روانشناسی

لحظاتی عاشقانه و جالب برای همسران جوان

در بسیاری از موارد عدم صمیمیت زوج ها و در بعضی از موارد نارضایتی های یک زندگی مشترک در نتیجه عدم شناخت از شیوه هایی ارتباطی طرف مقابل است.

در واقع همه افراد یاد می گیرند که چگونه احساسات خود را بیان کنند. بعضی از افراد سعی می کنند با الفاظ عاشقانه شروع کنند. بعضی ها از یک حادثه شخصی استفاده می کنند تا فرد مقابل را وارد دنیای شخصی خود کنند تا به او بفهمانند که نسبت به او احساس صمیمیت می کنند. اما این موضوع در روابط مشترک زوج ها می تواند نقطه حساسی باشد که مانند یک الگوی رابطه راه را برای ناکامی و یا شادکامی بعد از ناکامی بوجود آورد. اما چگونه یک موقعیت هم می تواند باعث ناکامی و هم باعث کامیابی شود؟

روابط و احساسات ما از پیچیدگی خاصی برخوردار است و اگر ما یادگرفته باشیم که برای ابراز احساساتمان از شیوه های غیر مستقیم استفاده کنیم احتمال افزایش تحریف های هیجانی و کلامی افزایش پیدا می کند. برای مثال وقتی زن دوست دارد در این زمان با همسر خود صمیمانه صحبت کند و توجه همسر خود را جلب کند ممکن است از یک شکایت شروع کند و همسر بنا به ویژگی های روانشناختی خود سعی می کند مشکل را حل کند. در این موقعیت زن شکایت می کند و مرد به دنبال راه حل می گردد. این موقعیت می تواند بستری برای ناکامی شود. یعنی مرد به این نتیجه برسد که همسرش بی منطق است و به دلیل عدم تبعیت همسرش از راه حل های او دچار ناکامی و خشم شود و چون به طور مستقیم نمی تواند خشم خود را ابراز کند نسبت به همسر بی توجه می شود.

در این مثال می بینیم که زن با شیوه ای که اتخاذ کرده است به نتیجه نمی رسد و به توجه، عشق و صمیمیت مورد نظر خود نمی رسد. از سوی دیگر همین موقعیت می تواند منجر به کامیابی شود. مرد بی محلی کند و زن شکایت کند که تو به من توجه نمی کنی. گریه کند، کمتر حرف بزند و مرد برای عذر خواهی و جلب توجه همسرش با احترام و عاشقانه حرف بزند و در نتیجه اینچنین زن به خواسته خود برسد. در این موقیعت زن و مرد یاد می گیرند که الگوی رابطه آن ها برای رسیدن به یک موقعیت عاشقانه اینچنین است:

۱- شکایت زن

۲- حل کردن مشکلات توسط مرد

۳- عدم تبعیت زن از شیوه های مرد

۴- ناکامی مرد

۵- بی محلی مرد

۶- گریه و جدایی عاطفی زن

۷- معذرت خواهی عاشقانه و محترمانه مرد

در واقع این روش یک سناریو بسیار بلند برای رسیدن به هدف است و در این میان تجربه ناکامی و خشم هم وجود دارد. به جای این روش زن می تواند از موقعیت بهتر و از موضوعات بهتری برای جلب توجه همسر خود استفاده کند، مستقیم صحبت کند و خواسته خود را مستقیم بیان کند.

علاوه بر این خود زوج ها بایستی الگوهای ارتباطی خود را بازیابی کنند و در نظر داشته باشند برای رسیدن به اهداف خود از چه شیوه هایی استفاده می کنند و راه را برای کامیابی بیشتر هموار کنند. اگر همواره در ارتباطات خود سناریوهای تکراری را می بینند به دنبال نتیجه این سناریو باشید در آن صورت درخواهید یافت برای رسیدن به خواسته های خود چه روشی را اتخاذ می کنید.
برنا

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن