چه خبر؟

کدام بانک برای کدام وام؟

 اگر دنبال دریافت نوع خاصی از وام بانکی هستید، بهتر است قبل از هر گونه اقدامی، بانکی را که قرار است به صورت تخصصی آن را ارائه دهید انتخاب کنید
 یکی از نکات مهمی که هر کس قبل از اینکه راهی یکی از شعبه های بانک ها برای دریافت تسهیلات در هر سطحی شود باید بداند این است که کدام بانک، چه میزان تسهیلات و با چه شرایطی اعطا می کند و اساس تسهیلات درخواستی او یا طرحی که می خواهد برای اجرای آن از بانک وام بگیرد، در حوزه کدام بانک است. خیلی ها فکر می کنند بانک با بانک فرق نمی کند اگر شما هم جزو این دسته از آدم ها هستید از همین امروز این فکر را از ذهن تان بیرون کنید و قبل از فکر کردن به ضامن و طرح و … بانکی را که باید به آن مراجعه کنید درست انتخاب کنید.
 
قرض الحسنه تنها نقطه مشترک
 
وام قرض الحسنه که البته دریافت آن این روزها از بانک بیشتر شبیه رویا است تنها تسهیلاتی است که همه بانک های کشور موظف هستند براساس میزان اعتباری که دولت به آنها ابلاغ کرده است با شرایط یکسان در اختیار متقاضیان قرار دهند. دریافت این نوع تسهیلات هم به همین سادگی نیست خصوصا در سال های اخیر بانک ها خیلی رغبتی به اعطای آن ندارند و این در حالی است که بیشترین تقاضای وام در کشور از این نوع است. البته در کنار بانک های دولتی بانک قرض الحسنه مهر ایرانیان هم این نوع تسهیلات را با شرایط خاص عرضه می کند.
 
برخی از انواع تسهیلات هم با معرفی نهادهای غیر بانکی ولی توسط بانک ها ارائه می شو در این موارد بانک ها شرایط لازم را برای دریافت وام به شما می گویند به عنوان مثال اغلب وام های بانک کشاورزی به معرفی سازمان های کشاورزی احتیاج دارد و معرفی نمایندگان مجلس می تواند نقش تسریع و تسهیل کننده در اعطای وام داشته باشد.
 
وام مسکن
 
دیگر این روزها همه می دانند برای دریافت وام خرید و ساخت مسکن باید یک راست به یکی از شعب بانک مسکن بروند. وام های مسکن براساس دوره سپرده گذاری و با محدودیت هایی در زمینه مسکن خریداری، احداث یا تعمیر شده پرداخت می شود. کارکنان دولت برای دریافت تسهیلات از این بانک از امتیاز ویژه ای در دریافت وام مسکن برخوردارند. این وام ها به افرادی که صاحب حساب در بانک مسکن هستند پرداخت می شود ولی قابل انتقال به بستگان درجه یک است. زمان بازپرداخت وام مسکن ۶ تا ۱۸ سال است که به دوره سرمایه گذاری فرد در بانک ارتباط دارد. البته بانک مسکن آن قدر شرایط و آئین نامه های پیچیده و محدود کننده ای دارد که پیشنهاد می شود قبل از اقدام به افتتاح حساب در این بانک برای دریافت وام با یک کارشناس حقوقی خبره مشورت کنید. بانک مسکن یک نوع وام مخصوص با عنوان حساب پس انداز مسکن جوانان هم دارد. شما می توانید از هم اکنون برای کودکان خود در این بانک حساب باز کنید تا در آینده به آنها وام پرداخت شود.
 
وام های کشاورزی
 
اگر سر رشته و امکانات کشاورزی دارید یا در این رشته فارغ التحصیل شده اید بهتر است بدانید اولویت در واگذاری تسهیلات اعتباری بانک کشاورزی با فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی است که شغل دولتی یا غیر دولتی ندارند. این بانک تا ۸۰ درصد سرمایه گذاری ثابت پروژه های کشاورزی را با نرخ سود پایین تامین می کند این بانک وام های مختلفی پرداخت می کند که تبصره ۲۹، تبصره ۳،‌ اعتبارات غیر تبصره ای و طرح طوبی از جمله آنهاست. اگر کمی از مسائل کشاورزی سر رشته داشته باشید با به این موضوع علاقه مند هستید می توانید به راحتی از وام های این بانک استفاده کنید البته داشتن معرفی نامه از وزارت کشاورزی هم در سرعت دادن به دریافت این تسهیلات مفید است.
 
وام های صنعتی
 
برای دریافت وام های صنعتی بهترین گزینه بانک صنعت و معدن است. این بانک به طرح های معدنی و صنعتی وام می دهد و گاه تا ۸۵ درصد هزینه ها را به صورت تسهیلات تامین می کند. وام های ارزی این بانک ها هم که از صندوق توسعه ملی پرداخت می شود نرخ سود مناسبی دارد. نکته جالب توجه آن است که گاهی این بانک، وام ها را به صورت اقساط پرداخت می کند ولی به صورت یکجا نسبت به دریافت آن اقدام می کند.
 
دریافت وام با تشریفات اداری کمتر
 
اگر حوصله طی تشریفات اداری زیاد را ندارید بهترین انتخاب شما بانک های خصوصی هستند. این بانک ها با تشریفات اداری کمتری وام می دهند ولی نرخ سود بالاتر دریافت می کنند برای خرید اتومبیل، لوازم خانگی و … می توانید به این بانک مراجعه کرده و وام های ۱۰ میلیون تومانی و بالاتر دریافت کنید.
 
وام های مضاربه ای
 
مضاربه بازرگانی داخلی، صادرات، واردات، مشارکت مدنی بازرگانی،‌ تولیدی، صادراتی، مسکن و ساختمان، فروش اقساطی مواد اولیه، ماشین آلات، مسکن، سلف، اجاره به شرط تملیک، قرض الحسنه ازدواج، تعمیر و تامین مسکن، کمک هزینه درمان، کمک هزینه تحصیلی و جعاله، عنوان وام هایی است که در بانک سپه پرداخت می شود اما بیشتر مشتریان این بانک که قدیمی ترین بانک کشور هم هست آن را با وام های مضاربه ای می شناسند.
 
وام مسکن بدون سرمایه گذاری
 
وام مسکن برای برخی بانک های خصوصی جذابیت پیدا کرده و به نوعی این بانک ها پا در کفش بانک مسکن کرده اند. این بانک ها تسهیلاتی در زمینه خرید مسکن و محل کار با سپرده گذاری و بدون سپرده گذاری پرداخت می کنند که اقساط آن به ازای هر یک میلیون تومان بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان در ماه است. برای دریافت وام برخلاف بانک مسکن، نیازی به خرید خانه نو نیست. بانک ملی ایران هم که بزرگترین بانک دولتی کشور است، وام های مختلفی پرداخت می کند. این بانک همچنین وام هایی برای تعمیر واحدهای مسکونی نیز پرداخت می کند برای خرید مسکن می توانید از وام های اجاره به شرط تملیک بانک ملی نیز استفاده کنید.
 
این بانک همچنین با برخی تولید کنندگان قرار داد می بندد تا امکان خرید اقساطی محصولات آنها را فراهم کند. بانک ملی وام های قرض الحسنه متنوعی هم دارد که ایجاد کار یا شرکت های تعاونی از جمله موارد آن هستند. همچنین دارندگان حساب های سپرده های قرض الحسنه در استفاده از قرض الحسنه اعطایی از اولویت برخوردار هستند. تسهیلات اعطایی مسکن انفرادی یکی دیگر از تسهیلات بانک ملی است که فقط به خانواده های فاقد مسکن تعلق می گیرد.
 
قرض الحسنه اعطایی
 
بانک رفاه کارگران که اخیرا به بانک رفاه تغییر نام داده است، وام های مختلفی پرداخت می کند که قرض الحسنه اعطایی یکی از آنهاست. در آئین نامه این بانک ذکر شده است که قرض الحسنه اعطایی فاقد سود بوده و صرفا کارمزد خدمات برای آن در نظر گرفته شده است.
 
با این حال سود دو رقمی از این تسهیلات دریافت می شود. این چند بانک و چند نوع وام مهمترین تسهیلات تخصصی طراحی شده هستند. بانک های دیگر هم تقریبا این وام ها را پرداخت می کنند، اما بهتر است اگر نوع تسهیلات درخواستی شما یکی از این نوع وام هاست به بانک تخصصی که قرار است آن را ارائه دهد مراجعه کنید.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن