چه خبر؟

آیا آنتی اکسیدان‌ها جادویی طول عمر هستند؟

سیستم ایمنی بدن را به‌شدت تقویت می‌کنند

درحالی‌که همه ما فکر می‌کنیم می‌دانیم آنتی‌اکسیدان‌ها چه می‌کنند اما واقعا تعداد اندکی از ما می‌دانیم که عملکرد آنتی‌اکسیدان‌ها واقعا چیست. شرکت‌های تولید‌کننده مواد‌غذایی هم این ماجرا را می‌دانند و بعضا از آن سوءاستفاده می‌کنند. پروفسور ماریون ناست استاد تغذیه دانشگاه نیویورک می‌گوید: «آنتی اکسیدان‌ها با هاله‌ای از اسطوره و افسانه احاطه شده‌اند. آن‌ها قرار است با چیزهای بد در بدن ما مقابله کنند. چه کسی بدش می‌آید چنین چیزهایی در بدنش وجود داشته باشد؟»شکی وجود ندارد که آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن ما مفید هستند اما برای به حداکثر رساندن تاثیر آن‌ها ابتدا باید برخی تصورات را اصلاح کنیم.

 

آنتی‌اکسیدان‌ها چطور کار می‌کنند

فرآیند‌های طبیعی سلولی به اضافه عوامل استرس‌زا مانند دود سیگار و سوختگی با نور خورشید بدن شما را وادار می‌کند تا مقدار زیادی مولکول مربوط به آسیب سلولی آزاد کند که به آن‌ها رادیکال آزاد می‌گوید. اما شیوه دفاعی آنتی‌اکسیدان‌ها.

۱٫ وقتی یک مولکول یک الکترون از دست بدهد تبدیل می‌شود به یک رادیکال آزاد و یک الکترون تکی

۲٫ رادیکال آزاد تلاش می‌کند تا از یک مولکول نزدیک خود یک الکترون بدزدد تا تعادل خود را به دست آورد.

۳٫ با این کار یک رادیکال آزاد جدید ایجاد می‌شود. در نتیجه واکنش زنجیره‌ای به راه می‌افتد که می‌تواند به محتویات سلول آسیب برساند از جمله به DNA. این کار باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت فرد می‌شود که طیف بسیار گسترده‌ای دارند؛ از یک بیماری خفیف در سیستم ایمنی تا سرطان.

۴٫ یک مولکول آنتی‌اکسیدان با دادن یکی از الکترون‌هایش رادیکال‌ آزاد را خنثی می‌کند. ولی برخلاف رادیکال‌های آزاد می‌تواند با توزیع مجدد الکترون‌هایش کماکان پایدار باقی بماند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن