دین و دانش

به نیازمندان کمک کنیم یا به زیارت برویم؟

امام صادق علیه السلام فرمود: حج دو نوع است: حج براى خدا و حج براى مردم؛ هرکه براى خدا حج کند، پاداش او بهشت است و هرکه براى مردم حج رود، در قیامت پاداش خود را باید از مردم بگیرد. (وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۷۶)

قصد قربت در حج
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در آخرین سفر حج خود، در آخرین سال عمر مبارکش، در حالى که در خانه کعبه را گرفته و رو به مردم نموده بود، درباره اهداف حجاج چنین فرمودند: زمانى مى‏رسد که ثروتمندان امتم براى تفریح، به حج مى‏روند و مردم عادى براى کسب و براى تجارت به حج مى‏روند و فقرایشان براى خودنمایى و کسب عنوان و اعتبار، به حج مى‏روند.

روزى که رسول خدا صلى الله علیه و آله این خبر را همرا به اخبار تلخ دیگرى بیان فرمود، نزدیک‏ترین افراد در آن جمعیت انبوه، سلمان فارسى بود که همچنان از شنیدن این اخبار تعجب مى‏کرد، ولى هر جمله‏اى که سبب تعجب سلمان مى‏شد، پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى‏فرمود: سوگند به خدایى که جانم در دست اوست، این حوادث در آینده واقع خواهد شد. (تفسیر المیزان، ج ۵، ص ۴۳۴)

امام صادق علیه السلام فرمود: حج دو نوع است: حج براى خدا و حج براى مردم؛ هرکه براى خدا حج کند، پاداش او بهشت است و هرکه براى مردم حج رود، در قیامت پاداش خود را باید از مردم بگیرد. (وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۷۶)

امام سجاد علیه السلام مى‏فرماید: کسى که در حج، هدفى جز خدا نداشته باشد و در فکر دیدن و شنیدن و ستایش مردم نباشد، حتماً خدا او را مى‏بخشد. (وافى، ج ۲، ص ۴۷)

بنابراین، باید سعى کنیم در نیتمان، جز انجام وظیفه الهى، قصد دیگرى نداشته باشیم وگرنه، هم عمل ما باطل مى‏شود و هم گناه کرده‏ایم و علامت اخلاص این است که از مردم انتظار ستایش، نداشته باشیم.

 

و در این قسمت چند استفتاء در مورد حج:
سوال: آیا پولى که براى ثبت نام سفر حج پرداخت شده و سال خمسى بر آن گذشته و هنوز قرعه به نام او اصابت نکرده، مشمول خمس مى باشد؟

جواب: خیر، خمس ندارد.

آیه الله بهجت(ره)

 

سۆال :اگر مکلف فراموش کرد که براى حج تمتع مُحرم شود و یا به حکم وجوب آن جاهل بود و تنها پس از وقوف در عرفات یا مزدلفه، متوجه خطاى خود گشت، در این حال تکلیفش چیست؟

جواب :اگر در عرفات یادش آمد که مُحرم نشده است و یا حکم مسأله را دانست و توانست به مکه بازگردد و از آن جا مُحرم شود، واجب است که چنین کند و اگر به دلیل تنگى وقت یا عذرى دیگر نتوانست به مکه بازگردد، از همان جا که هست مُحرم شود و حجش صحیح است. همچنین اگر هنگام وقوف در مزدلفه به یاد آورد و یا حکم مسأله را دانست، از همان جا مُحرم شود، گرچه بتواند به مکه بازگردد و از آن جا مُحرم شود.

آیه الله سیستانی(دام ظله)

 

سۆال:‌ به نظر شما ثواب کدام یک از موارد زیر بیشتر است؟ الف) کمک به نیازمندان و عمران آبادى محل ب) برای چندمین بار به سفرهاى زیارتى رفتن

جواب :‌ سفر عمره و حج و زیارت ائمه خصوصاً امام حسین (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) ثواب بیشترى دارد مگر اینکه جان کسى در خطر باشد از نظر گرسنگى و غیر آن که در آن صورت باید او را نجات داد .

آیه الله گرامی(دام ظله)
منابع:

تبیان

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: بهجت(ره)، سیستانی(دام ظله)، گرامی(دام ظله)

کتاب حج ـ محسن قرائتی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن