چه خبر؟

میخچه را با زگیل اشتباه نگیرید

هر روز از صبح تا شب، چندین و چند بار دست‌ها و صورتمان را می‌شوییم؛ از انواع کرم‌ها و ماسک‌ها برای شادابی پوست دست و صورت استفاده می‌کنیم و خلاصه به فکرشان هستیم؛ اما دقت کرده‌اید چقدر پاهایمان را نادیده می‌گیریم؛ پاهایی که باید تمام مدت روز وزن ما را تحمل کند؟
خیلی از ما به فکر مراقبت و نگهداری مناسب از پاهایمان نیستیم و تا مشکلی برای این عضو ایجاد نشود، اهمیت آن را درک نمی‌کنیم. این در حالی است که ده‌ها بیماری مختلف می‌تواند سلامت پاها را به خطر بیندازد و البته فقط با قدری دقت و توجه می‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد. میخچه، زگیل و پینه گروهی از این مشکلات است که با شناخت صحیح می‌توان آنها را در زمانی کوتاه درمان کرد.
دکتر زهره نیکبخت، متخصص بیماری‌های پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم میخچه را چنین تعریف می‌کند: میخچه به معنای افزایش نسج سطحی و اپیدرم (رویه بیرونی پوست) پاست که به علت فشار ایجاد می‌شود. البته باید توجه داشته باشید ظاهر میخچه و پینه کاملا با یکدیگر تفاوت دارد و نباید به اشتباه آنها را با هم یکی دانست.
این میخچه است یا پینه؟
وقتی ضایعه‌ای غیرطبیعی روی پوست به وجود می‌آید، خیلی‌ها آن را بدرستی نمی‌شناسند و به همین دلیل در اغلب موارد، ضایعات پوستی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود. میخچه و پینه پا که به گفته دکتر نیکبخت ظاهر‌شان با یکدیگر تفاوت دارد، ممکن است گاهی به دلیل ناآشنایی فرد اشتباه گرفته شود.
به گفته این متخصص پوست و مو، پینه در مقایسه با میخچه سطح وسیع‌تری از پوست را درگیر می‌کند، ولی اصلا به قسمت داخل پوست نفوذ نمی‌کند. پینه در بخش‌هایی از پوست ایجاد می‌شود که تحت فشار قرار گرفته باشد؛ به عنوان مثال پاشنه یا کف پا و نواحی‌ای که مدام با زمین، فرش یا سطوح سخت در تماس است، می‌تواند در معرض این مشکل باشد.
همچنین بعضی از ورزشکاران و افرادی که ورزشی را به صورت دائم انجام می‌دهند و حتی بچه‌هایی که خیلی از بارفیکس استفاده می‌کنند نیز ممکن است دچار این مشکل شوند.
وی می‌افزاید: با توجه به تفاوت پینه و میخچه، درمان این دو ضایعه پوستی هم متفاوت خواهد بود و چون پینه سطحی‌تر است، درمان ساده‌تری هم دارد.
دکتر نیکبخت درباره ظاهر میخچه نیز چنین توضیح می‌دهد: میخچه برخلاف پینه خیلی محدود است، ولی ضخامت بیشتری دارد. معمولا میخچه را در یک نقطه خاص می‌بینیم، مگر در شرایطی که زمان زیادی از ایجاد آن گذشته و بزرگ‌تر شده باشد. همچنین سطح آن نیز صاف و براق است، در حالی که در قسمت مرکزی آن یک فرورفتگی وجود دارد که نشان‌دهنده نفوذ میخچه تا عمق پوست است.
به گفته وی، اگر به کمک یک تیغ یا هر جسم دیگری میخچه را برش دهید، لایه شاخی برداشته خواهد شد، ولی قسمت مرکزی همچنان تا عمق پوست نفوذ پیدا کرده است. بنابراین حتی گاهی که میخچه به اعصاب برسد، دردناک هم خواهد شد و شخص هنگام راه رفتن ناچار به تحمل درد است.
زگیل‌ها را با میخچه اشتباه نگیرید
گاهی افراد بدرستی نمی‌توانند زگیل و میخچه را تشخیص دهند و چون ظاهر‌شان به نسبت شبیه یکدیگر است، به اشتباه برای زگیل به فکر درمان میخچه می‌افتند. دکتر نیکبخت در این زمینه چنین توضیح می‌دهد: مردم عادت دارند میخچه‌ها را سنگ‌پا می‌کشند؛ ولی زمانی که چنین کاری با زگیل انجام شود، باعث تشدید مشکل شده و درمان سخت‌تری هم به دنبال خواهد داشت.
به گفته وی، استفاده از سنگ‌پا موجب نرم شدن میخچه می‌شود؛ ولی فراموش نکنید حتما باید عامل ایجادکننده میخچه که همان فشار است نیز برطرف شود.
این متخصص پوست و مو می‌افزاید: عامل ایجاد زگیل‌، ویروس است و به همین دلیل توصیه می‌شود فقط از کفش شخصی خودتان استفاده کنید و در محیط‌های آلوده بدون کفش راه نروید. همچنین افرادی که از مشکل‌ زگیل پاهایشان آگاه هستند حتما باید تا زمان بهبود کامل، از راه رفتن در مکان‌های عمومی اجتناب کنند.
درمان میخچه ساده است
زمانی‌که با ضایعات پوستی مختلف روبه‌رو می‌شوید، بهترین کار این است که با مراجعه به پزشک متخصص و پس از مشورت با او به فکر درمان باشید.
دکتر نیکبخت با اشاره به این‌که میخچه‌‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود، چنین توضیح می‌دهد: بعضی از انواع میخچه‌ روی سطوح صاف مانند کف یا پاشنه پا و روی انگشت‌ها ایجاد می‌شود که به آن‌ میخچه‌های سخت می‌گویند. نوع دیگر هم میخچه‌های نرم است که کمی براق‌تر و نرم‌تر بوده و به علل متفاوتی مانند فشار کفش یا استفاده از کفش تنگ و نامناسب لابه‌لای انگشت‌های پا به وجود می‌آید.
به گفته وی، درمان این موارد به کمک پانسمان بسته انجام می‌شود؛ به این معنا که پزشک متخصص باید با توجه به نوع ضایعه، دارو و درصد مورد نیاز آن را تعیین کند. پس از آن، دارو را از داروخانه تهیه کرده و باید یا در مرکز میخچه یا روی سطح پینه گذاشته و پلاستیک کوچکی روی آن بگذارید و دورش را چسب ‌بزنید تا پانسمان بسته ایجاد شود.
به گفته وی، پس از گذشت چند روز، ضایعه لایه لایه برداشته می‌شود و درمان خواهد شد.
خوددرمانی نکنید
فکر می‌کنید خوددرمانی فقط به مصرف خودسرانه داروها اطلاق می‌شود؟ اگر شما هم چنین طرز فکری دارید، باید بدانید فکرتان اشتباه است؛ چراکه خیلی‌ها حتی متخصص درمان پینه و میخچه هم هستند و به محض مشاهده چنین ضایعاتی دست به کار می‌شوند و با استفاده از قیچی، ناخن‌گیر یا سایر اجسام تیز و برنده، به فکر درمان می‌افتند.
دکتر نیکبخت با تاکید بر اشتباه بودن چنین رفتاری خاطرنشان می‌کند: با چنین کاری، روند افزایش نسج شاخی همچنان ادامه دارد بنابراین فراموش نکنید که با کندن یا بریدن ضایعه از سطح پوست به هیچ وجه امکان بهبود قطعی وجود ندارد.
وی می‌افزاید: شاید با این کار احساس راحتی نسبی و موقتی برای فرد ایجاد شود؛ ولی این دستکاری‌ها حتی ممکن است موجب بروز عفونت هم شده و مشکلات بیشتری را ایجاد کند.
چسب‌های میخچه؛ بخریم یا نه؟
این روزها در داروخانه‌ها چسب‌های مخصوص میخچه به فروش می‌رسد و خیلی‌ها تصمیم می‌گیرند بدون مشورت با پزشک از این چسب‌ها استفاده کنند تا مشکل‌شان هرچه زودتر حل شود، اما آیا واقعا چسب‌های میخچه خوب است و می‌تواند برای حل مشکل به ما کمک کند؟
دکتر نیکبخت با اشاره به این ‌که ابتدا باید نوع ضایعه پوستی مشخص شود، می‌گوید: حتما قبل از خرید این چسب‌ها باید پینه یا میخچه و نوع آن را تشخیص دهید. پس از تشخیص هم باید بدانید این چسب‌ها تا حدی موجب راحتی بیشتر شما می‌شود و درد را تسکین می‌بخشد، ولی صددرصد موجب بهبود نخواهد شد.
دکتر نیکبخت توصیه می‌کند: همان طور که به پوست دست و صورت رسیدگی می‌کنید و به فکر حفظ سلامت و زیبایی آنها هستید، حتما باید از پاها هم مراقبت کنید؛ بنابراین حداقل هفته‌ای یک بار پاها را در آب ولرم ماساژ دهید و کمی نمک داخل آب بریزید و پاها را بشویید. همچنین با استفاده از کرم مناسب باید هر روز پاها را چرب کنید. با این کار، علاوه بر مراقبت از پا در صورتی که مشکلی ایجاد شده باشد نیز بلافاصله متوجه آن شده و می‌توانید در مراحل اولیه درمان را شروع کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن