چه خبر؟

رژیمی علیه افسردگی

برای مقابله با افسردگی، از الگوی مدیترانه ای بهره ببرید!

استدلالی جدید برایتان داریم، برای شمایی که اصرار به پیروی از رژیم مدیترانه ای دارید. علاوه بر فواید این رژیم برای سیستم قلبی عروقی، آثار ضد سرطانی و ضد آلزایمر آن، خوب است بدانیم که تغذیۀ مدیترانه ای تا ۳۰% احتمال ابتلا به افسردگی را نیز کاهش می‌دهد…

بین افسردگی و رژیم مدیترانه ای چه ارتباطی وجود دارد؟
رابطۀ میان افسردگی و رژیم مدیترانه ای بر روی ۱۰۰۰۰ بزرگسال طی ۴ سال، مشاهده شده است. بنابر عادات غذایی شان، آنها به ۵ گروه تقسیم شدند، گروه هایی که دو حد نهایت دارند، یک گروه، گروهی است که تغذیه اش به رژیم مدیترانه ای بسیار نزدیک و دیگری، گروهی است تغذیه اش از این شیوه دور است.
اولین شیوۀ تغذیه ای بر اساس مصرف مقدار زیاد میوه، سبزیجات، ماهی، گردو، روغن زیتون و… بنا شده است. در حالی که گروه دیگر شامل خوراکی های صنعتی، سرخ کردنی ها، فرآورده های گوشتی، غلات تصفیه شده، فرآورده های لبنی، دسرهای شیرین و … می‌شد.

در پایان مطالعه، ۴۸۰ مورد افسردگی تشخیص داده شد.
درمی‌یابیم که تغذیه ای سرشار از فرآورده های تغییر یافته، یعنی آنچه که در تقابل با رژیم مدیترانه ای قرار دارد، افزایش ۵۸ درصدی احتمال ابتلا به افسردگی را با خود به همراه دارد. بالعکس، تغذیه ای که نزدیک تر به رژیم مدیترانه ای است، تا ۳۰% احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.
رابطۀ میان خلق و خو و تغذیۀ مدیترانه ای چگونه توضیح داده می‌شود؟
احتمالاً آثار رژیم مدیترانه ای به دلیل سرشار بودن این خوراکی ها از آنتی اکسیدان ها، فُلات، امگا ۳ و اسیدهای چرب غیراشباع است.

۹ ویژگی رژیم غذایی مدیترانه ای
۱٫سهم قابل توجهی از میوه ها و سبزیجات.
۲٫میزان بالای حبوبات و دانه ها.
۳٫مصرف روغن زیتون و مقدار اندکی چربی های حیوانی.
۴٫میزان زیادی غلات کامل.
۵٫استفادۀ فراوان از سبزیجات معطر و ادویه ها.
۶٫مصرف متوسط و رو به زیاد ماهی.
۷٫مصرف کم گوشت، خصوصاً گوشت های قرمز.
۸٫میانه روی در استفاده از فرآورده های لبنی.
۹٫تمایل به غذا خوردن در جمع دوستان.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن