چه خبر؟

توصیه های آیت الله آملی لاریجانی به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری: آنهایی که صلاحیتشان احراز نشده اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند

رییس قوه قضاییه گفت: توقع این است که تمام نامزدهای تایید صلاحیت شده و حتی عزیزانی که صلاحیت‌ آنها احراز نشده است، رفتار انتخاباتی را در چارچوب مردمسالاری اسلامی و اخلاق‌مدارانه رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جمع مسئولان عالی قضایی گفت:‌ همانگونه که بارها اعلام و در قانون نیز پیش‌بینی شده است، شورای نگهبان در این زمینه فصل‌الخطاب است و تمام کاندیداها باید با تأسی به قانون نسبت به اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی مرجع قانونی آن، یعنی شورای نگهبان تمکین کنند.

وی ویژگی ممتاز انتخابات در جمهوری اسلامی ایران را توجه به شاخص‌های دینی و اخلاقی در رفتار انتخاباتی کاندیداها، هواداران و عموم مردم اعلام کرد و گفت:‌ اطمینان داریم که ملت بزرگ ایران بار دیگر با خلق حماسه‌ای سیاسی، اقتدار، هماهنگی و توانایی خود و قابلیت‌های مردمسالاری دینی را نسبت به دموکراسی غربی نشان خواهند داد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به این‌که در تمام نظام‌های سیاسی دنیا مکانیزم‌هایی برای احراز صلاحیت‌ها و توانایی‌ کاندیداهای ریاست جمهوری وجود دارد، افزود: وظیفه و مسئولیت مراجع احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری، شبیه کار قضات است و حتی اگر طرفین نسبت به رای قاضی نارضایتی داشته باشند، طبق قانون باید قواعد رفتاری حکومت و نظام قضایی را رعایت کنند و تسلیم رای باشند.

آیت الله آملی‌لاریجانی ادامه داد: شورای نگهبان با رعایت تمام جوانب، تلاش و سعی خود را در حد کمال و در چارچوب مصالح عالی نظام برای تشخیص و احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری انجام داده است.

رئیس دستگاه قضا از مهم‌ترین ویژگی‌های انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را اخلاق‌مداری در چارچوب موازین اسلامی توصیف و آن را وجه تمایز مردمسالاری دینی با دموکراسی غربی اعلام کرد و گفت: از مهم‌ترین شاخص‌های رفتار اخلاق‌مدارانه در رقابت‌های انتخاباتی، تبیین و معرفی خصوصیات و توانمندی‌ها و برنامه‌ها از سوی نامزدهای انتخاباتی بدون تخریب دیگران است.

وی افزود: البته نقد سازنده و اخلاقی و تبیین نارسایی‌های دیگران مشکلی ندارد اما این موضوع با تخریب و اتهام‌زنی متفاوت است.

رئیس دستگاه قضا یکی دیگر از تجلی‌های رفتار انتخاباتی دین‌مدارانه را پرهیز از اسراف در تبلیغات برشمرد و تاکید کرد: هزینه‌های کلان انتخاباتی خلاف اخلاق انسانی و دین‌مداری است و مردم مسلمان ایران نیز برحسب تجربیات فراوان خود براحتی رفتارهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری را تشخیص می‌دهند و از افراط‌گرایی در تبلیغات روگردان هستند.

آملی لاریجانی ورود صدا و سیما به حیطه تبلیغات انتخاباتی را گام مهمی در پرهیز از اسراف در تبلیغات و عرصه بسیار مناسبی برای بیان دیدگاه‌ها و نظریات نامزدها اعلام کرد و گفت: اکنون که اسامی نامزدهای انتخاباتی اعلام شده و نامزدهایی از تمام سلایق در انتخابات حضور دارند، هیچ ابزار رسانه‌ای به مانند صدا و سیما نمی‌تواند در معرفی کاندیداها و ویژگی‌ها و برنامه‌های آنان موثر عمل کند و امیدواریم تمام نامزدهای تایید‌ صلاحیت‌ شده از طریق برنامه‌های صدا و سیما و مناظره‌های تلویزیونی اهداف و برنامه‌های خود را عرضه کنند.
وی افزود: مطمئن هستیم که ملت عزیز ایران در فضایی آرام و با طمأنینه وارد عرصه انتخابات می‌شوند و نظام جمهوری اسلامی ایران از این پیچ تاریخی مهم به خوبی عبور خواهد کرد.

انتخابات سوریه
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به وضعیت کشور سوریه، مقاومت ارتش و ملت سوریه در برابر توطئه‌های خارجی و تروریست‌ها را موجب سردرگمی و حیرت کشورهای غربی و عربی دانست و گفت:‌جمهوری اسلامی ایران از تمام روش‌های مردمسالارانه در انتخابات آتی سوریه حمایت می‌کند اما برای رسیدن به آن مرحله باید نظم و قواعد منطقی حاکم و رعایت شود تا موجب به هم ریختن نظم و امنیت سیاسی و ناآرامی در میان مردم سوریه نشود.
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این‌که برخی کشورهای عربی و غربی از بدترین روش‌های ضد بشری علیه مردم خود استفاده می‌کنند و در عین حال مدعی حمایت از مردم سوریه هستند، افزود: امیدواریم با عنایات الهی مقاومت مردم سوریه به نتیجه برسد و مردم این کشور به نحو احسن طعم امنیت و آرامش را بچشند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن