چه خبر؟

فیلم زندگی ناصر عبداللهی غیرمجاز است

تماشا: هفته گذشته، خبر انتشار مستند «جعبه سیاه» به عنوان روایتی از زندگی ناصر عبداللهی، در برخی رسانه ها منتشر شد. بلافاصله بعد از این خبر، خانواده این هنرمند واکنش های تندی نسبت به این مستند و ساخت آن نشان دادند.

نوید عبداللهی، فرزند ارشد ناصر عبداللهی در گفت و گو با «تماشا» از نارضایتی اش در قبال تولید این اثر گفت و آن را غیرقانونی خواند. از سوی دیگر «مصطفی منصوریار» کارگردان مستند «جعبه سیاه» هم در گفت و گو با تماشا از انعقاد قرارداد رسمی و اخذ رضایتنامه از خانواده پدری ناصر عبداللهی برای تولید این اثر خبر داد.

صحبت های دو سوی این ماجرا را در ادامه بخوانید و این سوال را گوشه ذهن تان داشته باشید: «آیا انتشار چنین مستندی می تواند تصویری درست از خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ بعد از انقلاب ارائه بدهد؟» این سوال را در روزهای آینده بررسی خواهیم کرد.

نوید عبداللهی: این مستند غیرمجاز است

نوید عبداللهی در ابتدای صحبت هایش در این باره به تماشا می گوید: «اگر کسی می خواهد مستندی درباره یک چهره بسازد، سراغ نزدیکان و خانواده و زن و بچه و دور و بری های او می رود تا بتواند اطلاعات درستی از شخصیت مورد نظر به دست بیاورد اما شاید خانواده یک چهره تمایلی برای افشای رازهای زندگی اش نداشته باشند. چنین مسئله ای، نیاز به بازنگری اساسی مجموعه را جدی تر نمی کند؟»
عبداللهی همچنین می گوید: «این پروژه قرار بود همراه با پروژه آلبوم «رخصت» پیش برود. در برهه ای صحبت هایی با ما شد و قرار هم بر این شد که برای شروع به کار، باز هم جلسه ای بگذاریم تا با هماهنگی های دوطرفه استارت کار زده شود ولی دیگر خبری از این دوستان نشد تا اینکه من در یکی از مجلات خواندم این مستند آماده انتشار است و به زودی وارد بازار می شود.»

نوید در ادامه توضیح می دهد: «به نظر من رویه ساخت این قبیل مستندها اینگونه است. اصلا شاید آدم هایی که درباره ناصر عبداللهی صحبت کرده اند از نظر ما موجه نباشند. در هر حال و با در نظر گرفتن جمیع جهات، به هیچ وجه برای انتشار این اثر رضایت ندارم و از طرف خودم و بقیه وراث ناصر عبداللهی اعلام می کنم که این مستند غیرمجاز است.»

او همچنین درباره حضور «رضا کریمی» (مدیر برنامه های سابق ناصر عبداللهی) در پشت پرده تولید این پرونده می گوید: «ماجرا خیلی واضح است. ناصر عبداللهی دیگر بین ما نیست. پس طبیعتا مدیر برنامه ای هم ندارد! در همه سالگردهایی که برای ناصر عبداللهی گرفته شده خواه و ناخواه حضور نداشته ایم و همین عدم حضورمان به نوعی ابراز نظرمان در مورد ایشان و ماجرای مدیر برنامگی شان است. ایشان چند وقت پیش و پس از عدم حضور ما در برنامه بزرگداشت پدرم در جزیره کیش در گفت و گویی صحبت هایی را علیه من انجام دادند که من خیلی واضح به آنها جواب دادم. فکر نکنیدما از مواجهه حضوری با ایشان طفره می رویم. موضع ما خیلی مشخص است. از نظر ما ایشان به هیچ وجه وجاهت قانونی برای استفاده از نام «ناصر عبداللهی» را ندارند.»

فرزند عبداللهی همچنین درباره دلایل عدم پیگیری این اتفاقات و ماجراها از طریق مراجع قانونی می گوید: «در مورد آلبوم و برگزاری برنامه های بزرگداشت وهمین مستند می خواهیم اقدام کنیم. این ماجرا خیلی زمان بر است و باید جز به جز به آن پرداخته شود ولی تصمیم خود را گرفته ام ودیگر قرار نیست کوتاه بیایم.»

عبداللهی همچنین درباره این ادعا که «نسرین عبداللهی» وکیل تام الاختیار خانواده ناصر عبداللهی است، گفت: «در یک برهه زمانی ایشان برای انتشار آلبوم، به عنوان وکیل خانواده عبداللهی معرفی شدند اما پس از انتشار آلبوم دیگر این وکالت تمام شده به حساب می آید و کلیه امور مربوط به ناصر عبداللهی در انحصار خانواده درجه یک (همسر و فرزندان) است.

مصطفی منصوریار: اجازه نامه کتبی داریم!

کارگردان مستند «جعبه سیاه» درباره این پروژه و جنجال هایی که در هفته های اخیر مبنی بر قانونی بودن یا نبودن آن مطرح شده به «تماشا» می گوید: «این مستند با رضایت کامل خانم «نسرین عبداللهی»، وکیل تام الاختیار خانواده عبداللهی ساخته شده است. خانواده هر هنرمند در زمان فوت او عبارتند از پدر و مادر او. من اجازه نامه کتبی از ایشان دارم که در واقع از جانب خانواده پدری ناصر اعطا شده است. ما هر کسی را که ایشان به ما معرفی کردند، سراغشان رفتیم و در مورد ناصر صحبت کردیم. حتی پدر و مادر ناصر هم در این مجموعه حضور دارند ولی باز هم ما در حال رایزنی هستیم که فرزندان ناصر هم قطعا در این مجموعه حضور داشته باشند. اگر تا الان این مجموعه را نبسته و منتشر نکرده ایم، دلیلش همین است که می خواهیم حتما از سوی فرزندان این هنرمند هم اظهار نظراتی درباره پدرشان داشته باشیم. از سال ۸۸ تاکنون تنها دلیلی که اثر را روانه بازار نکرده ایم همین موضوع است.»

او همچنین درباره محوریت کلی این مستندو جزئیات آن ادامه می دهد: «داستان «جعبه سیاه» به هیچ وجه بررسی فوت ناصر عبداللهی نیست. اصلا شعار ما در این مجموعه این است که: «پرواز را به خاطر بسپار … پرنده مردنی است …»

مرور فعالیت ها و زندگی ناصر عبداللهی موضوع اصلی این مستند است و اصلا قرار نیست رازهای شخصی و ابهامات فوت این هنرمند را در آن بررسی کنیم. این مجموعه برای جشنواره فیلم امسال آماده شده. هر چند سال گذشته نیز برای حضور در جشنواره فرم پر کرده بودیم و همین مسائلی که به شما گفتم باعث شد انتشار اثر را یک سال به عقب بیندازیم.»

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن