سال گذشته بستر کافی و اراده‌ی مناسب در جشنواره‌ی فجر و اکران عمومی برای نمایش فیلم «رستاخیز» وجود نداشت. به همین دلیل صاحبان «رستاخیز»، چشم‌انداز روشنی را برای ارایه فیلم و عرضه آن متصور نبودند.

حالا امسال شرایط برای نمایش «رستاخیز» در جشنواره‌ی فیلم فجر فراهم است؟

درویش: کشور در چند وقت اخیر در همه‌ی زمینه‌ها دچار تغییر رویه شده و طبیعتا سینما هم این تغییرات را احساس کرده است بنابراین شرایط نمایش فیلم «رستاخیز» بی‌تاثیر از این تغییرات نیست، در عین حال تهیه‌کننده فیلم در حال بررسی چگونگی حضور در جشنواره‌ی فجر است.

بررسی چگونگی حضور «رستاخیز» در جشنواره توسط تهیه‌کننده آن به این دلیل است که فیلم پروداکشن عظیمی دارد و عرصه‌ برای رقابت آن در جشنواره‌ی فجر مناسب نیست؟

درویش: درباره‌ی فیلم «رستاخیز» خیلی با واژه‌ی عظیم و فاخر موافق نیستم. البته جوهره‌ی این واژه‌ها مثبت است اما متاسفانه در دعواهای اخیر سینمای ایران، این واژه‌ها معانی خود را از دست داده‌ و از آنها برداشت منفی می‌شود. درباره‌ی «رستاخیز» مثل همه‌ی پروژه‌های فرهنگی دیگر با توجه به اینکه اولین وظیفه سازندگان یک کالای فرهنگی، فراهم آوردن بستر مناسب برای عرضه‌ی آن به مخاطبان است باید شرایط عرضه‌ی مناسب فراهم شود. البته، تصمیم تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران کافی نیست، شرایط جانبی هم اثرگذار است.

پس شرایط این روزها برای اکران و رونمایی فیلم، مطلوب است؟

درویش فیلم «رستاخیز» زمانی آماده‌ی نمایش شده که به دلیل شرایط فرامتنی و جانبی، سینمای ایران با یکسری مشکلات عدیده و بحران‌های روانی، مالی،ساختاری مواجه است.

غیرمسلمانان هم امام حسین (ع) را به عنوان یک مصلح جهان به رسمیت می‌شناسند و نام ایشان در حافظه تاریخی مردم دنیا ثبت شده و تلاش شده است با ایجاد جذابیت‌های بصری و توجه به فرم‌های نمایشی به ذائقه غیرمسلمانان نیز برای دیدن اثری تراژیک و حماسی پاسخ داده شود.

سینمای ایران سالهاست که با این شرایط درگیر بوده است و خیلی هم به این مقطع زمانی محدود نمی‌شود!

درویش بله اما متاسفانه بر اثر مجموعه سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر اتخاذ شده ، تولید فیلم‌هایی با ساختارهای اجرایی سنگین و وسیع، ارزش‌های چنین آثاری را به ضد خودش تبدیل کرده است و فیلم «رستاخیز» قرار است در چنین شرایطی اکران شود. بنابراین یکی از مشکلاتی که دست‌اندرکاران این فیلم با آن مواجه هستند، این است که با وجود اینکه اسمی از «رستاخیز» در مجموعه پروژه‌هایی که به استفاده از منابع خاص متهم هستند، وجود ندارد اما صاحبان «رستاخیز» باید تلاش کنند تا ثابت شود که پول این پروژه توسط سرمایه‌گذاران شخصی و عاشقان امام حسین (ع) تامین شده است.

سرمایه‌گذاران فیلم «رستاخیز» علاوه بر موسسه «فرهنگ تماشا» با مدیریت تقی علیقلی‌زاده به عنوان تهیه‌کننده فیلم، شرکت‌های «دلتا مدیا» و «آکوا فالز» هستند، از احمدرضا درویش درباره‌ی سرمایه‌گذاری این دو شرکت پرسیدیم و اینکه سرمایه‌گذاران خارجی فیلم چه دغدغه‌ای برای سرمایه‌گذاری بر روی موضوع فیلمی درباره‌ی قیام امام حسین (ع) داشتند؟

درویش: شرکت‌های “فرهنگ تماشا” و “دلتا مدیا” و “آکوا فالز” موسسه‌هایی خصوصی از ایران،کشورهای کویت و انگلستان هستند که با هدف ترویج فرهنگ عاشورا در فیلم “رستاخیز” سرمایه‌گذاری کردند.

 پس اکران جهانی اولویت اول سازندگان “رستاخیز” است؟

جهان اسلام، جهان شیعه و دنیای غرب مخاطبان این فیلم هستند.

تمهیداتی اندیشیده شده که مخاطبان غیر مسلمان هم بتوانند با فیلم ارتباط برقرار بکنند؟

درویش: غیرمسلمانان هم امام حسین (ع) را به عنوان یک مصلح جهان به رسمیت می‌شناسند و نام ایشان در حافظه تاریخی مردم دنیا ثبت شده و تلاش شده است با ایجاد جذابیت‌های بصری و توجه به فرم‌های نمایشی به ذائقه غیرمسلمانان نیز برای دیدن اثری تراژیک و حماسی پاسخ داده شود.

زمان اکران فیلم در ایران مشخص است؟

درویش: برای اکران فیلم «رستاخیز» در ایران به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و حساب شده‌تری احتیاج است که گروه سازنده فیلم در حال انجام آن است.

جهان اسلام و دنیای غرب مخاطبان رستاخیز هستند

فیلمِ «رستاخیز» به عنوان فیلم تاریخی، مذهبی و حماسیِ سینمای ایران معرفی می‌شود.

فیلمبرداری این فیلم از ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ همزمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شد و پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در شهرها و مناطقی چون بم، کلوت‌های شهدادِ کرمان، شاهرود، اصفهان، کاشان، فومن، شهرکِ پرندِ تهران و شهرکِ سینمایی دفاع مقدس به پایان رسید.

این فیلم به سه زبان و با سه نامِ متفاوت به نمایش درخواهد آمد؛ زبان اصلی «رستاخیز» فارسی است و به زبان‌ عربی دوبله شده ونسخه‌ای هم با زیرنویس انگلیسی از این اثر آماده شده است. «رستاخیز» نام فارسی فیلم است، «القربان» هم نام عربی آن است.

تمام مراحل فنی فیلم «رستاخیز» پس از فیلمبرداری طبق قرارداد با شرکت انگلیسی «مولینر» منعقد شد و یک‌سال و نیم در استودیوی در لندن تحت نظارت احمدرضا درویش به سرانجام رسید.

«طارق انوار» تدوینگر معروف و نامزد دریافت اسکار برای فیلم «سخنرانی پادشاه»، «رستاخیز» را تدوین کرده است و «استفن واربک» آهنگسازِ برجسته و برنده اسکار نیز برای این فیلم که دو ساعت و ۵۰ دقیقه است و بیش از یک ساعت و نیم موسیقی دارد، موسیقی ساخته است.

به گزارش ایسنا، بخشی از عوامل فیلم: نویسنده فیلمنامه و کارگردان: احمدرضا درویش، مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان، طراح صحنه و لباس : مجید میرفخرایی،طراح چهره‌پردازی: میرمحسن موسوی مدنی، مدیر تولید : سیدعلی قائم مقامی، صدابردار : یدالله نجفی، تدوین : طارق انوار، آهنگساز : استفن واربک، جلوه‌های ویژه میدانی : حمیدرضا سلیمانی، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای : سایمون فریم، صداگذاری و میکس : ریچارد کانوی، فیلمبردار: علیرضا برازنده، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: دانش اقباشاوی، مدیر عملیات پس از فیلمبرداری: کامران سحرخیز، مدیر دوبلاژ فارسی: میرطاهر مظلومی، مستندساز پشت صحنه: محمدرضا دلشاد، عکاس: محسن سیدی – بابک برزویه، روابط عمومی و عکاس پشت صحنه : توحید ولی‌بیگی.

بازیگران: آرش آصفی ، پوریا پورسرخ ، حسن پورشیرازی ، فرهاد قائمیان ، بابک حمیدیان ، بهادر زمانی ، یاور احمدی فر ، انوشیروان ارجمند ، انوش معظمی ، کوروش زارعی ، محمود محکمی ، سعید علیپور ، امیر مولوی ، علی جاویدفر ، میرطاهر مظلومی ، حمید جدیدی ، قادر پزشکی، محمدرضا حق‌گو ، علی عباسی ، تورج فرامرزیان ، بابک والی ، رضا اکبری ارطه ، ابراهیم سلطانی ، خلیل الله خواجه نظام ، پژمان جعفری سمرقندی و …

بازیگران مهمان: پرویز پورحسینی ، شقایق فراهانی ، مهتاب کرامتی ، لیلا بلوکات ، زهره حمیدی ، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی.

بازیگران عرب : جمال سلیمان ، طلحت حمدی ، رضوان عقیلی و فواز سرور از سوریه، داوود حسین از کویت، جواد الشکرچی از عراق،فادی ابراهیم از لبنان.

سرمایه‌گذاران: مۆسسه فرهنگ تماشا – شرکت دلتا مدیا – شرکت آکوا فالز و تهیه‌کننده: تقی علیقلی‌زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن